Koppel 1- of 2 cilinder vs. 4 cilinder

Hugohonda

MF'er
2 okt 2010
227
1
Rotterdam
Beste MF- ers


Ik zat me af te vragen: Waarom hebben 1 of 2 cilinders met een inhoud van +- 600 cc vaak een hoger koppel dan een 4 cilinder met dezelfde inhoud? edit: in lage toeren

Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Leuk al dat technische gedoe,ik kan mij er wel in vinden hoor.
Maar ik denk dat er gevraagd wordt hoe het komt dat een 1 pitter meer koppel heeft.
Een 4 cilinder maakt per omwentelling 1 werkslag ,heeft 8 omwentellingen nodig voor 4 keer een cilinder te onsteken (dacht ik toch).
Een 1 cilinder viertakt heeft maar 2 omwentellingen nodig om 1 werkslag te hebben.
Ook is de werkslag(bij 4 cil 600cc) maar van een 125 cc inhoud ,terwijl een 1 pitter een werkslag heeft van 600cc,dus meer vermogen in een werkslag.
Dat is mijn visie ,ik denk dat ik op de goeie weg ben maar leer nog elke dag.
 
Leuk al dat technische gedoe,ik kan mij er wel in vinden hoor.
Maar ik denk dat er gevraagd wordt hoe het komt dat een 1 pitter meer koppel heeft.
Een 4 cilinder maakt per omwentelling 1 werkslag ,heeft 8 omwentellingen nodig voor 4 keer een cilinder te onsteken (dacht ik toch).

Een 1 cilinder viertakt heeft maar 2 omwentellingen nodig om 1 werkslag te hebben.
Ook is de werkslag(bij 4 cil 600cc) maar van een 125 cc inhoud ,terwijl een 1 pitter een werkslag heeft van 600cc,dus meer vermogen in een werkslag.
Dat is mijn visie ,ik denk dat ik op de goeie weg ben maar leer nog elke dag.
Lees even terug: een 1-pitter heeft niet meer koppel dat een 2 of 4-pitter, bij gelijke cilinderinhoud en vullingsgraad. Viertakt = 1 ontbranding per 4 omwentelingen. Dus een 1 pitter ontbrandt 1 maal per 4 omwentelingen, maar een 2-pitter 2 maal per 4 omwentelingen, en een 4-pitter 2 of 4 maal (afhankelijk van de krukas).

[Oja, en 4 x 125 = 500 i.p.v. 600... en vermogen is iets anders dan energie] ;)
 
Laatst bewerkt:
Vergelijk een 1100F met een 1100R. Ze hebben dezelfde motor. Alleen van de F is de boring vergroot. Hierdoor ligt de verhouding boring/slag anders. De F heeft zijn koppel in een lager toerenbereik als de R. Beide overigens 4-cilinders.

grtz,

Cees

Ps: Als je nu de nokkenassen van een Bandit 1200 in een F zet krijgt deze door de andere timing nog meer vermogen onderin, maar verliest dan aan topsnelheid (verliest ca. 500 toeren). Hieruit blijkt dus dat er veel meer faktoren van invloed zijn op het koppel.
 
Laatst bewerkt:
een zuiger slag/takt is wat anders als een krukas omwenteling
voor een volledig arbeids proses heeft een 2-takt 1 krukas omwenteling nodig en een 4-takt 2 krukas omwentelingen

Een RSV mille heeft NIET meer koppel dan een GSXR 1000 en ook niet als bijna de hele motorwereld zegt van wel
Max koppel RSV Mille = 103 Nm
Max koppel GSXR 1000 = 120 Nm
Volgens mij is 120 meer dan 103
 
Volgens mij hebben de R en de F de zelfde slag en boring en zijn ze beide 1127cc
De verschillen zitten in de carbs CDI en nokkenassen
een Bandit heeft een iets grotere slag en iets meer cc (wel 30 cc) dan een 1100 R maar een veel tammere inlaatnokkenas en hier door veel minder vermogen dan een R (47 PK en 20Nm minder)
 
Het koppel is afhankelijk van het geleverde vermogen bij een bepaald toerental. Heb je een motorfiets met gelijke cilinderinhoud, en gelijk vermogen, maar geven zij dit bij verschillende toerentallen af, dan zal de laag toerigste het meeste kopppel leveren. Denk maar aan een oude dikke 1 pitter tractor, en een hoog toerige moderne 600 supersport.

Voor Jip en Janneke uitleg zie:

Karakter van motoren: koppel en vermogen
 
Kort verhaal: De cilinder is groter. :o

Langer verhaal:

Koppel (Moment) = Kracht x arm ==> M = F x r

Bekeken in het systeem van zuiger/zuigerstang/krukas:

F = De kracht die een ontploffing uitoefent op de zuiger (omlaag gericht dus)
r = De horizontale afstand tussen de krukas en die kracht.

In een grotere cilinder gaat meer lucht + benzine. Dus is de ontploffing krachtiger, wat zorgt voor een grotere F omlaag.
Vul dat in in de momentvergelijking M = F * r.
Zelfs als we aannemen dat r gelijk is (wat meestal ook groter is), en F groter is geworden, dan moet M (moment/koppel) ook zijn gestegen. Dus hoger koppel.

Een 4 cilinder heeft kleinere cilinders, dus die zal per definitie een lagere koppel af kunnen geven.
om toch hetzelfde vermogen te kunnen leveren, zal hij dus meer toeren moeten maken (P = Koppel * rpm).

Uitgebreid verhaal:
Is veel te k*t om uit te leggen op een forum.

Hoop dat het zo wat duidelijker voor je is. :)

EDIT: Plaatje voor wat meer duidelijkheid.
[afbeelding]
Helder verhaal en helemaal duidelijk. :}
 
En wat boeit het koppel bij een bepaald toerental nou, als de ene motor 2x zoveel toeren kan draaien als de andere?

Uiteindelijk gaat het erom hoe hard dat ding vooruit gaat als je tijdens het rijden het gas open gooit. Dat is onder andere afhankelijk van de vermogenskromme van de motor, maar ook van welke versnelling je kiest en welke verhoudingen de versnellingsbak heeft!

Zo zou je best het idee kunnen hebben dat een bepaalde 2-cilinder veel harder vooruit gaat dan een vergelijkbare 4-cilinder als je rustig toerend in de 5 bij 80km/u het gas open gooit. Maar die 4-cilinder zou in die versnelling bijvoorbeeld door kunnen trekken tot de 260, terwijl de 2-cilinder concurrent misschien al bij 220 in de begrenzer zit.

Om met die 2 fietsen dan een eerlijke vergelijking te doen zou de 4-cilinder misschien een tikje terug moeten. Aan de andere kant zou het dan ook kunnen zijn dat dat te onrustig rijdt of dat het verbruik dan opeens veel hoger is. Maar wat je in ieder geval niet zomaar kunt doen is alleen maar kijken naar dat koppel nummertje en daar je conclusies uit gaan trekken. Zelfs de vermogens- en koppelkrommes (van die mooie Dyno-bank plaatjes) zeggen niet alles, hoewel die wel een heel goed beeld vormen van waar de bruikbare kracht van een motor zit. Het aantal cilinders zegt daar dan alweer niet zoveel, het ontwerp van de motor (zoals oa. boring/slag verhouding, nokkenasprofiel, grootte van kleppen) heeft daar een veel grotere invloed op.
 
Laatst bewerkt:
@ Fiah
Er worden hier geen motorfietsen vergeleken en de vraag is niet "waarom heeft een 2cyl meer koppel en is hij sneller?".
De vraag was waarom bij 2 cyl's al in veel lagere toeren het koppel beschikbaar is vergeleken bij een 4 cyl. Tuurlijk kan de gemiddelde 4cyl meer toeren maken, maar dat is niet het punt. :o
 
Istria_M: De TS heeft het vast over motoren (hij is niet specifiek in z'n vraag en we zijn op een motorforum), en dus eigelijk waarom 2-cilinder motoren meer koppel zouden hebben dan 4-cilinder motoren, wat hier nogal vaak verkondigd wordt :P

En of een 2-cilinder op een bepaald toerental nou meer of minder koppel heeft als een vergelijkbare 4-cilinder, dat ligt niet aan het aantal cilinders maar aan hoe die cilinders gemaakt zijn en hoe ze gebruikt worden. Je kunt prima een 4-cilinder inelkaar zetten die gemaakt is om bij lage toerentallen veel koppel te leveren. Het zou mij niks verbazen als de gemiddelde 1.0 4-cilinder in een auto meer koppel levert bij 2000 toeren dan de gemiddelde 1000cc twin in een sportmotor bij dat toerental.

Een beetje zinloze discussie dus, vind ik.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan