koplampglas maken

sav

MF veteraan
26 aug 2002
6.160
261
Zwijndrecht (Zuid Holland)
Motorrijders,

Ik heb een uitdaging die voor mij betrekking heeft op een auto....

Bij een restauratieproject zijn we op een probleem gestuit. De koplampglaasjes van een setje koplampen van een zeldzame auto uit ong. 1950 zijn gebarsten. In deze lampglaasjes zit het fabriekslogo verwerkt.


Om de restauratie netjes te houden willen we deze lampglaasjes opnieuw (laten) maken.
Heeft iemand een how-to of een adres van een vakman voor mij (en dan bij voorkeur met een richtprijs voor twee glaasjes)? De originele glaasjes zijn nog wel intact, maar er zitten barsten in. Opnieuw monteren gaat waarschijnlijk slechts korte tijd goed.

Ik dacht zelf (met mijn zeer beperkte kennis van glas bewerken) aan een gips afdruk maken en het glas in deze gipsmal gieten. Maar, krijg ik dit wel mooi glad en zonder spanningen? heb ik een oven nodig of is de mal langzaam laten afkoelen voldoende? Kan ik iedere soort glas gebruiken of is speciaal glas nodig?
 
Ik heb voor een dakar motor ooit eens een komplamp beschemer/cover gemaakt.
Diervoor hadden we een mal in de vorm van de koplamp gemaakt, dat verwarmen in de oven en dan een plaat plexiglas of lexaan eroverheen.

Dit zou je ook kunnen doen, alleen dan moet je de mal een fractie kleiner houden, omdat het plexiglas of lexaan er natuurlijk omheen smelt en dus iets groter word als de mal.
 
Op zichzelf is plexiglas of kunsthars een goede optie. Maar, oorspronkelijk had deze auto 2 * 35 (gokje) Watt lampjes en in het verleden heeft iemand er ooit twee 50/55 watt duplo lampen in gezet.

Als het glas is gebarsten van de temperatuur van deze lampen.... weet ik niet hoe lang plexiglas of een andere kunststof goed blijft. En, als ik zelf lampglaasjes kan maken, maak ik er natuurlijk direct een stuk of wat in voorraad.
 
Het gaat om gewone ronde koplampjes, niets bijzonders op het ingegoten logo na. Als er geen logo in staat, kan ik er net zo makkelijk glaasjes van een Opel Manta oid er in prutsen.

Zoiets:
snow_plow_in_bg_blocks_me_in_again.jpg



En misschien is een kunsthars afgietsel wel de enige oplossing. Gewoon ieder jaar een vers glaasje.




(P.s. de auto is NIET van mij. Voor eventuele uitgaves moet ik dus toestemming hebben.)
 
Terug
Bovenaan Onderaan