Koppel en vermogen....de waarheid?

Aramis

MF'er
21 jun 2004
205
0
Zeeland
Ik hoor nog steeds vele verhalen over koppel en vermogen. Ook lees ik op verschillende sites onbegrijpbare verhalen erover. Graag zou ik nu welleens willen weten hoe het precies zit.

Wat ik dan vooral wil weten is:

Klopt het dat je moet schakelen als je je max koppel heb bereikt en niet je max vermogen voor maximale acceleratie?

Ik hoorde dat als je het zuinigst wilt rijden je op je max koppel moet rijden...de uitleg erbij klonkt goed, maar als ik bv met max koppel ga rijden in mijn auto (heb nog even geen fiets) dan zou ik zo'n 4500 toeren moeten maken en dat maakt nogal lawaai (60 ofzo in zijn 2) en lijkt me ook gewoon vreemd dat dat dan echt het zuinigst is.

En als laatst natuurlijk: Voor acceleratie, wat is het beste? Veel koppel, of veel pk (afgezien van beiden veel natuurlijk).

Graag een simpele doch duidelijk uitleg :)
Thx
 
Veel koppel is makkelijk voor lage toerentallen.
Pk's is mooi voor topvermogen.

Dacht ik? Vast iemand die het beter kan dan ik...
 
Veel koppel is makkelijk voor lage toerentallen.
Pk's is mooi voor topvermogen.

Dacht ik? Vast iemand die het beter kan dan ik...
Euh, ja, dat wist ik al ^^ btw, veel koppel is niet per definitie makkelijk voor lage toerentallen, hangt er namelijk ook vanaf wanneer dat koppel ter beschikking komt. Heeft dacht ik weer te maken met overbrengingen van de versnellingen.

Maarre, ik zie dat velen deze topic al hebben gelezen, maar weinigen hebben gereageerd. Ik ben dus blijkbaar niet de enige die het koppel/vermogen verhaal niet helemaal doorheeft :p
 
Voor maximale acceleratie moet je schakelen bij max vermogen .
Het zuinigst rijdt je met de maximale cilindervulling
dus zo veel mogelijk gas .
Voor het benodigde vermogen betekend het
dat je met het laagst mogelijk toerental
moet rijden.
Voor acceleratie is pk maatgevend.
 
Voor maximale acceleratie moet je schakelen bij max vermogen .
Het zuinigst rijdt je met de maximale cilindervulling
dus zo veel mogelijk gas .
Voor het benodigde vermogen betekend het
dat je met het laagst mogelijk toerental
moet rijden.
Voor acceleratie is pk maatgevend.
Ik postte deze topic omdat ik het allemaal niet precies wist, maar wat jij uitkraamt slaat nergens op. Iemand die het wel weet misschien?

Btw, als je serieus was, dan bedankt dat je wilde helpen, maar iets zegt me dat je dat niet was...
 
bier -> ok.
chips -> check.
lekker ligstoel buiten in de schaduw -> check.

[me]SL1000 gaat zich opmaken voor een heerlijk dagje onzin en discussie *D [/me]
 
poeh weer dat wazige koppel/vermogen verhaal :o

Koppel is kracht waarmee je blok ronddraaid..vermogen is hoe snel je blok kan versnellen.

Veel koppel, weinig vermogen is enorm sterk maar kan niet zo snel accelereren.
Veel vermogen, weinig koppel kan heel snel accelereren maar heeft weinig kracht.

bovenstaande wordt ingewikkelder door versnellingsbakken die de boel wat verwazigen..veel koppel kan nl ook weer grotere overbrenging waardoor het voertuig juist wel weer snel kan accelereren, het blok zelf kan dit echter niet.

Het zuinigst rijd je bij een laag toerental in je hoogste versnelling waarbij je niet veel gas hoeft te geven om je snelheid vast te houden.

Weet dat het niet helemaal klopt maar globaal is het zo wel ;)
 
poeh weer dat wazige koppel/vermogen verhaal :o

Koppel is kracht waarmee je blok ronddraaid..vermogen is hoe snel je blok kan versnellen.

