Koppakking? ( witte rook)

Alexnieuwenhuize

Die hard MF'er
15 aug 2010
779
0
Amstelveen
He ik post regelmatig op techniek forum, maar wat ik nu heb geen ervaring mee wel enkele vermoedens maar geen echt idee.

Zal bij het begin beginnen, Zaterdag kwart voor 7 motor beladen voor Eifel weekendje prima. Afgesproken in vianen is 40 min snelweg voor mij lekker rustig, dus reed 140/160 km gemiddeld. op een gegeven moment zie ik in mijn spiegel een flinke witte rook wolk denk aan mist op 2 banen snelweg en voor een lengte van 500 meter, zie nog steeds enigszins witte rook uit mijn ( originele uitlaat voor het eerst), komen. 500 meter later geen probleem meer merkte ook niks aan de motor.

Wij rijden naar de eifel met 100/120 gemiddeld ( wat xt600 bij) dus veel harder konden we niet. heerlijk in de Eifel gereden bochten lekker in de toeren bij uit accelereren, reed de hele tijd iemand achter mij geen probleem.

Terug weg ging prima tot 130 stuk op de a2, was beetje moe van het steeds 110 rijden met mijn cat dus ging met nog iemand soms stukjes 150 rijden dan ff wachten op de xt dan weer verder, 8 km voor Vianen heb ik weer zon mist explosie ( heb ik helemaal niet gemerkt maar de xt reed achter en zag het dus prima). Weer dikke mist uit mijn uitlaat weer een paar 100 meter snelweg wit gemaakt, weer tijdje lichte witte rook uit de uitlaat. Daarna Vianen ff wat gedronken weer naar huis slecht starten, weer hele zooi witte rook, daarna A2 Naar Adam 45 km ongeveer.

Eerste stukje nog witte rook ( ff die paar keer terug pakken dat ik men bek vol had met ruitensproeier van een auto) . Maar mijn mist explosie was na 2 km weer over terug gereden nergens meer last van gehad. Laatste stuk nog even getest maximale toeren in zen 1 niks geen witte rook meer te bekennen.

Ik weet dat witte rook koel vloeistof is helemaal als ie zo smerig stinkt. Dus de waarschijnlijk diagnose is koppakking. Maar wat ik dan een beetje raar vindt ik heb tussen de 2 mist explosies ongeveer 700-900 km afgelegd zonder enige vorm van moeite koel problemen en rook.

Ga morgen koel vloeistof pijl controleren dus weet dat ik beetje vroeg ben met dit topic. Maar lekke koppakking en 800 km rijden zonder een enkel probleem lijkt mij ook enigszins sterk.

Ga morgen ff men cat na kijken, dus dan krijgt u nadere berichten. Maar hoe kan je koppakking na kijken of waar moet je op letten om meer ten weten te komen?

xxx. Alex
 
meld er ook even bij om welke motor het gaat.
maar als ik het goed lees heeft het een combinatie met hard rijden en mijn vermoeden dus ook met warmte ontwikkeling in het blok. als de rook echt uit de uitlaat komt is de eerste plek om te zoeken inderdaat bij de koppakking in de buurt. echter hoeft het niet de pakking zelf te zijn en is ook niet erg waarschijnlijk. een pakking is lek of hij is heel en dat heeft niks met belasting van de motor te maken. een scheur in de kop of cylinderwand kan ook maar ook bijvoorbeeld kopbouten die niet correct zijn aangedraaid. en die dingen hebben wel met temperatuur van het blok te maken.
een ding is zeker rij je er te lang mee door zal het probleem vanzelf erger worden en de schade steeds groter.
 
Begrijp dat het om een thundercat gaat?

Wat ik niet snap in je verhaal is dat je 800km door rijdt zonder je koelvloeistofpeil te controleren.
Aan de andere kant heb je wel een leuke trip gereden.
 
Oke Koelvloeistof niveau is beetje minder maar geen groot verschil. Bakje zit nog voor minstens de helft vol, en vul hem meestal tot halve cm boven het midden.

Net nog gestart liep prima ook stanionair beetje condens verder niks, in de toeren 7000 a 8000 ook prima.

Het gaat inderdaad om een Thundercat Bouwjaar 1998 en Km stand is 30.000.
 
Is je koelvloeistof pijl nou gezakt of niet? Koppakking kun je toch testen dmv compressietest toch? Er zijn ook soort papieren test-stripjes welke je in je koelwater kan hangen om te kijken of er CO inzit.
 
Laatst bewerkt:
Maar mijn mist explosie was na 2 km weer over terug gereden nergens meer last van gehad. Laatste stuk nog even getest maximale toeren in zen 1 niks geen witte rook meer te bekennen.
Alex

Wat ik niet snap in je verhaal is dat je 800km door rijdt zonder je koelvloeistofpeil te controleren.

wat ik niet snap is dat je weet dat er iets mis is met je motor , en dat je het ook nog ff gaat testen op vol toeren in zen eerste versnelling !!!!

maar ff om je te helpen :

heb je de dop van je radiateur er ook af gehad om het peil aldaar te bekijken ?
nee zou ik toch ff doen ...

zoals al eerder gezegt , kan het ook in het blok lekken via een scheur of omdat de kopbouten niet goed aangedraaid zijn.


om het te controleren , is idd kijken of er co in het koelsysteem zit ,
de methode die ik ken is een vloeistof die je bij koelvoeistof doet (wat je afgetapt hebt)
als er co in zit verkleurt de vloeistof. neem aan de een motor/auto zaak je hier wel aan kan helpen...

maar als je koelvloeistof verbrand moet ergens het peil zakken .....
 
De eerste keer dat er witte rook uit kwam was het meer toeval dat ik rook achter mij zag en merkte dat er meer witte rook uit de uitlaat komt als normaal. Na nog een keer naar voren kijken keek ik weer naar achter niks meer te merken. Dus toen was ik nog niet eens tot de conclusie gekomen dat mijn motor waarschijnlijk die witte rook wolk heeft gemaakt. Was dat ik toevallig dat ik in mijn spiegel keek en het zag.

600 km daarna toen we dus al weer bijna thuis waren reed iemand achter me die het mij moest zeggen want ik heb het zelf niet gemerkt ( hij beschreef het zo als het lijkt of je een motor opblaast in een race). Tot we in Vianen weer weg reden Toen kon ik de Witte rook voor het eerst zelf zien. Was toen van plan de eerste parkeer plaats op te zoeken die ik tegen zou komen maar temperatuur was prima, blok klonk voelde compleet normaal. Na paar honderd meter geen witte rook meer dus toen maar door gereden.

Olie niveau is prima, Koelvloeistof niveau in radiator is prima in vul bak iets minder maar zeker niet aanzienlijk lager. maximaal halve cm omlaag, schatting oppervlakte bakje is 55 cm ofzo dus ben maximaal iets van 22,5 cm^3 aan koelvloeistof kwijt sinds ik voor het laatst in het bakje keek dit is al wel paar 1000 km gokje ongeveer (3000) geleden.

wat ik niet snap is dat je weet dat er iets mis is met je motor , en dat je het ook nog ff gaat testen op vol toeren in zen eerste versnelling !!!!

maar ff om je te helpen :

heb je de dop van je radiateur er ook af gehad om het peil aldaar te bekijken ?
nee zou ik toch ff doen ...

zoals al eerder gezegt , kan het ook in het blok lekken via een scheur of omdat de kopbouten niet goed aangedraaid zijn.


om het te controleren , is idd kijken of er co in het koelsysteem zit ,
de methode die ik ken is een vloeistof die je bij koelvoeistof doet (wat je afgetapt hebt)
als er co in zit verkleurt de vloeistof. neem aan de een motor/auto zaak je hier wel aan kan helpen...

maar als je koelvloeistof verbrand moet ergens het peil zakken .....
 
en voor die C0 test moet je dan Koelvloeistof hebben uit je reservoir of uit de radiator zelf, of maakt dit niet uit.


uit de radiateur lijkt met het verstandigst aangezien je dan zeker weet dat dit door je blok gaat/is geweest.

wat je kwijt bent in je bakje is wss gewoon omdat er nog wat lucht in zat , na het verversen.

dan lijkt het er toch op dat het iets anders is dan koelvloeistof.
 
Zoete geur? Koelvloeistof...

Ben je niet gewoon je blok langzaam aan het opblazen?
Was het blok al goed warm toen het gebeurde? (Ik bedoel daarmee niet de koelvloeistoftemperatuur, maar olietemperatuur....)

Ik gok eerder op olieverbruik dan op koelvloeistof, zeker als ik lees hoe jij met je motorblok omgaat.......
 
Zoete geur? Koelvloeistof...

Ben je niet gewoon je blok langzaam aan het opblazen?
Was het blok al goed warm toen het gebeurde? (Ik bedoel daarmee niet de koelvloeistoftemperatuur, maar olietemperatuur....)

Ik gok eerder op olieverbruik dan op koelvloeistof, zeker als ik lees hoe jij met je motorblok omgaat.......

laatste 800 meter, vol gas in zen 1 he. geen 40 km.

Lekt nu ook iets olie bij cilinder kop aan de linkerkant,, dus koppaking is stuk :(
 
Neem een brandschoon jam/appelmoes/wat dan ook glazen potje. Doe daar een scheutje koelvloeistof in en neem het mee naar een goede universele autogarage. Vraag daar of ze het even willen testen op Co (eventueel met een sixpack bier in je andere hand)...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan