Koppakking vervangen Kawasaki Z650

zed1

MF'er
16 apr 2006
220
15
Mijn koppakking lekt van mijn z650 '79.
Is het veel werk om deze te vervangen en is dit een erg kostbare grap.
kan het motorblok blijven zitten?

Ik hoor het wel
 

>boomhauwer<

MF veteraan
5 mrt 2005
2.470
0
thuis
1)Is het veel werk om deze te vervangen
2)en is dit een erg kostbare grap.
3)kan het motorblok blijven zitten?
1)ja (als het je eerste keer is tenminste)
2)ja (als je het laat doen door een dealer)
3) geen idee, bij mij hoeft het niet, maar ik weet niet hoeveel plaats zo'n racer biedt om te sleutelen zonder het blok eruit te halen.
 
25 okt 2004
114
0
Hoogezand
Mijn koppakking lekt van mijn z650 '79.
Is het veel werk om deze te vervangen en is dit een erg kostbare grap.
kan het motorblok blijven zitten?

Ik hoor het wel
1 - Tank verwijderen - simpel
2 - uitlaten loshalen
3 - carburateurs loshalen
4 - bobines verwijderen
5 - kleppendeksel losschroeven
6 - stand nokkenassen noteren met ontsteking op 1-4 T (met digicam?)
7 - nokkenaskettinggeleider verwijderen
8 - nokkenassen loshalen en verwijderen (vergeet niet ketting vast te zetten met stuk draad o.i.d. anders ligt ie onder in het blok . . .)
9 - twee bouten in tunnel (nokkenas) losdraaien
10 - kopbouten losdraaien
11 - kop met blokje hout lostikken (denk om je koelribben)
12 - kop er af halen (blok hoeft er echt niet uit)

Je moet waarschijnlijk ook je cylinder voetpakking vervangen, aangezien het verrekte moeilijk is de kop los te krijgen zonder dat de cylinder ook loskomt.

Ik zou wel het werkplaatshandboek even downloaden (Z750 is bijna zelfde blok). Aanhaalmomenten kopbouten (uit mijn hoofd) 28Nm. M6 boutjes 12Nm.

Ik schat ongeveer dagje werk als eerste keer.


Succes
 

Aprilia4fun

MF veteraan
11 sep 2002
8.037
40
Noord Holland
idd blok eruit werk veel makkelijker , werk schoon en overzichtelijk ,koop een zooi plastic verpakkingzakjes en een stift om de onderdelen te benoemen/nummeren.
Werkplaatsboek is erg handig om erbij te hebben.
En koop een compleet pakkingset dus inclusief koppelingskant voetpakking etc.
Gewoon een daggie voor uittrekken relax werken. :}
 

KwaSuz

MF veteraan
20 aug 2006
5.489
610
47
Almere
Indien z650 hetzelfde is als 900, blok laten zitten. Hoop extra werk en gaat best met blok in frame.
Blok wel goed schoonmaken anders vallen er brokken zand-smeer-olie-troep etc in je carter.
Idd voetpakking ook meteen vervangen, anders kan deze (door het lossen van de cyl.kop bouten) gaan lekken nadat je alles weer gemonteerd heb. En kun je weer opnieuw beginnen.
Met goed werkplaatsboek (Mijn voorkeur is Haynes) stap voor stap en rustig aan.

succes :W
 
25 okt 2004
114
0
Hoogezand
Hoop extra werk ? :?
Als je weet hoe zwaar het blok van zo'n Z650 weegt en hoe het ding tussen de frame-buizen zit, dan weet je dat het een behoorlijk zweetklusje is om hem ertussen uit te krijgen. Tevens kun je met de tank er af overal goed bijkomen om de kop te lichten etc. Er zit slechts een enkele framebuis aan de bovenkant. . .
 

tmoons

MF veteraan
7 jan 2004
4.054
40
ik heb me gelijk even aangemeld met email notificatie...
mijn Zje krijgt binnenkort ook een nieuwe pakking set *D (waarschijnlijk zal het daar echter helaas niet bij blijven.... :r
 

Ilja

MF veteraan
16 sep 2005
1.857
1
34
Nijmegen
Mijnes ook, en de klepjes worden opnieuw ingeslepen, en seals vervangen. Nu al zin om te beginnen. :P maar eerst wachten op slechter weer.
 
