koppakking stuk?

Reetje

MF veteraan
4 feb 2002
1.853
37
Landgraaf
Ik reed laatst op mijn motor naar huis toen er ineens wit/blauwe rook bij het blok vandaan kwam. Het regende behoorlijk, dus ik dacht: oh das water van een plas waar ik doorheen gereden was. 100 m verder weer stil voor het stoplicht (eindhoven) en weer veel rook maar nu begon hij ook slecht te lopen. Ik was gelukkig bijna thuis dus heb ik de laatste kilometer maar gelopen.
Nu denk ik dat het de koppakking is die het begeven heeft, maar ik vraag me af of dat zo is. Weet iemand van jullie wat de symptomen zijn van een lekke pakking? '(
 
bij een lucht gekoelde motor soms een hard sissend geluid. (lek naar buiten)
compressie verlies bij een of meer cillinders (meestal geen compressie tussen twee maast elkaar gelegen cillinders)
ineens olie lekken tussen kop en cillinders (olie kanaal mee lekgeraakt).

bij een watergekoelde motor:
luchtbellen in expansietankje (lek naar koelwater)
olie bij koelwater
water bij olie (krijg je van die witte drap)
compressie verlies op 1 of 2 cilleinders
soms rookt hij wit uit de uitlaat en dit gaat samen met een of meerder bougies die helemaal zuiver zijn.

en natuurlijk bij beide slecht lopen
 
ik ga hem vanmiddag nog maar eens starten en goed kijken/luisteren. Had ik toen geen zin in omdat ik al balen was van typische nederlandse 'lenteweer'. Er komt in elk geval ergens veel olie naar buiten want er zit onderhand meer olie aan de buitenkant dan aan de binnenkant van het blok. (handig voor als je een schuiver maakt, beschadigd het blok minder)
 
Ik heb net ff zitten uitwaaien op mijn tripletje. :]
niks aan het handje, doet het 'gewoon'.
Ik denk dat het een combinatie was van heeeel veel regen (slecht lopen, carbs vochtig?) en olie dat uit de toerentellerkabelaansluiting kwam (leuk woord voor scrabble)
Hij wordt wel een beetje warm, denk dat de gasfabrieken een beetje arm staan afgesteld. Maar hoe kun je daar nou weer achter komen (zonder vacuum-meter)? :?
 
DOH! Ik begin echt te dementeren. Ik vraag steeds naar dingen die ik eigenlijk al weet. |(
witt bougies is inderdaad een teken van arm mengsel. Zwart van te rijk mengsel. als alles goed staat moeten ze volgens mij donkerbruin zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan