Koppel & cilinderinhoud

Joris

MF veteraan
11 dec 2001
6.368
172
Veghel
Kenden jullie deze al? Dit vertelde iemand me vanochtend: Als je de cilinderinhoud (in cc) deelt door 10 heb je ongeveer het koppel (in Nm).

Dus een 600 heeft een maximum koppel van ca 60 Nm.

Btw we stonden voor de ferry te wachten in Dover. En raakten aan de praat over zijn motor. Die man had een 91-er GSX-R1100 waar hij het een en ander aan gedaan had. Big-bore, Ohlins demper, etc... Misschien een MF-er :? ben het vergeten te vermelden |(
 
Dus als we een TOP FUEL dragbike van pakweg 1500 cc nemen dan heeft deze dus 150 NM :? :?
DAT zou saai worden bij een wedstrijd.
Al moet ik zeggen dat er wel zeker een verband bestaat tussen cyl. inhoud en koppel, maar om het zó te stellen dat lijkt me wel erg kort door de bocht.

Groeten Paul.
 
Dit zal wel bedoelt worden als algemene vuistregel voor een 'normale' (vrijaanzuigende) motorfiets op normale benzine van de pomp.

En weet iemand hier de invloed van korte- en langeslag t.o.v. het maximum koppel (om maar even door te gaan op dit onderwerp)?
Heeft een langeslag motor (met zelfde inhoud) meer koppel?
 
Dit zal wel bedoelt worden als algemene vuistregel voor een 'normale' (vrijaanzuigende) motorfiets op normale benzine van de pomp.

En weet iemand hier de invloed van korte- en langeslag t.o.v. het maximum koppel (om maar even door te gaan op dit onderwerp)?
Heeft een langeslag motor (met zelfde inhoud) meer koppel?

A: dit zou enigszinds wel kunnen kloppen bij een gewone standaard fiets maar het zou toch echt niet goed zijn om dit altijd toe te passen, daarvoor is er constructief toch teveel verschil.

B: ligt aan de verdere opbouw v/d motor.

Groeten Paul.
 
idd maar kijk naar de diverse (conventionele) fietsen en het blijkt aardig te kloppen. Ik bedoel het ook als een vuistregel en niet als een wiskundige formule.
 
Terug
Bovenaan Onderaan