Koppakking vervangen Honda CB550 + overige vragen

bockywocky

Rookie
27 okt 2009
18
0
Wageningen
Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw en sinds kort een trotse eigenaar van een CB550.

Afgelopen zondag maar eens een ritje Posbank in Arnhem gedaan.
Onderweg kreeg ik echter links een natte schoen van de olie... en ja hoor.. zo op het eerste gezicht, een lekke koppakking. Ik heb er dus nog nauwelijks mee kunnen rijden of hij ligt nu al uit elkaar in de schuur ;(

Nu heb ik vroeger veel gesleuteld aan de 4-takt 50cc-tjes, maar dit is effe wat anders en daarom zit ik nog met een paar vraagjes. Hopelijk helpen jullie mij op weg...

Ik heb de deksel verwijderd en vervolgens de nokkenas + ketting eraf gekregen, koste wel wat moeite, dus misschien deed ik het wel verkeerd... ?

Het probleem is echter dat ik de kop er niet af krijg.
Ik heb alle M8 moeren bovenop verwijderd en ook de 2x M6 boutjes aan de voor en achterzijde waarmee de kop nog vast zit op de cilinder. Ook het boutje waarmee de nokkenas kettingspanner vast zit. Krijg deze spanner er overigens ook niet uit.
Moet er nog meer los, of mis ik nog iets? Zie foto

- Hebben jullie een tip.. hoe de nokkenas ketting te vervangen?
- Hebben jullie een tip.. hoe de kettingspanner te verwijderen?
- Hoeveel rubber dopjes horen er bovenop die gaten te liggen?

Ik hoor graag jullie reacties.

Groet,
Arien


full
 
hallo arien

als je alle moeren los hebt [12 stuks dus] moet die er af willen

ik zie nog wel een afdichting zitten daaronder zit dus nog een moer

soms zit die beeje vastgeplakt

nokkenas ketting blijft op de gelijder liggen

scheck ook even of ze niet ergens in hebben zitten boren ofzo
bv in de klepdekselboutjes en dwars door de kop heen geboord hebben of in het oliekanaal onder de nokkenas

als je het kleppendeksel er weer opzet eerst alle klepstelboutjes terugdraaien

succes met de reparatie gerrit
 
Gerrit bedankt voor je snelle response.

Dan zal hij wel flink vast geplakt zitten aan de pakking zelf.
Enne... welke afdichting bedoel je, die rubber ring rechts onderin?
Dat is 1 van de 12 moeren hoor, of bedoel je iets anders?

Groet,
Arien
 
Laatst bewerkt:
Ok, ik heb hem eraf gekregen d.m.v. een klosje hout.
Wat is jullie advies... voetpakking ook gelijk vervangen?

Bedankt !

Arien
 
Altijd ook voetpakking als je cilinderblok eraf gehaald hebt, je wilt niet alles opnieuw opgooien voor een pakking van 12 euro ;)
 
Ok iedereen bedankt zo ver. Ik heb een complete pakking top set besteld.
In afwachting van mijn bestelling kan ik nu de kop eens grondig schoonmaken en spuiten.

Thx again!
 
De pakking top set is binnen, maar ik heb een aantal rubbers en ringen die ik niet kan plaatsen. Vraag me af of de aantallen wel juist zijn. Ik heb ze genummerd van 1 tot 5.
Ik denk dat er van rubber nr.4 , 2stuks voor onder de cilinderkop zijn om het gat van de olie pomp kanalen, maar dan hou ik er 1 over :?
Kortom... wie geeft mij uitleg, zie foto...

Kunnen jullie ook nog eens naar de foto van mijn eerste posting kijken.
Daar zie je zes gaten (1 zit onder het stuk papier) waar normaal een rubber dopje a 2 cm doorsnee hoort te liggen, (zie foto hieronder in het midden) maar bij het onderste rechter gat zit alleen een open rubber ring.
Zou dit een restant zijn van een dopje of hoort dat gat open te zijn?

full
 
Laatst bewerkt:
cylinderhead-cb550k0-four-usa_bighu0038e4001_1a39.gif


Zoekplaatje

Edit 4 = 40 op het plaatje van cmsnl.nl

Plaatje is van cmsnl.nl geleend
 
Laatst bewerkt:
@jaap43

Het zijn chroom kleurige ringen, geen koper dus, lijkt eerder aluminium met groeven aan de binnen en buitenkant.



@gaasen

Idd nr.4 = 2x 40 dat dacht ik ook, maar dan hou ik er 1 over :?
 
Nog ff een tip bij de montage,maak alle oliekanaaltjes goed schoon ,blaas
ze door met perslucht,doe je dat niet dan loop je het risico dat er 1 dicht zit,
en de boel in elkaar loopt.met name de oliesproeiers nr6 op de tekening.

Een nokkenasketting kan je op lengte kopen,of misschien nog bij Honda,
de oude doorslijpen en de nieuwe tijdelijk vastmaken aan de oude en zo
door aan de krukas te draaien de nieuwe ketting er door trekken,en dan
de nieuwe klinken.nadeel van een orginele is dat die al geklonken is en
je dus het blok moet splitsen.je heb ook kettingen die je met een borg
clipje (visje) kan vastmaken ,maar daar ben ik zelf niet zo,n fan van,
je loopt dan het risico dat het clipje los kan raken ,en dan heb je echt een probleem.
Als je het zelf nog nooit heb gedaan kan je beter naar een motorzaak
gaan of iemand zien te regelen die daar wel ervaring mee heeft.
 
Laatst bewerkt:
Als ik het goed zie:
2 = verse ringetjes voor "klepdeksel kapjes" (nr 42 op het schema)
5 = metalen ringen tussen het blok en de uitlaat, ruber voor carburateurs (nr 38 op schema)
1 = kan ik even niet plaatsen. Maar omdat het 8 stuks zijn zou het iets met je kleppen te maken kunnen hebben?

Die 6 rubbers heb ik ook voor mijn cb550 blok gebruikt. Volgens mij maakt het niets uit dat je die 2 "open" ringen vervangt voor 6 "gesloten" rubber schijfjes.
 
De pakking top set is binnen, maar ik heb een aantal rubbers en ringen die ik niet kan plaatsen. Vraag me af of de aantallen wel juist zijn. Ik heb ze genummerd van 1 tot 5.
Ik denk dat er van rubber nr.4 , 2stuks voor onder de cilinderkop zijn om het gat van de olie pomp kanalen, maar dan hou ik er 1 over :?
Kortom... wie geeft mij uitleg, zie foto...

[afbeelding]

bovenste oringen horen onderaan de cilinderbussen nr39
groene "dopjes" zijn klepsteelkeeringen
rechts daarvan 8x klepdop oring
links onder ;oring onder de klepgelijder [die haal maar niet los] nr36
6 x zwarte ronde dichte dop horen boven die kopbouten
4 kleinere oringen [onderaan] zitten aan die alu eindkapjes L en R aan de kop
1 x nog kleiner oring ; nokkenas spanner boutje
3 oringen ; tussen cilinder en carter om het olievantiel en één om de toerentelleraandrijving [nr40]
4 x oring naast die aluachtege ringen zitten in de inlaatspruitstukken
en die aluachtege zijn de uitlaatpakkingen

wat je mist zijn 2 oringen [nr37] die in de koppakking liggen op de plek van het olietoevoerkanaal naar de kop [echt vervangen hoor]

zie net dat de klepdoporing hetzelfde is als de inlaatspruitstukoring [nr38]
 
Laatst bewerkt:
Ok mensen bedankt voor alle reacties. Ik denk dat het me zo wel gaat lukken.
De cilinder en kop zit er al weer op en staat op tijd.
Nu eerst op zoek naar iemand met een moment sleutel om de kop aan te trekken, of vinden jullie dat overbodig?
 
Wel op moment trekken hoor! Wel zo safe, komen veel krachten op te staan en het is er op gemaakt. Straks heb je weer een warm voetje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan