Koppaking , niet Voetpakking, flexhoon , pistonring , ZOT 17

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
Klassieker GS750.
In 2017 , klepgeleiders vervangen. kop gevlakt, en toch lekt deze (koppakking).
Ik vermoed verouderder pakking./ Slechte kwaliteit.

Nu wil ik een Athema pakking koppen....
Maar omdat ZOT eens schreef: "Cilinder(s) eraf bij een oude motor is altijd minimaal flexhoon en verse zuigerveren."
in
https://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/422850/Olieverbruik-hoe-en-wat-GS750-1.html

ZIt ik eraan te denken om de cilinder zo vast te klemmen, en alleen de kop er vanaf en daar een nieuwe te plaatsen. ( dus kan ik de voetpakking laten zitten...? )

Hoe erg is de lekkage,: telkens 2 plekken van 15 cm doorsnede van olie (geen plasje) onder m'n fiets . En na 65 km 80° ,rookt het ding in de garage, olie damp.
 
Als ik het goed begrijp zijn de meningen verdeeld ,
Kan iemand dan aanwijzen waarom de noodzaak (of juist niet) bestaat voor het vervangen vd zuigerveren.

Ook een flexhoon, blijkt nodig te zijn, maar je haalt wel weer materiaal weg zodat er een grotere cilinder-zuiger speling veroorzaakt...

Essentie van die hoonsporen is dat je, al dan niet nieuwe, zuigerveren zich kunnen "zetten".
Dat lukt niet/niet goed op een gladgepolijste cilinderwand.
 
je kan gewoon heel snel eens door de cylinder gaan met een hoonborstel/set om weer "het patroon" te hebben zonder dat je echt materiaal weg neemt.

als de slotspeling van de zuigerveren niet te dicht bij of over de toegestane waarde is, zie ik niet in waarom je ze zou moeten vervangen. heb je geld genoeg of voel je je daar beter bij, vooral doen. maar "moeten" :N
 
ik heb een fris geboord cilinderblok hier van me z1000.....
ik heb net ff voor je gekeken maar geen stootrand.... :N ...das niet goed dus maar ff overdoen zeker :? _O- _O-

die "stootrand" is de oorspronkelijke maat van de boring....
het feit dat hij voelbaar is is omdat het deel eronder (tot waar de zuiger komt) uitgesleten is....
Dat ik het over een gebruikte, niet overhaalde cilinder heb, lijkt mij duidelijk. Dan zal het wel onwil zijn.
 
je kan gewoon heel snel eens door de cylinder gaan met een hoonborstel/set om weer "het patroon" te hebben zonder dat je echt materiaal weg neemt.

als de slotspeling van de zuigerveren niet te dicht bij of over de toegestane waarde is, zie ik niet in waarom je ze zou moeten vervangen. heb je geld genoeg of voel je je daar beter bij, vooral doen. maar "moeten" :N

En als je dat zelf doet krijg je nooit dat mooie kruispatroon er in....
 
cilinders meten is de enige manier.... :Y

slotspeling is prachtig maar wie zegt me dat die in het verleden niet aangepast is op al versleten cilinders :?

bij veel zuigerverensets waar ik mee werk moet je de slotspeling checken en zonodig aanpassen. (lees; stukje van de veer afhalen)
vaak is de slot speling idd te klein uit de doos bij nieuwe veren.....
ze worden gewoon te lang gelaten...

nu zal het bij oem japanse veren mischien plug and play zijn maar bij jaren 50 en 60 v8-en zeker niet....
ik check slot speling altijd en ga er nooit vanuit dat t wel goed zal zijn.
 
zuigerveren en olieschraapveren komen niet meer terug in oude positie. In 95% van de gevallen krijg je hoog olie gebruik wanneer je niet veren vervangt en hoont bij stalen cilinderwand met hoge km stand op de zuigerveren
 
zuigerveren en olieschraapveren komen niet meer terug in oude positie. In 95% van de gevallen krijg je hoog olie gebruik wanneer je niet veren vervangt en hoont bij stalen cilinderwand met hoge km stand op de zuigerveren

zuigerveren hebben dan ook helemaal geen positie : ze verdraaien konstant. er is een reden dat 2-takt zuigers pennen hebben om ze op hun plaats te houden. Als het waar is wat je zegt, zou dat een zeer goede reden zijn om ook 4-takt zuigers van borgpennen te voorzien. maar ik heb het nog nooit gezien.
 
zuigerveren hebben dan ook helemaal geen positie : ze verdraaien konstant. er is een reden dat 2-takt zuigers pennen hebben om ze op hun plaats te houden. Als het waar is wat je zegt, zou dat een zeer goede reden zijn om ook 4-takt zuigers van borgpennen te voorzien. maar ik heb het nog nooit gezien.


Waarom mag je dan volgens het wphb de slotopeningen nooit recht boven elkaar zetten?
Als de veren continue draaien zou dat toch niet uit mogen maken, of draaien ze exact dezelfde snelheid en richting?
 
1/ Waarom mag je dan volgens het wphb de slotopeningen nooit recht boven elkaar zetten?
2/ Als de veren continue draaien zou dat toch niet uit mogen maken, of draaien ze exact dezelfde snelheid en richting?

