Koppel vermogen verlies uitlaat

dannyajc

Rookie
24 mrt 2021
8
1
Dag heren en dames!

Ik ben nieuw op dit forum en heb even een vraagje over mijn 2014 MT09. Ik heb er een slip-on uitlaat op gemonteerd (originele header netjes door midden gehaald op de juiste plek). Dit is de GPR Furore en ‘vereist’ geen tune/ecu-flash. Ik heb deze uitlaat een week na aankoop van m’n MT bevestigd. Ik merk dat mijn koppel wat te kort komt, kijkende naar filmpjes zoals:

(2:20) en

Zij trekken hem hier, zonder moeite in standaard modus, in de tweede versnelling omhoog. Pure power wheelies. Ik krijg dit met geen mogelijkheid voor elkaar in z’n 2, welke snelheid ik ook rijd en hoe hard ik ook aan de handel jank. Op z’n meest komt hij dan in A modus een paar centimeter omhoog. In 1 overigens wel bij lage 30-50kmh) snelheden.

Ik vraag me nu sterk af of het iets is met de motor zelf, of het komt door de uitlaat. Heb hem in de eerste week met de originele uitlaat niet open getrokken omdat ik nog aan het wennen was. Nu kan de originele uitlaat niet meer terug. Ik overweeg sterk om een reflash te doen maar wellicht hebben jullie een verklaring.

Thanks allemaal!

Gr,

Danny
 
Ik kan mij nog goed een MF meeting herinneren waar iemand met een Fazer1000 mij kwam vragen hoe ik toch in hemelsnaam met een 25Kw CBR600 zulke wheelies kon maken

full
 
Goede punten allemaal, thanks! Is het wel realistisch te bedenken dat de slip-on effect heeft gehad op de kracht, of is dat enkel bij volledige systemen waarbij er vervolgens geen tune wordt gedaan?
 
Precies. Afgaande op youtubefilmpjes van bv. Adam Rieman was ik teleurgesteld over de neiging tot wheelies van mijn Husqvarna 701.
Hmm na het kijken van Christian Pfieffer had ik een heel ander probleem. De neiging tot wheelien ging prima met mijn ktm maar dat landen en afstappen verliep heel anders.. .
 
Goede punten allemaal, thanks! Is het wel realistisch te bedenken dat de slip-on effect heeft gehad op de kracht, of is dat enkel bij volledige systemen waarbij er vervolgens geen tune wordt gedaan?
Meestal missen er een paar (dus 2 of zo) Nm en pk, alleen de Akrapovic slip-on geeft meestal dezelfde prestaties. Zelfs een dure Arrow haalt dat niet.
 
Meestal missen er een paar (dus 2 of zo) Nm en pk, alleen de Akrapovic slip-on geeft meestal dezelfde prestaties. Zelfs een dure Arrow haalt dat niet.
Of een yoshimura systeem - akrapovic is hierin niet de enigste .
Dat akrapovic overal opeens populair is geworden ,zegt niet meteen dat die de enigste zijn die de zelfde prestaties halen.
Yoshimura systemen ,halen ook de zelfde waardes en soms iets meer.
Dit gelezen in een uitgebreide test in een motor tijdschrift waarin ze uitlaat systemen van vele merken getest hadden.
 
Of een yoshimura systeem - akrapovic is hierin niet de enigste .
Dat akrapovic overal opeens populair is geworden ,zegt niet meteen dat die de enigste zijn die de zelfde prestaties halen.
Yoshimura systemen ,halen ook de zelfde waardes en soms iets meer.
Dit gelezen in een uitgebreide test in een motor tijdschrift waarin ze uitlaat systemen van vele merken getest hadden.
Ok. Yoshimura zie je volgens mij niet zoveel meer, vroeger vooral bij races op een een door Yoshimura bij de race ingezette motor. Mijn uitspraken baseer ik op testen in Motorrrad.
 
Laatst bewerkt:
Ok. Yoshimura zie je volgens mij niet zoveel meer, vroeger vooral bij races op een een door Yoshimura bij de race ingezette motor. Mijn uitspraken baseer ik test in Motorrrad.
Kijk eens goed suzuki ,s hebben nog steeds yoshimura dempers en staan soms zo uitgerust bij de dealer.
Vaak met de vette r 11 demper erop.
Ook de tri oval is gaaf voor al in titanium blue
En yoshimura is ook duur ,soms duurder dan akrapovic.
En akrapovic is bekend en dat kiezen mensen.
Een soort algemeen iets en al het andere dan akrapovic is dan opeens niet meer goed lijkt wel.
Met yoshimura of ander goed merk onderscheid je je wel van die akrapovic meute waar er onderhand zo veel van zijn dat ik akrapovic niet meer bijzonder vind.
Geef mij maar een vette Yoshimura r 11 demper met full systeem erbij.
Em dan ook nog in titanium blue ,vet gaaf en mooi om te zien..
 
Probeer eens je koppeling in te houden, wat toeren te maken en dan je koppeling te laten schieten, wheelie gegarandeerd, of je deze gaat landen op je voorwiel of je rug is een andere zaak. Ik kocht de mijne met een off brand uitlaat en heb er nooit een flash op gehad, toch wel bij flashen en er een map op te zetten van iemand die dezelfde setup heeft voel ik wel direct het verschil. In A mode kan je makkelijk powerwheeleis trekken als je in je max koppelgebied zit hoor..
 
Probeer eens je koppeling in te houden, wat toeren te maken en dan je koppeling te laten schieten, wheelie gegarandeerd, of je deze gaat landen op je voorwiel of je rug is een andere zaak. Ik kocht de mijne met een off brand uitlaat en heb er nooit een flash op gehad, toch wel bij flashen en er een map op te zetten van iemand die dezelfde setup heeft voel ik wel direct het verschil. In A mode kan je makkelijk powerwheeleis trekken als je in je max koppelgebied zit hoor..
Hahah nee met koppeling lukt het natuurlijk sowieso! Op gas alleen was voor mij de manier om (te proberen) te vergelijken of mijn koppel wel zo veel was als dat het zou moeten zijn. Toch thanks voor je bericht, ga wellicht toch wel naar zo’n flash kijken.
 
Ik kreeg vroeger een 2002 R1 niet op z'n achterwiel. Te weinig koppel vermoed ik.

Dat ik 125 kg weeg, dat dat gewicht door mijn 1.95 mtr lengte op het voorwiel leunt en dat ik gewoon absoluut niet kan wheeliën heeft daar niets mee te maken, een R1 is gewoon te zwak om een wheelie mee te maken.

Andere verklaring heb ik niet, dat moet het zijn.
 
Kijk eens goed suzuki ,s hebben nog steeds yoshimura dempers en staan soms zo uitgerust bij de dealer.
Vaak met de vette r 11 demper erop.
Ook de tri oval is gaaf voor al in titanium blue
En yoshimura is ook duur ,soms duurder dan akrapovic.
En akrapovic is bekend en dat kiezen mensen.
Een soort algemeen iets en al het andere dan akrapovic is dan opeens niet meer goed lijkt wel.
Met yoshimura of ander goed merk onderscheid je je wel van die akrapovic meute waar er onderhand zo veel van zijn dat ik akrapovic niet meer bijzonder vind.
Geef mij maar een vette Yoshimura r 11 demper met full systeem erbij.
Em dan ook nog in titanium blue ,vet gaaf en mooi om te zien..
Ik volg motorracen al vanaf voor de jaren 1970 en ben bekend met de associatie Yoshimura-Suzuki. 'Pops' Yoshimura heette die man..
 
Met je reet achterop het zadel gaan zitten, 5-6 toeren rijden - gas dicht je dicht, vork klapt naar beneden, gas open, voilà je rijdt op je achterwiel.

Koppel van je uitlaat maakt hooguit een paar % uit zou gewoon nog steeds een achterwiel trekkert moeten zijn. Denk dat je het bij je techniek, houding moet zoeken maar een ecu flash kan nooit kwaad.
 
Met je reet achterop het zadel gaan zitten, 5-6 toeren rijden - gas dicht je dicht, vork klapt naar beneden, gas open, voilà je rijdt op je achterwiel.

Koppel van je uitlaat maakt hooguit een paar % uit zou gewoon nog steeds een achterwiel trekkert moeten zijn. Denk dat je het bij je techniek, houding moet zoeken maar een ecu flash kan nooit kwaad.
Er zijn ook motoren die op het gas op het achterwiel gaan, mijn Speed Triple bv. wheeliet beter dan mijn Husqvarna.
 
Ik kreeg vroeger een 2002 R1 niet op z'n achterwiel. Te weinig koppel vermoed ik.

Dat ik 125 kg weeg, dat dat gewicht door mijn 1.95 mtr lengte op het voorwiel leunt en dat ik gewoon absoluut niet kan wheeliën heeft daar niets mee te maken, een R1 is gewoon te zwak om een wheelie mee te maken.

Andere verklaring heb ik niet, dat moet het zijn.
Meeste gewicht op het voorwiel van een motor?..... Kijk eens goed naar je eigen avatar, en waar denk je dat het meeste gewicht op leunt als je normaal op je Yamaha zit?!
Om voldoende gewicht op je voorwiel te krijgen moet je echt je best doen. Daarom zie je coureurs ook als apen over die motor klimmen, om het verplaatsbare gewicht op de plek te krijgen waar het nodig is om alles er uit te halen. Alles er uit halen is op de weg niet nodig, dus dan is dat kleine beetje verschil tussen voor en achter verwaarloosbaar.
Maar hoe lichter de motor zelf hoe meer het van belang wordt.
 
Dag heren en dames!

Ik ben nieuw op dit forum en heb even een vraagje over mijn 2014 MT09. Ik heb er een slip-on uitlaat op gemonteerd (originele header netjes door midden gehaald op de juiste plek). Dit is de GPR Furore en ‘vereist’ geen tune/ecu-flash. Ik heb deze uitlaat een week na aankoop van m’n MT bevestigd. Ik merk dat mijn koppel wat te kort komt, kijkende naar filmpjes zoals:

(2:20) en

Zij trekken hem hier, zonder moeite in standaard modus, in de tweede versnelling omhoog. Pure power wheelies. Ik krijg dit met geen mogelijkheid voor elkaar in z’n 2, welke snelheid ik ook rijd en hoe hard ik ook aan de handel jank. Op z’n meest komt hij dan in A modus een paar centimeter omhoog. In 1 overigens wel bij lage 30-50kmh) snelheden.

Ik vraag me nu sterk af of het iets is met de motor zelf, of het komt door de uitlaat. Heb hem in de eerste week met de originele uitlaat niet open getrokken omdat ik nog aan het wennen was. Nu kan de originele uitlaat niet meer terug. Ik overweeg sterk om een reflash te doen maar wellicht hebben jullie een verklaring.

Thanks allemaal!

Gr,

Danny
Elke verandering is ook een verandering in de afstelling nodig, best simpel.
 
Ik kreeg vroeger een 2002 R1 niet op z'n achterwiel. Te weinig koppel vermoed ik.

Dat ik 125 kg weeg, dat dat gewicht door mijn 1.95 mtr lengte op het voorwiel leunt en dat ik gewoon absoluut niet kan wheeliën heeft daar niets mee te maken, een R1 is gewoon te zwak om een wheelie mee te maken.

Andere verklaring heb ik niet, dat moet het zijn.
Sterker nog, ik heb iemand gekend en die kreeg in 1ste versnelling zijn fireblade niet omhoog op het gas.
Met mijn MT09 ook niet.
Blijkt achteraf dat hij nog nooit het gas volledig opendraait heeft... (maximum 3/4)

Een MT09 met een geupgrade achter schokdemper zal ook niet zo gemakkelijk meer wheelie als een met de originele pogo stick.
 
Laatst bewerkt:
Ik kreeg vroeger een 2002 R1 niet op z'n achterwiel. Te weinig koppel vermoed ik.

Dat ik 125 kg weeg, dat dat gewicht door mijn 1.95 mtr lengte op het voorwiel leunt en dat ik gewoon absoluut niet kan wheeliën heeft daar niets mee te maken, een R1 is gewoon te zwak om een wheelie mee te maken.

Andere verklaring heb ik niet, dat moet het zijn.
Ik heb er één uit ‘98 gehad en met mn 75kg bij 165cm heb ik m’n voorwiel niet met lucht met met water moeten vullen en de hele velg met plakloodjes vol moeten plakken om maar niet alleen op het achterwiel te hoeven rijden. Na het vervangen van de voorvorkolie voor kwik was het ook echt wel over.
 
Terug
Bovenaan Onderaan