Koppelen en ontkopplen SV650s

  • Onderwerp starter adsafadjskhfl
  • Startdatum
A

adsafadjskhfl

Guest
Hallo.

Ik heb gisteren mijn rijbewijs gehaald en vandaag eindelijk een ritje gemaakt op mijn eigen motor. Nu merkte ik tijdens de rit een paar dingen die vooral met het schakelen te maken hebben. Dit gebeurde echter nooit tijdens de rijlessen.

- Als ik terugschakelde naar zijn 1, omdat ik bijvoorbeeld moest stoppen bij een stoplicht, ging hij door naar de Neutraal stand.
- Tijdens het opschakelen vanaf zijn 1 ging die wéér in de Neutraal stand! Terwijl ik vaak wel gewoon 4000-5000 touren maakte. Als ik hem dan van de neutraal aftrapte hoorde ik een heel rommelend geluid alsof die protesteerde. Kan dat zijn omdat ik hem dan niet volledig heb ontkoppelt?
- Tijdens het parkeren gaat ie soms niet in zijn neutraal of in zijn 1. Ik sta gewoon stil, heb mijn hendel volledig in. Sta in de juiste versnelling en er gebeurt gewoon niks.

Iemand enig idee wat ik mis doe? Of dat het een technisch probleem is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
waarschijnlijk bedien je de voet niet overtuigend genoeg. als je naar 1 wilt terug schakelen gewoon doortrappen totdat het pedaal tegen de stop aan komt. on ook bij opschakelen gewoon doorbewegen totdat het pedaal stopt niet totdat je denk dat je klaar bent. je moet gewoon even wennen aan een andere motor die waarschijnlijk een iets langere slag heeft van het schakelpedaal.
 
Wat hierboven gezegd word.

Bij mijn eigen fiets is het verdraaid moeilijk om hem vanuit 1 in neutraal te krijgen als die stil staat. Ik moet eerst naar twee en dan voorzichtig naar neutraal doortikken.

Denk dat het gewoon een beetje wennen is. Als er onderdelen uitvallen is het een ander verhaal natuurlijk ;)
 
Heeft de koppelingskabel speling? Zo nee; afstellen.

Als je dat gecontroleerd hebt:

Als je in zn 1 stilstaat met de koppeling in, wil de motor dan vooruit? Zo ja, en de koppelingskabel is goed afgesteld, dan zijn waarschijnlijk de stalen tussenplaten krom.
 
Wat vaak ook helpt is alle draaipunten van het schakel mechanisme goed schoon maken en vervolgens goed smeren.
En overtuigend schakelen. De ene motor heeft nu eenmaal een langere schakelweg als de andere.
 
Terug
Bovenaan Onderaan