1/ dat kan je zelf ook bedenken denk ik ;)

2/ totaal geen idee. ik denk dat je "verdraaien" moet zien zoals de aarde rond de zon draait: het gebeurt, maar het gaat eerder traag (als in tijds-gewijs)
 
1/ dat kan je zelf ook bedenken denk ik ;)

2/ totaal geen idee. ik denk dat je "verdraaien" moet zien zoals de aarde rond de zon draait: het gebeurt, maar het gaat eerder traag (als in tijds-gewijs)

Nu zal het met zuigerveren waarschijnlijk anders zijn, maar ik was laatst met het blok van mn Land Rover bezig, met de klepstoters, maar die dingen draaien een kwartslag per keer dat ze omhoog gaan.

Nou zal het mij niets verbazen dat het het kruispatroon in de cilinder enigsinds invloed heeft op het draaien van de veren.
 
Waarom mag je dan volgens het wphb de slotopeningen nooit recht boven elkaar zetten?
Als de veren continue draaien zou dat toch niet uit mogen maken, of draaien ze exact dezelfde snelheid en richting?


Waarschijnlijk wel
Waarom moet je de cilinders honen als je de cilinders er af haalt?
Omdat je de veren vervangt, als de zuigers uit de cilinder gaan.


Als je het over een blok met hoge km stand heb begrijp ik je, maar bij mij moet helaas de zooi er wel eens af als het nog niet zo heel veel km's heeft gedraaid, dan lijkt het mij onnodig.
 
over het draaien van zuigerveren is al jaren een discussie aan de gang.
de 1 roept ja en de ander nee.
ik denk dat ze niet konstant draaien maar ik geloof ook niet dat ze exact zo blijven zitten als dat ze erin gestopt zijn.
ik ben het eens dat je oude zuigerveren beter kunt vervangen maar helaas moet ik ook welleens schipperen met klanten blokken omdat budget een ding is.
als de aanlegdruk dan nog netjes is en de zooi ziet er verder redelijk uit dan stop ik ze terug als men dat wil.
problemen heeft het nog nooit echt opgeleverd,ook niet met blokken die al veel gelopen hadden.

in theorie is het met revisie zo dat alles meetbaar is.
eigenlijk een exacte wetenschap...
er blijft echter een stuk interpretatie over en dat is het beoordelen van gebruikte componenten oa...
een mooi voorbeeld is de speling tussen klepsteel en geleider....
op 2 manieren meetbaar maar geen enkele revisieboer doet dat en beoordeeld het op gevoel.
ik had laatst 2 koppen gereviseerd door een boer in de randstad en die zaten gewoon idioot ruim.
hetzelfde zie je met krukassen....vaak geslepen tegen de max limiet....
zal hun een zorg zijn, een jaar garantie houdt ie wel vol maar de levensduur zit er niet in.
net als die koppen....geeft geen problemen maar na 50000 klapperen de kleppen er weer in...

ik zet alles zo strak mogelijk dan heb je er het langste lol van..
ga er gewoon niet vanuit dat alles wat bij een revisie bedrijf gebeurt conform specs is want dan kom je bedrogen uit.
wat ik wil zeggen met dit vage verhaal is dat je motoren op verschillende manieren kan opbouwen en dat je met heel veel weg komt.....
het is de lange termijn die daaronder lijd dan en niet zozeer een direct probleem.
het is een kwestie van ervaring en weten wat het lijden kan...
 
Maar de zuigerveren zitten er pas 7000 km in?

Was dit een vraag of zitten de zuigerveren er maar zo weinig km in?

Als de zuigerveren maar zo kort er in zitten, heb je dan voor montage deze in de cilinders gepast en de slotspeling opgemeten?
Zoja zat deze al tegen de maximum grenzen aan?
 
over het draaien van zuigerveren is al jaren een discussie aan de gang.
de 1 roept ja en de ander nee.
ik denk dat ze niet konstant draaien maar ik geloof ook niet dat ze exact zo blijven zitten als dat ze erin gestopt zijn.
ik ben het eens dat je oude zuigerveren beter kunt vervangen maar helaas moet ik ook welleens schipperen met klanten blokken omdat budget een ding is.
als de aanlegdruk dan nog netjes is en de zooi ziet er verder redelijk uit dan stop ik ze terug als men dat wil.
problemen heeft het nog nooit echt opgeleverd,ook niet met blokken die al veel gelopen hadden.

in theorie is het met revisie zo dat alles meetbaar is.
eigenlijk een exacte wetenschap...
er blijft echter een stuk interpretatie over en dat is het beoordelen van gebruikte componenten oa...
een mooi voorbeeld is de speling tussen klepsteel en geleider....
op 2 manieren meetbaar maar geen enkele revisieboer doet dat en beoordeeld het op gevoel.
ik had laatst 2 koppen gereviseerd door een boer in de randstad en die zaten gewoon idioot ruim.
hetzelfde zie je met krukassen....vaak geslepen tegen de max limiet....
zal hun een zorg zijn, een jaar garantie houdt ie wel vol maar de levensduur zit er niet in.
net als die koppen....geeft geen problemen maar na 50000 klapperen de kleppen er weer in...

ik zet alles zo strak mogelijk dan heb je er het langste lol van..
ga er gewoon niet vanuit dat alles wat bij een revisie bedrijf gebeurt conform specs is want dan kom je bedrogen uit.
wat ik wil zeggen met dit vage verhaal is dat je motoren op verschillende manieren kan opbouwen en dat je met heel veel weg komt.....
het is de lange termijn die daaronder lijd dan en niet zozeer een direct probleem.
het is een kwestie van ervaring en weten wat het lijden kan...


Ik heb vroeger geleerd het zuigerveerslot niet aan die zijde te plaatsen daar waar de drijfstang hem heen duwt.
Dit op slijtgroeven in de cilinder wand te voorkomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan