Koppel of vermogen?

Er was al een hele wijze uitspraak gedaan... Veel vermogen is leuk, maar je hebt de koppel nodig om dat vermogen over heel je "toerengebied" te kunnen gebruiken

zoiets toch :?
 
Vermogen bepaalt je topsnelheid en koppel je trekkracht. En dan is het voor een fabrikant de taak om een ideale mix tussen beide te vinden. Als je weinig koppel hebt loop je ook de kans dat je het vermogen niet kunt benutten. Dus En En is een goede stelling....
 
Ik ga effe een gokje doen , ik weet ergens wel wat het is maar ik kan het niet echt verwoorden dus don´t schoot me if it´s totally fuck*d up :P
vermogen is een piek , meestal niet zo ver weg van waar je motor gewoon in de begrenzer hapt ,
koppel ligt wat lager en is de trekkracht .
Koppel bepaalt dus hoe snel je motor optrekt
en vermogen bepaalt de topsnelheid .

[me]Genesis gaat nu effe schuilen voor als dit 100 procent verkeerd is [/me]
 
Edit : mijn uitleg typen heeft zo lang geduurt dat hij nu totaal overbodig is :)
 
Volgens mij moet je eerst de principes snappen voordat je weet wat wat doet.
Theoretisch maakt alleen vermogen uit. :)

En heb nu zelf ff geen zin om te gaan typen :)
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij moet je eerst de principes snappen voordat je weet wat wat doet.
Theoretisch maakt alleen vermogen uit. :)

En heb nu zelf ff geen zin om te gaan typen :)

Euh... Vermogen is belangrijk voor het overwinnen van rol- en luchtweerstand. Veel vermogen heb je nodig om hard te gaan. Koppel is wat je voelt als je de kraan opendraait... Vermogen is, en nu moet ik ver terug richting de schoolbanken, de resultante van kracht, tijd en afgelegde weg. 1pk is 75 kilo in 1 seconde 1 meter hoog te tillen. (menselijke sprongkracht komt dus wel in de buurt van 1 pk, maar das een krachtsexplosie en niet continue vermogen).
 
Euh... Vermogen is belangrijk voor het overwinnen van rol- en luchtweerstand. Veel vermogen heb je nodig om hard te gaan. Koppel is wat je voelt als je de kraan opendraait... Vermogen is, en nu moet ik ver terug richting de schoolbanken, de resultante van kracht, tijd en afgelegde weg. 1pk is 75 kilo in 1 seconde 1 meter hoog te tillen. (menselijke sprongkracht komt dus wel in de buurt van 1 pk, maar das een krachtsexplosie en niet continue vermogen).
:^ als je een slecht afgestelde 2takt hebt die constant verzuipt kan je nog altijd je maximaal vermogen hebben , dat 1ne piekje dan toch :)
koppel is die shot die je voelt als je je gas opendraait :)
 
Wat heb je aan 200Nm als je dat maar ter beschikking hebt over een toerental van 2000-2005 toeren en daarbuiten maar 20Nm? Niks toch! (overdreven, maar dit is eigenlijk de karakteristiek van een turbodieselmotor)

Wat heb je aan een motor die 20000rpm kan maken, maar slechts een koppel heeft van 10Nm. (karakteristiek van een brommer) Ook niks.

Wat we willen is zoveel mogelijk koppel over een zo groot mogelijk toerentalgebied. Oftwel: een mooie hoge horizontale VERMOGENSKROMME!!
 
mmmm....ik heb er verder geen bal verstand van maar als ik het zo hoor ideale mix tussen pk en koppel blijft er maar één oplossing:

koop een Ducati....serieus mijn bike heeft bijna evenveel koppel als pk's in cijfers uitgedrukt dan... :9~

nee is maar gein....ik zou zeggen koop gewoon een twin....beste van beide werelden zeg maar....
 
mmmm....ik heb er verder geen bal verstand van maar als ik het zo hoor ideale mix tussen pk en koppel blijft er maar één oplossing:

koop een Ducati....serieus mijn bike heeft bijna evenveel koppel als pk's in cijfers uitgedrukt dan... :9~

nee is maar gein....ik zou zeggen koop gewoon een twin....beste van beide werelden zeg maar....

of koop een x4 heeft meer koppel dan vermogen en dat al vanaf 2000rpm tot de begrenzer aantoe })
 
je hebt koppel en vermogen. vervolgens heb je een versnellingsbak die bepaalt hoe je het ervaart.


grofweg kun je zeggen dat vermogen = koppel * toerental

Veel koppel betekent max vermogen bij weinig toeren.
 
Wat heb je aan 200Nm als je dat maar ter beschikking hebt over een toerental van 2000-2005 toeren en daarbuiten maar 20Nm? Niks toch! (overdreven, maar dit is eigenlijk de karakteristiek van een turbodieselmotor)

Wat heb je aan een motor die 20000rpm kan maken, maar slechts een koppel heeft van 10Nm. (karakteristiek van een brommer) Ook niks.

Wat we willen is zoveel mogelijk koppel over een zo groot mogelijk toerentalgebied. Oftwel: een mooie hoge horizontale VERMOGENSKROMME!!

het leuke van een turbo diesel is dat je veel koppel onderin hebt. in mijn auto heb ik 310 NM en 120 pk. De grap is dat ik rustig rijdend vaak wel in de buurt van mijn max koppel zit. terugschakelen is zelden nodig.

