Koppakking lek?

Millencolin

MF veteraan
15 aug 2013
1.285
40
Baarle-Hertog
Ik zit met het volgende.
Er zit mayonaise in het reservoir van de motorolie.
En blijkbaar is ook alle koelvloeistof op.
Dit zijn symptomen van een lekke koppakking.
Toch, er komt geen olie uit het blok zetten. Die is aan de buitenkant kurkdroog.
Ook geen witte wolken uit de uitlaat.
Zal het toch een koppakking zijn? Iemand een idee of dit zelf goed te doen is met een Haynes?
En wat evt de kosten zijn om het te laten maken?

Alvast bedankt!
 
Er is nu al een paar keer gezegd dat je een lange rit moet maken. En 2 ritjes van 20 km zijn juist kleine pest stukjes waardoor je dit verschijnsel krijgt.

Ik weet het
Komt er iedere keer niet van
Das het vervelende

En ook gewoon omdat ik m niet vertrouw op 'T moment
Maar goed. Zal eens flinke km's maken ipv die kleine stukjes.

Bedankt voor alle tips weer

Ik hou jullie op de hoogte
 
Na een stevige rit oliedop er af halen, zo kan de eventuele condens beter er uit dampen. Motor wordt wanneer je hem na een rit stil zet tijdelijk warmer omdat hij zijn warmte slecht kwijt kan. Dit kun je dan benutten om het vocht te laten verdampen.

Zal misschien een heel klein beetje schelen maar niet genoeg om de moeite te doen. Ten eerste omdat de voldop niet het hoogste gedeelte van het blok is en ten tweede omdat je toch al een carterventilatie hebt..

Wat betreft de op de 2e pagina genoemde waterpomp is een mogelijkheid voor lekkage. Ik ken deze motoren verder niet maar over het algemeen zit er bij de waterpomp een dubbele afdichting (olie en koelvloeistof) met in de tussenruimte een 'afwaterings' gaatje waar eventueel door de afdichting gelekte vloeistof weg kan lopen.
 
Waterpomp eruit halen en nakijken. Ik weet of dit type overeen komt met deze.
E3031.png

Heeft een mechanische afdichting [49063] en een keerring [92049] die beide lek kunnen raken. De pompas kan ook nog ingesleten zijn waardoor er ook water bij de olie kan.
 
Laatst bewerkt:
Kunnen ze bij de dealer/gaeage doen.
Sluiten ze een vulslang aan op je radiateur die onder druk staat. Paar bar.
En als hij dus lek is dan moet het er ergens uit komen.. de vraag is alleen waar..
 
Bij autotjes zetten de monteurs een pomp op de radiateur dop en pompen er een bepaalde druk in en dan staat er een tijd voor waarin de druk niet mag zakken
Hoe het bij motorfietsen werkt weet ik niet want ik doe niet aan watergekoelde motorfietsen

Staat er niets over in het WPHB?
 
Ik zal wel eens contact opnemen met de garage.
Moet sowieso nog wel wat gedaan worden wat ik zelf zo even niet kan.
Kunnen ze dit mooi meenemen.

Na het weekend ga ik er weer mee verder.

Leuk zo'n hobby-motor :S
 
Bij autotjes zetten de monteurs een pomp op de radiateur dop en pompen er een bepaalde druk in en dan staat er een tijd voor waarin de druk niet mag zakken
Hoe het bij motorfietsen werkt weet ik niet want ik doe niet aan watergekoelde motorfietsen

Staat er niets over in het WPHB?
Dan zet de monteur een pomp op de radiateur, pompen er een bepaalde druk in, en dan wachten ze een tijdje waarin de druk niet mag zakken.
 
niet paniekeren

eerst die mogelijkzichtbare lekkages zoeken en repareren (evt door afpersen)

vullen op goede manier/goed ontluchten

vervolgens evt met de 4 gas meettest aan uitlaatzijde (net als bij APK met auto) laten meten of je inderdaad een lekke koppakking hebt. Voor inwendige kop lekkage althans.
met afpersen kun je uitwendige lekkages traceren

mooi lang ritjes plannen (extra vloeistof meenemen) en regelmatig niveau checken

menig kop is al gereviseerd terwijl er andere dingen aan de hand zijn (kassa voor dealer/handel)

bv een radiatordop van paar euro die niet meer OK is
 
Laatst bewerkt:
niet paniekeren

eerst die lekkages repareren

vullen op goede manier/goed ontluchten

vervolgens evt met de 4 gas meettest aan uitlaatzijde (net als bij APK met auto) laten meten of je inderdaad een lek hebt.

menig kop is al gereviseerd terwijl er andere dingen aan de hand zijn

bv een radiatordop van paar euro die niet meer OK is

Goeie tips inderdaad.
Eerst eens rustig laten nakijken voor ik de koppakking aan het vervangen ga.
Binnenkort eens langs de garage rijden.
 
niet paniekeren

eerst die lekkages repareren

vullen op goede manier/goed ontluchten

vervolgens evt met de 4 gas meettest aan uitlaatzijde (net als bij APK met auto) laten meten of je inderdaad een lekke koppakking hebt.

mooi lang ritjes plannen (extra vloeistof meenemen) en regelmatig niveau checken

menig kop is al gereviseerd terwijl er andere dingen aan de hand zijn (kassa voor dealer/handel)

bv een radiatordop van paar euro die niet meer OK is

Hoe meet jij aan de uitlaat gassen dan dat de koppakking lek is?

De 4-gas tester wordt wel eens gebruikt en dan meten ze of er uitlaat gassen in het koelsysteem zitten.
Makkelijker is echter een koppakking tester. Simpel gezegd een snuffelaar gevuld met vloeistof dat verkleurt als er uitlaat gassen doorheen gaan..
Maar beide manieren zijn niet altijd 100% betrouwbaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan