koppakking vervangen? (cb)

77

MF'er
19 aug 2005
245
0
Amsterdam
M'n cb550 begint steeds harder te zweten bij de cilinderkop. Da's niks bijzonders, maar m'n glimmende laarzen + gedruppel na het rijden beginnen te irriteren. Is het vervangen van de koppakking een blijvende oplossing en zo ja is het veel werk? De carbs liggen er overigens net af voor een beurtje.
 
M'n cb550 begint steeds harder te zweten bij de cilinderkop. Da's niks bijzonders, maar m'n glimmende laarzen + gedruppel na het rijden beginnen te irriteren. Is het vervangen van de koppakking een blijvende oplossing en zo ja is het veel werk? De carbs liggen er overigens net af voor een beurtje.

Blijvende oplossing: wel als het zweten aan de koppakking te wijten is ja.

Veel werk, als je een beetje handig bent en het werkplaatshandboek volgt niet echt. Netjes sleutelen bedoel ik. Middagje werk als je ervaren bent. Als je het nog nooit gedaan hebt misschien 1,5 dag. Hangt er vanaf wat je allemaal tegenkomt. Misschien wil je ook nog de klephoedjes vervangen en de kleppen opnieuw inslijpen als de kop er toch af is. (hint... ;) )

Carbs eraf --> handig! Uitlaten eraf, kleppendeksel, cil.kopbouten los en kop lichten.
 
Hm, anderhalve dag.. zal je zien dat ie straks helemaal uit elkaar ligt en het dit weekend weer van dat lekker motorweer is. :] Ik heb in ieder geval een warme sleutelplek want ik heb 'm de huiskamer in gereden..
Wat kunnen andere redenen zijn voor zweten bij de kop?
 
Carbs eraf lijkt me idd handig ja |( :+ ..

Maareh..het is niet veel werk hoor....Wel evende kop laten vlakken (bijv. door cb400man... ;) ) en je kleppies slijpen en vorozien van nieuwe klephoedjes...ff nokkenasketting inspecteren graag voordat je deze demonteert (als ie in gespannen toestand 2,5 mm max van het tandwiel te halen valt ist meestal handig om m te vervangen) en de spanner inspecteren.

ps. Let wel..neem even een goede topendset ; anders zit je zo weer te koekeloeren. En Doe gelijk je voetpakking maar..niet laten zitten (kost je nl een pakkingset heb ik gemerkt... B| ).Kun je gelijk de cilinders even checken op sporen en de zuigers en zuigerveren bekijken. (evtw voorzien van nieuwe veren als de toleranties nog goed zijn..en even honen !!)

en tja..als je dan toch bezig bent...heb je eigenlijk je hele blok al weer losliggen *O*
 
Hm, anderhalve dag.. zal je zien dat ie straks helemaal uit elkaar ligt en het dit weekend weer van dat lekker motorweer is. :] Ik heb in ieder geval een warme sleutelplek want ik heb 'm de huiskamer in gereden..
Wat kunnen andere redenen zijn voor zweten bij de kop?

Zweten over de koppakking is een bekend probleem bij ouwe cb fours. 't Kan bijv. ook nog aan het kleppendeksel liggen of aan de "droppies" die de gaten bij de cilinderkopbouten afdichten. Gewoon eerst goed schoonmaken en dan checken waar ie precies lekt. Is best lastig te zien vaak, omdat de olie dun wordt en door de rijwind lekker verspreid.
 
zoals tria al zegt: koop een dure originele koppkkingset.
die heeft rubbertjes om de oliekanalen, daar zit normaal het probleem.
vlakken is ook een goed plan maar dan moet je ook je cylinderblok laten doen.
niet bij een autozaak :N die fraisen er gewoon een mm af.
 
Carbs eraf lijkt me idd handig ja |( :+ ..

Maareh..het is niet veel werk hoor....Wel evende kop laten vlakken (bijv. door cb400man... ;) ) en je kleppies slijpen en vorozien van nieuwe klephoedjes...ff nokkenasketting inspecteren graag voordat je deze demonteert (als ie in gespannen toestand 2,5 mm max van het tandwiel te halen valt ist meestal handig om m te vervangen) en de spanner inspecteren.

ps. Let wel..neem even een goede topendset ; anders zit je zo weer te koekeloeren. En Doe gelijk je voetpakking maar..niet laten zitten (kost je nl een pakkingset heb ik gemerkt... B| ).Kun je gelijk de cilinders even checken op sporen en de zuigers en zuigerveren bekijken. (evtw voorzien van nieuwe veren als de toleranties nog goed zijn..en even honen !!)

en tja..als je dan toch bezig bent...heb je eigenlijk je hele blok al weer losliggen *O*


Het is niet eens meer zo heel veel meer werk om de cilinders los te halen.
Let wel op de rotzooi die in de boutgaten van de cilinders zit.
Die rommel valt namelijk in je blok als je de cilinder weg trekt :(
 
ja zekers...hoeft niet orgineel te zijn, maar wel goed..en zou zeker de kop- en voetpakking ff doen en klephoedjes. Die van Athena zijn goed...Ook van Saito van motozoom kun je weinig zeggen... ;)
 
Kun je gelijk de cilinders even checken op sporen en de zuigers en zuigerveren bekijken. (evtw voorzien van nieuwe veren als de toleranties nog goed zijn..en even honen !!)

en tja..als je dan toch bezig bent...heb je eigenlijk je hele blok al weer losliggen *O*

tja, als ik dan toch bezig ben kan ik in 1 moeite door m'n frame poedercoaten en m'n velgen opnieuw spaken.. :9
ik heb besloten nog even te wachten tot ik 2 motoren heb staan, er moet wel gereden kunnen worden.. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan