koppakking

Fiedel

Rookie
16 aug 2001
17
0
eindhoven
Hoi allemaal,

Ik volg al een tijdje dit forum en ik was benieuw of iemand wat info heeft over het vervangen van een koppakking van een Suzuki GS 550.

Alvast bedankt.




 
Je moet de kop er af halen en daarvoor moet je de nokkenasketting loshalen, die bepaald de stand van je nokkenassen en die weer de kleppen, als je alles weer in mekaar zet moet deze dus weer in PRECIES de goede stand staan anders raken je kleppen de zuigers en draait je hele motor in elkaar, maar er staan merktekens op, dus heel moeilijk is het niet, maar wel belangrijk.
Om de bouten van de kop aan te draaien heb je een momentsleutel nodig om ervoor te zorgen dat je allemaal even strak worden aan gedraaid.

Koop een werkplaats handboek.
 
Bedankt voor jullie reacties!!

Ik heb een werkplaatshandboek (gekopieerd, dus sommige dingen zijn niet echt duidelijk) en er zijn mensen die mij willen helpen (hoewel ze het zelf ook nog nooit gedaan hebben), dus in principe moet ik er wel uitkomen.

Als ik het goed bgrijp dan is het op de juiste plaats en in de juiste stand terugzetten van die nokkenas het belangrijkste.

Ik hoop dat het gaat lukken en anders dan vraag ik het wel weer.

Bedankt, Fiedel.
 
Hey sleutelaar ;-)))
Great dat je het zelf aan wil pakken, maar let me give you one tip:
kijk eerst eens een paar keer het handboek goed door over betreffende onderdelen, en probeer te begrijpen waaróm deze op die bepaalde stand gemonteerd moeten worden.
Dit maakt het al een stuk makkelijker om straks te monteren, als je zelf al een beetje begrip hebt hoe en waarom het zo zou moeten.

Lots of succes, and dont forget any parts assembling the bitch again ;)
 
iemand hiervoor had het al gezegd, je nok-as ketting staat getimed met je nok-as en je krukas, zodat de kleppen dus op tijd openen en sluiten, de ketting en het tandwiel (waarie aan vast zit) moeten precies op tijd staan anders krijg je het ingeslagen zuigertjes syndroom.
er zitten waarschijnlijk merktekentjes waarmee je de boel op tijd kan zetten, meestal een T op je vliegwiel en een rondje op je nok-as tandwiel en een streepje wat gelijk moet staan met dat rondje op je cilinderkop.
dis algemeen, het kunnen andere tekentjes zijn, ik sleutel alleen nog maar aan brommertjes, maar wel hetzelfde principe, ook 4 takt, ook bovenliggende of zelfs dubbel bovenliggende nok.
over die timing staat vast wel meer in je boek,

veel sleutelplezier en maak de handdoek niet vies met je zwarte klauwen *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan