Koppel 1- of 2 cilinder vs. 4 cilinder

Hugohonda

MF'er
2 okt 2010
227
1
Rotterdam
Beste MF- ers


Ik zat me af te vragen: Waarom hebben 1 of 2 cilinders met een inhoud van +- 600 cc vaak een hoger koppel dan een 4 cilinder met dezelfde inhoud? edit: in lage toeren

Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
ik heb altijd de indruk gekregen dat een normale 4-in-lijn minder koppel heeft dan een 1 of 2 cilinder met evenveel cc's.

Voor zover ik gehoord heb, hebben bijvoorbeeld crossers met 1 of 2 cilinders meer koppel dan een 4-in-lijn met evenveel cc's. Ze zullen minder toeren draaien en minder vermogen en topsnelheid hebben maar meer koppel.

Ik vroeg me af waardoor dit komt maar ik kan het natuurlijk fout hebben :$
 
Hoe meer cilinders, hoe smoother de motor is.

Veel kleine ontploffingkjes zorgen voor een constantere beweging van de krukas, dan 1 grote ontploffing.

Doordat de motordelen (piston enz) kleiner zijn als je meerdere cilinders hebt(1000cc/4=250cc per cilinder, tegenover bvb 1000cc/2=500cc per cilinder), wegen die ook minder, en kunnen die meer toeren maken(omdat er minder inertie is).

De druk op de piston is groter bij ontsteking als je een cilinder hebt van 500cc , past meer lucht en benzine in en geeft dus een grote BOEM bij ontsteking.
 
hmm, dat zou ook goed kunnen maar waar ligt dat dan aan?

Het ontwerp van het blok? Verhouding boring/slag?

En is het niet een kip-ei dingetje? Een vier in lijn kan veel meer toeren draaien, de vermogenscurve ligt daarom ook meteen anders dan bij bijv een 1 cil. Ik kan me dus zomaar voorstellen dat een 1 cil wordt ontworpen om eerder het vermogen vrij te geven, zodat het doorjagen in toeren niet meer nodig is.
 
Kort verhaal: De cilinder is groter. :o

Langer verhaal:

Koppel (Moment) = Kracht x arm ==> M = F x r

Bekeken in het systeem van zuiger/zuigerstang/krukas:

F = De kracht die een ontploffing uitoefent op de zuiger (omlaag gericht dus)
r = De horizontale afstand tussen de krukas en die kracht.

In een grotere cilinder gaat meer lucht + benzine. Dus is de ontploffing krachtiger, wat zorgt voor een grotere F omlaag.
Vul dat in in de momentvergelijking M = F * r.
Zelfs als we aannemen dat r gelijk is (wat meestal ook groter is), en F groter is geworden, dan moet M (moment/koppel) ook zijn gestegen. Dus hoger koppel.

Een 4 cilinder heeft kleinere cilinders, dus die zal per definitie een lagere koppel af kunnen geven.
om toch hetzelfde vermogen te kunnen leveren, zal hij dus meer toeren moeten maken (P = Koppel * rpm).

Uitgebreid verhaal:
Is veel te k*t om uit te leggen op een forum.

Hoop dat het zo wat duidelijker voor je is. :)

EDIT: Plaatje voor wat meer duidelijkheid.
Koppel-Vermogen-Klein.gif
 
Laatst bewerkt:
Koppel ligt volgens mij aan het aantal cc´s.
Alleen stijgt het toerental waarbij je het max koppel hebt als je meer cilinders hebt.
Moet ik wel bij zeggen dat MIJN ervaring is dat je bijv. een 4 cil lager in toeren
kan rijden dan een 2 cil.
De 2 cil gaat dan weer bokken o.i.d.
Misschien mn volgende bike een 2 cil, maar dan wel eerst een dagje huren
zodat ik zeker ben van mn zaak. (na meer dan 20 jaar 4 cil)
 
Kort verhaal: De cilinder is groter. :o

Langer verhaal:

Koppel (Moment) = Kracht x arm ==> M = F x r

Bekeken in het systeem van zuiger/zuigerstang/krukas:

F = De kracht die een ontploffing uitoefent op de zuiger (omlaag gericht dus)
r = De horizontale afstand tussen de krukas en die kracht.

In een grotere cilinder gaat meer lucht + benzine. Dus is de ontploffing krachtiger, wat zorgt voor een grotere F omlaag.
Vul dat in in de momentvergelijking M = F * r.
Zelfs als we aannemen dat r gelijk is (wat meestal ook groter is), en F groter is geworden, dan moet M (moment/koppel) ook zijn gestegen. Dus hoger koppel.

Een 4 cilinder heeft kleinere cilinders, dus die zal per definitie een lagere koppel af kunnen geven.
om toch hetzelfde vermogen te kunnen leveren, zal hij dus meer toeren moeten maken (P = Koppel * rpm).

Uitgebreid verhaal:
Is veel te k*t om uit te leggen op een forum.

Hoop dat het zo wat duidelijker voor je is. :)

EDIT: Plaatje voor wat meer duidelijkheid.
[afbeelding]
Dat van die langer arm is me duidelijk, alleen de cilinderinhoud zet ik mijn vraagtekens bij.
Een 1000cc 2 cilinder heeft een cilinderinhoud van 500cc per omwenteling.
Een 1000cc 4 cilinder 2x250cc en dat is dus ook 500cc per omwenteling.
Een motor met een langere slag heeft een kleinere boring dan de korte slag van de 4 cilinder.
 
