Koppakking vervangen Kawasaki Z650

zed1

Die hard MF'er
16 apr 2006
504
390
Mijn koppakking lekt van mijn z650 '79.
Is het veel werk om deze te vervangen en is dit een erg kostbare grap.
kan het motorblok blijven zitten?

Ik hoor het wel
 
Mijn koppakking lekt van mijn z650 '79.
Is het veel werk om deze te vervangen en is dit een erg kostbare grap.
kan het motorblok blijven zitten?

Ik hoor het wel

1 - Tank verwijderen - simpel
2 - uitlaten loshalen
3 - carburateurs loshalen
4 - bobines verwijderen
5 - kleppendeksel losschroeven
6 - stand nokkenassen noteren met ontsteking op 1-4 T (met digicam?)
7 - nokkenaskettinggeleider verwijderen
8 - nokkenassen loshalen en verwijderen (vergeet niet ketting vast te zetten met stuk draad o.i.d. anders ligt ie onder in het blok . . .)
9 - twee bouten in tunnel (nokkenas) losdraaien
10 - kopbouten losdraaien
11 - kop met blokje hout lostikken (denk om je koelribben)
12 - kop er af halen (blok hoeft er echt niet uit)

Je moet waarschijnlijk ook je cylinder voetpakking vervangen, aangezien het verrekte moeilijk is de kop los te krijgen zonder dat de cylinder ook loskomt.

Ik zou wel het werkplaatshandboek even downloaden (Z750 is bijna zelfde blok). Aanhaalmomenten kopbouten (uit mijn hoofd) 28Nm. M6 boutjes 12Nm.

Ik schat ongeveer dagje werk als eerste keer.


Succes
 
idd blok eruit werk veel makkelijker , werk schoon en overzichtelijk ,koop een zooi plastic verpakkingzakjes en een stift om de onderdelen te benoemen/nummeren.
Werkplaatsboek is erg handig om erbij te hebben.
En koop een compleet pakkingset dus inclusief koppelingskant voetpakking etc.
Gewoon een daggie voor uittrekken relax werken. :}
 
Indien z650 hetzelfde is als 900, blok laten zitten. Hoop extra werk en gaat best met blok in frame.
Blok wel goed schoonmaken anders vallen er brokken zand-smeer-olie-troep etc in je carter.
Idd voetpakking ook meteen vervangen, anders kan deze (door het lossen van de cyl.kop bouten) gaan lekken nadat je alles weer gemonteerd heb. En kun je weer opnieuw beginnen.
Met goed werkplaatsboek (Mijn voorkeur is Haynes) stap voor stap en rustig aan.

succes :W
 
ik heb me gelijk even aangemeld met email notificatie...
mijn Zje krijgt binnenkort ook een nieuwe pakking set *D (waarschijnlijk zal het daar echter helaas niet bij blijven.... :r
 
Denk dat ik zelf ook binnenkort maar weer eens aan de slag moet:

Kijk eens wat ik gescoord heb via ebay.de voor 61,- euro voor mijn Z650. Verkoper wist niet wat ie verkocht . . . Hij vond dat zuigers nog in zeer goede staat waren gezien de ouderdom??? Het betreft dus een big-bore setje (720cc) zuigers met uitgeboorde en gehoonde cylinders. In de cylinders zijn de hoonsporen nog een beetje zichtbaar.

full


full


full
 
1 - Tank verwijderen - simpel
2 - uitlaten loshalen
3 - carburateurs loshalen
4 - bobines verwijderen
5 - kleppendeksel losschroeven
6 - stand nokkenassen noteren met ontsteking op 1-4 T (met digicam?)
7 - nokkenaskettinggeleider verwijderen
8 - nokkenassen loshalen en verwijderen (vergeet niet ketting vast te zetten met stuk draad o.i.d. anders ligt ie onder in het blok . . .)
9 - twee bouten in tunnel (nokkenas) losdraaien
10 - kopbouten losdraaien
11 - kop met blokje hout lostikken (denk om je koelribben)
12 - kop er af halen (blok hoeft er echt niet uit)

Je moet waarschijnlijk ook je cylinder voetpakking vervangen, aangezien het verrekte moeilijk is de kop los te krijgen zonder dat de cylinder ook loskomt.

Ik zou wel het werkplaatshandboek even downloaden (Z750 is bijna zelfde blok). Aanhaalmomenten kopbouten (uit mijn hoofd) 28Nm. M6 boutjes 12Nm.

Ik schat ongeveer dagje werk als eerste keer.


Succes

Tel ook even het aantal schakels van de nokkenasketting TUSSEN de 2 nokkenasen; van een merkteken op de ene nokkenas tot het merkteken op de andere nokkenas (en schrijf dat vooral even op).
 
Werk lekker met z`n tweeen , kan je ook makkelijk het blok zijwaarts eruit tillen op een werkbank en goed licht erop werkt ideaal . Pas een suzuki blok GS 400 (2 cilinder)eruit getild in m`n eentje maar dat is idd niet aan te raden.
 
Werk lekker met z`n tweeen , kan je ook makkelijk het blok zijwaarts eruit tillen op een werkbank en goed licht erop werkt ideaal . Pas een suzuki blok GS 400 (2 cilinder)eruit getild in m`n eentje maar dat is idd niet aan te raden.

Klopt, mijn GS 500 (zelfde onderblok) zat ik ook een half uur mee te kloten en nog kreeg ik hem er niet uit. En niet eens om het gewicht ofzo, maar je kunt met dat blok in je klauwen gewoon slecht sturen om hem tussen de ophangpunten weg te krijgen. Maat van me kwam toen ff helpen en met 2 minuten lag het blok ernaast!
 
Had een mailtje naar je zonnet account gestuurd met een aantal vragen.
Het ging over pakkingvervanging maar het heeft zich echter al opgelost.

Ik heb mijn pakkingen vervangen, tenminste, ik ben nog niet klaar.
Twee van de vier kunststof ringen die op de buitenste vier tapeinden van de cilinders zitten waren gebroken en niemand had ze toevallig liggen. Die moesten dus besteld worden en zijn er waarschijnlijk dinsdag pas. :(
Weer een week niet rijden ;(

Ik heb overal foto's van gemaakt, dus als ik alles klaar heb staat er een "How To" op mf voor vervanging van kleppendeksel- kop- en voetpakking van een Kawasaki Z1000j uit 1982. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan