Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
hmm, dat zou ook goed kunnen maar waar ligt dat dan aan?
Dat van die langer arm is me duidelijk, alleen de cilinderinhoud zet ik mijn vraagtekens bij.Kort verhaal: De cilinder is groter.
Langer verhaal:
Koppel (Moment) = Kracht x arm ==> M = F x r
Bekeken in het systeem van zuiger/zuigerstang/krukas:
F = De kracht die een ontploffing uitoefent op de zuiger (omlaag gericht dus)
r = De horizontale afstand tussen de krukas en die kracht.
In een grotere cilinder gaat meer lucht + benzine. Dus is de ontploffing krachtiger, wat zorgt voor een grotere F omlaag.
Vul dat in in de momentvergelijking M = F * r.
Zelfs als we aannemen dat r gelijk is (wat meestal ook groter is), en F groter is geworden, dan moet M (moment/koppel) ook zijn gestegen. Dus hoger koppel.
Een 4 cilinder heeft kleinere cilinders, dus die zal per definitie een lagere koppel af kunnen geven.
om toch hetzelfde vermogen te kunnen leveren, zal hij dus meer toeren moeten maken (P = Koppel * rpm).
Uitgebreid verhaal:
Is veel te k*t om uit te leggen op een forum.
Hoop dat het zo wat duidelijker voor je is.
EDIT: Plaatje voor wat meer duidelijkheid.
[afbeelding]
Dat van die langer arm is me duidelijk, alleen de cilinderinhoud zet ik mijn vraagtekens bij.
Een 1000cc 2 cilinder heeft een cilinderinhoud van 500cc per omwenteling.
Een 1000cc 4 cilinder 2x250cc en dat is dus ook 500cc per omwenteling.
Een motor met een langere slag heeft een kleinere boring dan de korte slag van de 4 cilinder.
Sorry.1,2 cilinders met een gelijke cilinder inhoud,hebben,per defenitie, niet meer koppel dan gelijke 4 cilinders,wie dat beweerd kletst uit zijn/haar nek
In het kort, 4 cylinders zijn saai, 2 cylinder zozo en 1 cylinders zijn de motoren die je wil hebben!
In het kort, 4 cylinders zijn saai, 2 cylinder zozo en 1 cylinders zijn de motoren die je wil hebben!
Hoe je de cilinder ook vult, en wat de compressieverhoding ook is, KOPPEL is en BLIJFT de kracht die per ontsteking op de cilinder wordt uitgeoefend, niet meer en niet minder