25 okt 2004
114
0
Hoogezand
Denk dat ik zelf ook binnenkort maar weer eens aan de slag moet:

Kijk eens wat ik gescoord heb via ebay.de voor 61,- euro voor mijn Z650. Verkoper wist niet wat ie verkocht . . . Hij vond dat zuigers nog in zeer goede staat waren gezien de ouderdom??? Het betreft dus een big-bore setje (720cc) zuigers met uitgeboorde en gehoonde cylinders. In de cylinders zijn de hoonsporen nog een beetje zichtbaar.





 

Sebo

MF veteraan
4 apr 2004
2.016
1
1 - Tank verwijderen - simpel
2 - uitlaten loshalen
3 - carburateurs loshalen
4 - bobines verwijderen
5 - kleppendeksel losschroeven
6 - stand nokkenassen noteren met ontsteking op 1-4 T (met digicam?)
7 - nokkenaskettinggeleider verwijderen
8 - nokkenassen loshalen en verwijderen (vergeet niet ketting vast te zetten met stuk draad o.i.d. anders ligt ie onder in het blok . . .)
9 - twee bouten in tunnel (nokkenas) losdraaien
10 - kopbouten losdraaien
11 - kop met blokje hout lostikken (denk om je koelribben)
12 - kop er af halen (blok hoeft er echt niet uit)

Je moet waarschijnlijk ook je cylinder voetpakking vervangen, aangezien het verrekte moeilijk is de kop los te krijgen zonder dat de cylinder ook loskomt.

Ik zou wel het werkplaatshandboek even downloaden (Z750 is bijna zelfde blok). Aanhaalmomenten kopbouten (uit mijn hoofd) 28Nm. M6 boutjes 12Nm.

Ik schat ongeveer dagje werk als eerste keer.


Succes
Tel ook even het aantal schakels van de nokkenasketting TUSSEN de 2 nokkenasen; van een merkteken op de ene nokkenas tot het merkteken op de andere nokkenas (en schrijf dat vooral even op).
 

Robberobbe

MF veteraan
29 apr 2004
2.508
1
53
Den Haag
Bezoek site
Hmm, interessant....*D

Ik heb een Z1000 '77.
Kan het blok er daar ook in blijven zoals bij de Z900?

Trouwens, waar kan je dan een werkplaatshandboek downloaden?
 

Aprilia4fun

MF veteraan
11 sep 2002
8.037
40
Noord Holland
Werk lekker met z`n tweeen , kan je ook makkelijk het blok zijwaarts eruit tillen op een werkbank en goed licht erop werkt ideaal . Pas een suzuki blok GS 400 (2 cilinder)eruit getild in m`n eentje maar dat is idd niet aan te raden.
 

Rambabbel

MF veteraan
17 mrt 2004
22.236
45
Luttenberg
Werk lekker met z`n tweeen , kan je ook makkelijk het blok zijwaarts eruit tillen op een werkbank en goed licht erop werkt ideaal . Pas een suzuki blok GS 400 (2 cilinder)eruit getild in m`n eentje maar dat is idd niet aan te raden.
Klopt, mijn GS 500 (zelfde onderblok) zat ik ook een half uur mee te kloten en nog kreeg ik hem er niet uit. En niet eens om het gewicht ofzo, maar je kunt met dat blok in je klauwen gewoon slecht sturen om hem tussen de ophangpunten weg te krijgen. Maat van me kwam toen ff helpen en met 2 minuten lag het blok ernaast!
 

Robberobbe

MF veteraan
29 apr 2004
2.508
1
53
Den Haag
Bezoek site
Had een mailtje naar je zonnet account gestuurd met een aantal vragen.
Het ging over pakkingvervanging maar het heeft zich echter al opgelost.

Ik heb mijn pakkingen vervangen, tenminste, ik ben nog niet klaar.
Twee van de vier kunststof ringen die op de buitenste vier tapeinden van de cilinders zitten waren gebroken en niemand had ze toevallig liggen. Die moesten dus besteld worden en zijn er waarschijnlijk dinsdag pas. :(
Weer een week niet rijden ;(

Ik heb overal foto's van gemaakt, dus als ik alles klaar heb staat er een "How To" op mf voor vervanging van kleppendeksel- kop- en voetpakking van een Kawasaki Z1000j uit 1982. ;)