Koppakking kapot, moet mijn kop gevlakt worden?

Monky

MF'er
2 okt 2005
40
0
Heemstede
Hallo allemaal,

De koppakking van mijn Honda XL 600 R (1984)is lek. Nu vertelde iemand mij dat wanneer je de koppaking vervangt, je altijd de kop moet laten vlakken. Is dit waar, en zo ja waarom en wat kost dat ongeveer? Er zit nu een metalen pakking tussen, is dit de beste oplossing of zijn er tegenwoordig betere pakkingen? Vloeibare pakking ben ik niet zo'n grote fan van. Hartelijk dank voor alle reakties.
 
nee, je vlakt alleen af als je de compressie wil verhogen.

spuit de kop-raakvlakken in met pakkingoplosser(Loc-tite) en maak het goed schoon.

dan gewoon nieuwe pakking ertussen en goed kruislings aandraaien .
 
tenzij je kop niet meer vlak is dus 8-)

ik doe het zelf wel op een glasplaat met korrel 800 schuurpappier en olie.

is ie meteen weer mooi schoon ook en so far, so good.

edit, deed ik 3 minuten over deze post? ;)
 
Als de kop langdurig lekt kan het gebeuren dat de hete gassen die onder druk langs de kop en cilinder ontsnappen het metaal aantasten: Een nieuwe pakking dicht dan niet altijd meer voldoende af. Gezien de eenvoud van dit blok zou ik zelf gewoon eerst een nieuwe pakking proberen, behalve als je wellicht voor een paar centen een goed gebruikte kop "op de kop" kunt tikken. :+
Succes!
 
Ff langs een revisiebedrijf rijden met de kop.
Je kunt met een rei (ofzo) controleren of deze vlak genoeg is. Of zelf met pruisisch-blauw een afdruk maken op een vlakke ondergrond.

Vlakken is niet altijd nodig , hangt samen met wat er stuk is aan de pakking en hoe warm de kop is geweest door verminderde koeling (kan kromtrekken).
 
Vlakken is sowieso gevaarlijk. Als een kop iets krom trekt en je vlakt hem dan, is het pasvlak wel recht maar is de kop in feite nog iets krom. Dat kan problemen geven met de lagerring van je nokkenassen. Meestal als het maar heel iets is trek je hem vanzelf wel weer recht met het monteren.
 
:^ idd en ALTIJD vlakken is dus pure onzin

Bullshit..ken genoeg mensen die kennis genoeg in huis
hebben en die dat ook een paar keer gezegd hebben ;)
Heb ze een paar keer gezegd lichies te vlakken en
dit werd genegeerd..later moest ik helpen om
de koppakking weer te vervangen.
Heb dit bij zowel motor als auto's meegemaakt.

Gewoon doen onder het mom "baat het niet..dan schaad et nie" O-)
 
Moet je hem volgende keer toch eens goed monteren :X
Ik denk dat je deze post goed moet lezen,
een kop daarvan denkt iedereen dat ie wel recht is
en blijkt soms van niet ondanks goede controle.
Luchtgekoeld kan best wel eens behoorlijk heet worden
en dus er gewoon voor kiezen om te vlakken.
Kost je iets meer moeite..en heeft vaak geeneens rigoreus
te gebeuren.

Moet je hem volgende keer toch eens goed monteren :X

Koppakkingen gingen lek door nie te vlakken ;)
Vlak de kop van een blok met tandwielaangedreven nokkenassen eens, schat zomaar dat het dan wel schaad :X

:z

 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je deze post goed moet lezen,
een kop daarvan denkt iedereen dat ie wel recht is
en blijkt soms van niet ondanks goede controle.
Luchtgekoeld kan best wel eens behoorlijk heet worden
en dus er gewoon voor kiezen om te vlakken.
Kost je iets meer moeite..en heeft vaak geeneens rigoreus
te gebeuren.

Wauw dank je voor die post, ik moest hem inderdaad even een paar keer goed lezen, maar er staat inderdaad een geweldige redenatie in! Misschien dat jij deze post eens goed moet lezen?

Koppakkingen gingen lek door nie te vlakken ;)

Raar dan, ik heb nog nooit een kop gevlakt voor hermontage en nog nooit een lek gehad. Nahja dan zal ik het wel verkeert gedaan hebben ofzo ;)
 
Wauw dank je voor die post, ik moest hem inderdaad even een paar keer goed lezen, maar er staat inderdaad een geweldige redenatie in! Misschien dat jij deze post eens goed moet lezen?

Je kan ook subtiel het vlak gewoon een beetje vlakken..
het probleem is dat de meeste mensen teveel gaan vlakken ;)
Vaak word bij een te kromme kop veel teveel gevlakt.
Laatst een kop gezien die er nagnoeg vlak uitzag op
het pasvlak..en die ga je dus nie helemaal als een idioot
vlakken. (hoeft nie persé gevlakt te worden..gewoon beetje licht met pasta)

Raar dan, ik heb nog nooit een kop gevlakt voor hermontage en nog nooit een lek gehad. Nahja dan zal ik het wel verkeert gedaan hebben ofzo ;)

dat klopt..gaat 8 van de 10 keer ook gewoon goed
en om die reden doen de meeste het ook zo..
ik ben er beslist nie tegen..maar meer tegen
het gedoe van de andere 2 gevallen waar ie er weer
af moet.. B|
zo hou je geen kop meer over .

Met een vlakke plaat en pasta nie.. :?
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook subtiel het vlak gewoon een beetje vlakken..
het probleem is dat de meeste mensen teveel gaan vlakken ;)
Vaak word bij een te kromme kop veel teveel gevlakt.
Laatst een kop gezien die er nagnoeg vlak uitzag op
het pasvlak..en die ga je dus nie helemaal als een idioot
vlakken. (hoeft nie persé gevlakt te worden..gewoon beetje licht met pasta)dat klopt..gaat 8 van de 10 keer ook gewoon goed
en om die reden doen de meeste het ook zo..
ik ben er beslist nie tegen..maar meer tegen
het gedoe van de andere 2 gevallen waar ie er weer
af moet.. B|

Als hij maar heel iets krom is trek je hem wel weer recht met monteren. Je hoef maar heel iets te vlakken of de nokkenassen staat al niet meer lekker in de lagerblokken.
 
Je kan ook subtiel het vlak gewoon een beetje vlakken..
het probleem is dat de meeste mensen teveel gaan vlakken ;)
Vaak word bij een te kromme kop veel teveel gevlakt.
Laatst een kop gezien die er nagnoeg vlak uitzag op
het pasvlak..en die ga je dus nie helemaal als een idioot
vlakken. (hoeft nie persé gevlakt te worden..gewoon beetje licht met pasta)
Heeft het dan zin, vraag ik me af?

dat klopt..gaat 8 van de 10 keer ook gewoon goed
en om die reden doen de meeste het ook zo..
ik ben er beslist nie tegen..maar meer tegen
het gedoe van de andere 2 gevallen waar ie er weer
af moet.. B|Met een vlakke plaat en pasta nie.. :?

Vlak = vlak. Krom = krom.

Vlak = monteren.
Krom = vlak maken.

Heb een aantal blokken open gehad, en nog nooit een lekke koppakking gehad. Ook nog nooit een kop hoeven laten vlakken. Want.......ze waren recht. Overigens zit er een tolerantie op, bij mijn koekblik iets van 1/10 mm ofzo.
 
heb pas de koppakkingen van mijn Boxer-twin vervangen.
ook al zouden de koppen iets krom zijn met de bouten trek je dat weer aan en zit het weer zo als het hoort.
maak je niet druk om niks .
meestal als je dit soort operaties uit gaat voeren krijg je alleen maar meer problemen.
laat dat vlakken maar aan de specialisten over die overal de ingewikkelste en uitgebreidste oplossingen voor aandragen.

mijn moto is : liever niets weten dan veel half weten....
 
"Vlakken" is materiaalverlies (terwijl je toch voor iedere gram hebt betaald).

Ik zou "vlakken" tot het uiterste vermijden; inplaats daarvan, op vermoeden van kromming, pakkingen goed gevet/geolied inleggen en KRUISELINGS aantrekken, liefst met zo'n moderne momentsleutel die ik nog nooit in handen had. Daarna een tamelijk korte en TAMME proefrit en motor laten afkoelen, nog een keer met de momentsleutel KRUISELINGS natrekken, dan een langere proefrit en weer checken/natrekken etc..
Na 3-4 proefritten en na-stellen zal de boel gewoonlijk wel recht & vlak zijn geworden, temperatuur helpt.

Fabrikanten rekenen in opbrengst per gram materiaal; als het met minder kon zat het er heus niet aan.
 
Als je wilt weten of je kop gevlakt moet worden zal je eerst moeten weten hoeveel afwijking de kop mag hebben op gegeven door de fabrikant. Op de te vlakken kant(cylinderkop) wordt een rei gelegd en vervolgens op verschillende punten met voelermaatjes gemeten wat de afwijking is. Dit te meten in verschillende richtingen hierna is te bepalen of vlakken nodig is. Dit gaatnatuurlijk wel op voor grotere cylinderkop voor een een cylinder is het wat lastiger.
 
Terug
Bovenaan Onderaan