Veel koppel, weinig vermogen is enorm sterk maar kan niet zo snel accelereren.
Veel vermogen, weinig koppel kan heel snel accelereren maar heeft weinig kracht.

bovenstaande wordt ingewikkelder door versnellingsbakken die de boel wat verwazigen..veel koppel kan nl ook weer grotere overbrenging waardoor het voertuig juist wel weer snel kan accelereren, het blok zelf kan dit echter niet.

Het zuinigst rijd je bij een laag toerental in je hoogste versnelling waarbij je niet veel gas hoeft te geven om je snelheid vast te houden.

Weet dat het niet helemaal klopt maar globaal is het zo wel ;)
Hmmz, tja, was toch wel op zoek naar een antwoord wat wel helemaal klopt. Dit wist ik al wel zo'n beetje, hoewel ik het er niet helemaal mee eens ben. Zo is het dacht ik dus echt niet zo dat hoe lager je toeren hoe zuiniger je rijdt. Iets wat wel vaak wordt gedacht. Sterker nog, te lage toeren is niet eens goed voor een motor.

Is er geen expert in het huis? Iemand die ervoor heeft gestudeerd ofzo? Vind het namelijk wel interessant om te weten hoe het ECHT zit.
 
Accellereren in hoge versnelling met laag toerental is dan ook juist on-zuinig rijden...maar snelheid vasthouden is dan weer wel zuinig rijden.

tenminste dat is wat ik eruit begrepen heb. :)


* wino gaat ook wachten op ultieme antwoord...
 
btw, sorry als ik wat bot overkwam na antwoorden, maar ik ben inderdaad op zoek naar het 'ultieme' antwoord. Iedereen heeft er wel een beeld bij denk ik, maar hoe zit het nou precies?
 
Let op nog 1 keer

Koppel * toerental = vermogen

Koppel heeft niets met het aantal cilinders te maken.

Koppel wordt bepaald door de cilinder inhoud, en de gem eff druk die er gem onder de kop heerst. Deze druk is afhankelijk van je luchtinlaat tot de achterkant van je uitlaat, immers probeer maar eens te starten als je uitlaat dicht zit.


Koppel heb je veel bij laag toeren tal en blijft vrij vlak inverhouding tot vermogen, dit omdat je toeren moet maken voor vermogen.
 
ja, koppel*toerental = vermogen wist ik wel. Staat wel ergens is mijn schoolboekjes.... :)

maar hoe zit het dan met die vraag van Aramis?

=>Klopt het dat je moet schakelen als je je max koppel heb bereikt en niet je max vermogen voor maximale acceleratie?

Kortom, wanneer heb je maximale acceleratie? Doorjassen tot max toerental in elke versnelling is niet goed...dat kan je zelf ook wel voelen. Je moet eerder opschakelen...maar wanneer is dat precies?
 
Om hard op te trekken, en een hoge topsnelheid te halen, heb je vermogen nodig. Om bomen te ontwortelen heb je koppel nodig.

Max optrekken betekent dus dat je je vermogen maximaal moet houden.
Doorgaans doe je dit door door te trekken tot iets voorbij het max vermogen, zodat je in de volgende versnelling weer net eronder uitkomt. Je hebt dan "gemiddeld" zoveel mogelijk vermogen.

Over zuinig rijden: in principe is een motor het zuinigst als ie belast is, dwz als de gaskleppen openstaan. Je verliest dan namelijk geen energie doordat de motor zo'n moeite moet doen met aanzuigen. (smoorverliezen heet dat). Daarnaast geldt: Hoe lager het toerental, hoe minder energieverlies in het mechanische deel van de motor, ook goed voor het verbruik.
Echter: bij een motorfiets heb jij bij erg laag toerental een waardeloze verbranding (wilde nokkenassen, veel restgas), dus dat helpt niet echt qua verbruik.
Vaak blijft toch wel gelden dat een erg hoge versnelling (je moet dan automatisch meer gas geven voor hetzelfde vermogen) het zuinigst is. Zuinig rijden heeft in ieder geval weinig met max vermogen/koppel en bijbehorende toerentallen te maken.

Beetje duidelijk zo?
 
Beetje duidelijk wel ja, maar dat was het ook al toen ik de topic aanmaakte. Ik heb nog steeds mijn vraagtekens bij dat maximaal accelereren, want stel:

Je rijdt 6000 toeren en je kan tot de 9000 waarbij je pas je volle vermogen aanspreekt, maar als je bij zeg 7 a 8 duizend toeren nagenoeg geen koppel meer hebt dan kom je volgens mij echt niet meer vooruit hoor, want daar heb je de kracht niet meer toe.

Heb het overigens zelfs een keer meegemaakt in een auto, de toerenteller kwam pas bij 5 of 6 duizend in het rood, maar boven de 3000 toeren kwam hij praktisch niet meer vooruit, pas als ik weer opschakelde ging hij weer versnellen. Das toch volgens mij een goed praktijk voorbeeld dat max vermogen niet meteen lijdt tot max acceleratie. Maar hoe zit het dan wel??
 
Hoe het zit ? nou je voelt toch zelf wel aan je fiets wanneer hij het hardste trekt en wanneer het minder wordt ?

Laag toeren rijden is altijd zuiniger dan hoog toeren rijden, je moet alleen even het punt vinden waar je wel makkelijk laag toeren kan houden zonder dat je veel gas hoeft te geven..

Het zuinigst is zo snel mogelijk optrekken naar de snelheid die je wil en dan die snelheid met zo min mogelijk toeren aanhouden (en dan laag toeren zoals ik net al zei..wel dat ie het makkelijk trekt).
 
Beetje duidelijk wel ja, maar dat was het ook al toen ik de topic aanmaakte. Ik heb nog steeds mijn vraagtekens bij dat maximaal accelereren, want stel:

Je rijdt 6000 toeren en je kan tot de 9000 waarbij je pas je volle vermogen aanspreekt, maar als je bij zeg 7 a 8 duizend toeren nagenoeg geen koppel meer hebt dan kom je volgens mij echt niet meer vooruit hoor, want daar heb je de kracht niet meer toe.

Heb het overigens zelfs een keer meegemaakt in een auto, de toerenteller kwam pas bij 5 of 6 duizend in het rood, maar boven de 3000 toeren kwam hij praktisch niet meer vooruit, pas als ik weer opschakelde ging hij weer versnellen. Das toch volgens mij een goed praktijk voorbeeld dat max vermogen niet meteen lijdt tot max acceleratie. Maar hoe zit het dan wel??

ff off topic:

Ik zou die auto naar de garage brengen en na laten kijken, want daar zit iets niet helemaal goed. 8-)
 
Ik lees in mijn Alfa handleiding (1.6 ti 146)dat mijn maximale koppel van 144 vrijkomst bij 4500 toeren en mijn max vermogen van 88kW(120pk) vrijkomt bij 6300 toeren. Wanneer is het dan het beste om te schakelen?

Toeren gaan overigens pas rond de 7000 in het rood, klopt het dan ook dat het niet perse zo is dat je pas moet schakelen vlak voor rood voor max acceleratie?
 
Na 6300 toeren begint je vermogen af te nemen, maar zoals boven ook staat gaat het om het gemiddelde wat je totaal zal bepalen. Dus soms moet je wat verder doortrekken om hoger in je toeren terug te komen.

Vergeet niet dat de versnelling last heeft van de luchtweerstand, dus je lijkt misschien langzamer te acceleren bij hogere toeren maar je rijdt dan ook al harder.
 
Ik heb ondertussen weer meer gelezen op verschillende websites enzo en kom nu tot het volgende:

Om het snelst te accelereren moet je ervoor zorgen dat je steeds het meeste koppel ter beschikking hebt. Mijn Alfa gaf 144 koppel af bij 4500 en daarna daalt het koppel, maar het is nu nog niet verstandig om te schakelen want hoewel het koppel daalt is het nog altijd meer dan het zou zijn als ik al zou opschakelen. In de hogere versnelling zit je namelijk weer lager in de toeren en dus is het volgens mij zaak om grafiekjes te hebben waarbij de koppelcurves van de verschillende versnellingen in staan en dan kijken bij hoeveel toeren je moet schakelen om weer meer koppel ter beschikking te hebben.

Klopt dit?

Ik heb gekeken op deze website: http://vettenet.org/torquehp.html
 
Een simpel antwoord :? succes :+

Hou er rekening mee dat ook het karakter van de motor meespeelt. Een ééncylinder heeft vaak al bij lage toerentallen bergen koppel, terwijl een viercylinder met een zelfde aantal cc's dan slaapverwekkend is (die komt pas bij hogere toeren los. Dat heeft ook weer te maken met de ronddraaiende massa: die is bij een ééncylinder veel kleiner dan bij een viercylinder, echter een ééncylinder kan weer niet de toerentallen draaien van een vier. Een tweepitter zit qua karakteristiek er tussenin; redelijk tot goed bij de les onderin en kan ook toeren maken.

Als je snel wil accelereren heb ik altijd begrepen dat je moet schakelen bij max-vermogen en als je versnellingsbak dan goed is qua verhoudingen, valt de motor bij opschakelen terug tot het max-koppel.

en voor de rest: schiet mij maar lek :+
 
Ik heb ondertussen weer meer gelezen op verschillende websites enzo en kom nu tot het volgende:

Om het snelst te accelereren moet je ervoor zorgen dat je steeds het meeste koppel ter beschikking hebt. Mijn Alfa gaf 144 koppel af bij 4500 en daarna daalt het koppel, maar het is nu nog niet verstandig om te schakelen want hoewel het koppel daalt is het nog altijd meer dan het zou zijn als ik al zou opschakelen. In de hogere versnelling zit je namelijk weer lager in de toeren en dus is het volgens mij zaak om grafiekjes te hebben waarbij de koppelcurves van de verschillende versnellingen in staan en dan kijken bij hoeveel toeren je moet schakelen om weer meer koppel ter beschikking te hebben.

Klopt dit?

Ik heb gekeken op deze website: http://vettenet.org/torquehp.html
Helemaal juist. Je probeert zodanig te schakelen dat je gemiddeld over het toerenbereik wat je doorloopt in een versnelling het meeste koppel hebt. Schakel je dus op het moment dat je max. koppel bereikt, dan begin je in de nieuwe versnelling weer ver onder max koppel. Niet handig dus, want dat betekent dat je nooit je maximum koppel gebruikt. Het is dus afhankelijk van de koppelkromme van je motor en je overbrengingen wanneer je moet schakelen. Het kan zijn dat het gunstig is om bij max. vermogen te schakelen. Je begint dan misschien opnieuw vlakbij het max. koppel. Het kan ook zijn dat je dan in de nieuwe versnelling eigenlijk weer bij een te laag koppel begint bijvoorbeeld omdat de powerband smal is of omdat het gat tussen de versnellingen groot is. In dat geval kan het dus gunstiger zijn om wat later te schakelen. Vooral als je een motor hebt die na max. vermogen (in de zgn. overrun) niet scherp terugvalt.

De beste manier om de schakelmomenten te bepalen zijn de zgn. thrust curves. Deze grafieken zijn eigenlijk niets anders dan je koppelkromme vermenigvuldigd met je totale overbrengingsverhouding per versnelling. Deze kromme geeft dus per versnelling bij ieder toerental de thrust (~acceleratie). Door nu de krommen van de verschillende versnellingen in één diagram te tekenen, kun je zien waar je het beste kunt schakelen.
 
Conclusie;

Neem een dikke 2 cilinder, die heeft altijd een emmer vol met koppeltjes.
:9
 
Terug
Bovenaan Onderaan