Dat van die langer arm is me duidelijk, alleen de cilinderinhoud zet ik mijn vraagtekens bij.
Een 1000cc 2 cilinder heeft een cilinderinhoud van 500cc per omwenteling.
Een 1000cc 4 cilinder 2x250cc en dat is dus ook 500cc per omwenteling.
Een motor met een langere slag heeft een kleinere boring dan de korte slag van de 4 cilinder.

Even voor de duidelijkheid, de redenatie klopt niet, maar terug naar de ploatjes....
In dit geval is de slag= arm, en hoe groter ( langer )de arm, des te groter het koppel

even serieus voor de TS

Koppel = de kracht die opgewekt wordt per ontbranding ongeacht slag of boring dit is altijd zo.
Wordt de slag groter met gelijkblijvende boring, krijg je meer koppel
wordt de boring groter, met gelijkblijvende slag, dan krijg je ook meer koppel
Maar er zitten bij beide beperkingen..

Langere slag verhoogt de zuigersnelheid, en daar zit gewoon een maximum aan...
Grotere boring kan lijden tot niet meer rendabel kunnen vullen van de verbrandingsruimte...

dus een 2 cilinder is niet per definitie een koppelkanon, en een 4 cilinder niet per definitie een toeren tol...

En dan gelijk de volgende vraag die ongetwijfeld gaat komen....
vermogen is niets meer dan het AANTAL KEREN PER SECONDE dat dit koppel geleverd kan worden
 
@v.d.v Daar zou ik inderdaad even over na moeten denken. Iets in me zegt me dat 1 grote ontploffing meer energie afgeeft dan 2 kleinere. (ook al hebben ze opgeteld evenveel inhoud). Maar ik kan dat niet echt onderbouwen.

@=lvt= Is er dan verschil in compressie tussen 1, 2 en 4 cilinders? Volgens mij krijg je detonatie als je hogere compressie gebruikt dan zeg 1:10/11. Of je zou een brandstof met een hoger octaangehalte moeten gebruiken dan. Care to explain? :)
 
Cilinder inhoud,slaglengte,en vulling(bv turbo,injectie tov carberateurs) bepalen in hoofdlijnen het koppel.

Hoeveel cilinders is er ondergeschikt aan,wel ligt het maximale koppel, bij hoe meer cilinders,bij een hoger toerental.

1,2 cilinders met een gelijke cilinder inhoud,hebben,per defenitie, niet meer koppel dan gelijke 4 cilinders,wie dat beweerd kletst uit zijn/haar nek :P
 
Laatst bewerkt:
compressie heeft er niet zo veel mee te maken in dit geval denk ik
vergeet niet dat al die koppelrijke diesels en turbo hebben. de dienst MB heeft een 2.9 5 cyl ofzo maar is met zijn 2.2 ton niet vooruit te branden! moet je de nieuwere variant zien, ietsje kleiner maar met turbo (280CDI) die gaat behoorlijk rapper terwijl die ook weer zwaarder is..

ik denk niet dat het koppel zo veel anders is hoor...
de R1 heeft meer koppel dan de superduke
115 tegen 100
maar dat is crossplain krukas (zoiets dan)
de ZX-10R heeft 112 en dat is een normale

en compressie, max ligt boven de 11:1... de CBR heeft 12.3:1 en het komt nog wel hoger, bijv de zx10r 12.9:1
 
Hoe je de cilinder ook vult, en wat de compressieverhoding ook is, KOPPEL is en BLIJFT de kracht die per ontsteking op de cilinder wordt uitgeoefend, niet meer en niet minder
 
Hoe je de cilinder ook vult, en wat de compressieverhoding ook is, KOPPEL is en BLIJFT de kracht die per ontsteking op de cilinder wordt uitgeoefend, niet meer en niet minder

Ben ik het niet helemaal mee eens. Als de kracht die bij een ontsteking optreed verder weg staat van de krukas (afstand loodrecht op de richting van de kracht), dan zal het koppel hoger zijn.
M = F * r

Je zou het wel kunnen omschijven met:
"Hoe je de cilinder ook vult, en wat de compressieverhoding ook is, KOPPEL is en BLIJFT de kracht het moment die per ontsteking op de cilinder krukas wordt uitgeoefend, niet meer en niet minder."
 
Laatst bewerkt:
Om het nog leuker te maken, niet alleen de slag en de zuiger oppervlak hebben hier invloed.

Stel je voor, een motorblok, eerst gebruiken we een inlaatkanaal (het gedeelte tussen de cilinderkop en de carburateur schuif) van 5 cm. Vervolgens bouwen de motor opnieuw op met een inlaatkanaal van stel 30 cm.

In beide gevallen stellen we motor goed af en zetten het blok op een vermogensbank.

Als we dan de beide koppelkrommes vergelijken zal blijken dat de de lange inlaat ervoor heeft gezorgd dat de motor bij een lager toerental meer koppel heeft, bij hoge toeren zal deze minder koppel hebben.

Omgekeerd zorgt de korte inlaat ervoor dat er bij lage toeren minder koppel is en bij hoge toeren meer.

Ik spreek trouwens alleen over koppel omdat je met het koppel en het toerental namelijk het vermogen uitrekent.

Direct on topic:
De twee cilinder heeft een grotere oppervlak EN een grote slag. Beiden zorgen ervoor dat je bij lage toeren meer koppel hebt maar zorgen er ook voor dat de bewegende massa groter is. Een grotere massa zorgen er voor dat het toerenbereik kleiner is.

Oja, niets is onmogelijk, als je met een extreem door ontwikkelde motor gaat werken zul je zien dat er veel meer mogelijk is. De kosten gaan dan door het dak en daardoor niet geschikt voor massaproductie.

mvg

db
 
Terug
Bovenaan Onderaan