Heb je weinig koppel, dan zul je je motor hoog in de toeren moeten jagen om hem te laten presteren.
Je hebt gelijk dat het toerengebied met veel power bij een turbo diesel wat smaller is. (vaak begint hij bij 2000 toeren goed te trekken en is de koek bij ca 4000 op). Je hebt echter wel bij 'normaal' gebruik relatief veel trekkracht beschikbaar. Veel koppel voelt dan ook in normaal gebruik vlot aan, ook al heb je niet de mogelijkheid om er veel extra uit te persen door flink door te trekken in de versnellingen.

(zijn er ook motorfietsen op diesel? ik rij al jaren met veel plezier met veel koppel)
 
Ik ga effe een gokje doen , ik weet ergens wel wat het is maar ik kan het niet echt verwoorden dus don´t schoot me if it´s totally fuck*d up :P
vermogen is een piek , meestal niet zo ver weg van waar je motor gewoon in de begrenzer hapt ,
koppel ligt wat lager en is de trekkracht .
Koppel bepaalt dus hoe snel je motor optrekt
en vermogen bepaalt de topsnelheid .

[me]Genesis gaat nu effe schuilen voor als dit 100 procent verkeerd is [/me]
Klopt redelijk.
Maar kijk eens naar mn Dynochart op mn site.
Die geeft aan waar het max koppel ligt en max power.
Beiden op een andere plek en geen van beiden op max toerental.
Ook is te zien dat met lachgas een heel andere karakteristiek tevoorschijn komt op dezelfde motor.
 
koppel x toerental / 5252 = vermogen.
Welke eenheden gebruik je dan? Bij 100Nm bij 10.000 toeren/min zou je dan 190pk of kW hebben :? Da's zelfs te veel voor bv. een moderne 1000cc supersort.

Volgens mij is het namelijk:


vermogen (in W) = koppel (in Nm) x toerental (rad/s)
vermogen (in kW) = koppel (in Nm) x toerental (/min) x 2Pi/60 /1000
vermogen (in pk) = koppel (in Nm) x toerental (/min) x 2Pi/60 /1000 x 1.359

ofwel:
vermogen (in pk) = koppel (in Nm) x toerental (/min) x 1.423E-4
ofwel:
vermogen (in pk) = koppel (in Nm) x toerental (/min) / 7027

1 omwenteling/min = 1/60 omwenteling/s
1 kW = 1000W = 1,359 pk

Dus dan zou ik met mijn voorbeeld op 100 x 10000 /7027 = 142pk uitkomen
 
Koppel Nm drukt uit hoe krachtig een motor is.
Pk is een waarde die afgeleid wordt uit Koppel en toerental.

.........Koppel * RPM
Pk = ------------
..........5252

Als je over de krachtigste motor wil spreken tellen dus enkel Nm.
Pk begrip/formule is een manier om te kunnen interpreteren hoe bruikbaar een motor zijn kracht aflevert.

Heel leerrijke en eenvoudige site over dit onderwerp :
http://vettenet.org/torquehp.html

Jochen
 
Koppel Nm drukt uit hoe krachtig een motor is.
Pk is een waarde die afgeleid wordt uit Koppel en toerental.

.........Koppel * RPM
Pk = ------------
..........5252

Als je over de krachtigste motor wil spreken tellen dus enkel Nm.
Pk begrip/formule is een manier om te kunnen interpreteren hoe bruikbaar een motor zijn kracht aflevert.

Heel leerrijke en eenvoudige site over dit onderwerp :
http://vettenet.org/torquehp.html

Jochen

Aha nu begrijp ik de factor 5252: da's een formule voor die f#cking Engelse eenheden in poud feets etc. Daar heb je dus niets aan. Mijn formule is in SI eenheden Nm, W en toeren/s etc. Dus niet gebruiken jullie formules.

Verder ben ik het niet eens met je opmerking dat Nm tellen. Wat telt is de hoeveelheid energie die een motorblok per tijdseenheid kan leveren als het om de krachtigste gaat, dus vermogen. Via overbrengingen kun je dan kiezen of je voor deze hoeveelheid vermogen meer toeren of juist koppel wilt hebben. Vermogen is ook direct gerelateerd aan de hoeveelheid energie die je er in moet stoppen: benzine dus.

Dan kun je natuurlijk nog discussiëren over wat nu geschikter is voor een wegmotor. Dan kies ik voor veel pk's al bij een laag toerental en voor op de snelweg en op het circuit is het wel fijn om ook veel vermogen bij hoog toerental te hebben. Dus ik zou daarom kiezen voor een vloeiende pk-toeren curve en een brede powerband: het max koppel al bij relatief laag toeren en het max vermogen bij hoog toeren zonder dippen.

* 4-cilinder sportmotoren hebben (hadden?) een smalle powerband, maar wel veel vermogen bij hoog toeren.
* 2-cilinder sportmotoren hebben (hadden?) een brede powerband omdat het max koppel al bij laag toeren wordt geleverd. Alleen kakt het vermogen sneller in zodat ze wat missen op topsnelheid wat op het circuit een nadeel is maar op de openbare weg geen probleem zou moeten zijn O-)

Ik schrijf (hadden?) omdat alles tegenwoordig naar meer vermogen door meer toeren lijkt te gaan. Leuk voor de ciruitrijders, maar minder voor het weggebruik lijkt me.

Kijk eens op het de Tech Cafe site van Ducati, daar staat veel info over dit soort zaken en ook de reden voor een 4-cilinder MotoGP Duc. De reden voor die keuze is trouwens nog weer een stuk ingewikkelder.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan