Koppeling blijft hangen?

MotorOllie

MF veteraan
29 okt 2001
1.483
0
Enschede
Ik heb een bijzonder 'probleem', het volgende:

Als ik de motor op de bok heb staan (achterwiel los van de grond), ik start de motor, trek de koppeling in en zet 'm zn 1, dan begint gelijk het achterwiel te draaien. Oftewel de koppeling doet niks. Dus met koppeling ingetrokken wordt het wiel aangedreven.

Zet ik 'm met 't achterwiel op de grond, dan werkt alles prima. Als ik 'm in zn 1 zet met koppeling ingetrokken, blijft ie gewoon staan en als ik de koppeling op laat komen dan wil ie er vandoor (zoals het hoort). Ook met rijden gaat het goed, koppeling in --> geen aandrijving meer.

Iemand hier een verklaring voor? Motor (R6 van 2007) heeft de hele winter stilgestaan en olie is vernieuwd (vol-syntheet van Elf 10W-50, op de verpakking staat 'Anti-Clutch Slippage')....

Ben al met de koppelingskabel aan het stellen geweest, daar wordt het niks anders van...
 
Laatst bewerkt:
Ik zie het probleem niet ;)

maar ff zonder gekheid, zolang hij niet als een gek rond gaat draaien is er niks aan de hand. Veel motorfietsen hebben dit, zoniet alle

Mee eens, is niks bijzonders....het zal pas een écht probleem worden als 'ie van de bok met draaiende motor, in zijn één, er als een gek ervandoor zou gaan als je 'm zou starten!!
 
Dit gebeurt bij vrijwel elke motor met een natte platen koppeling.
Bij een ingetrokken koppeling blijft altijd een kleine kracht over brenging bestaan tussen de platen.
Dit komt omdat de platen slechts een fractie van elkaar getrokken worden, dus de speling tussen de platen is hoogstens micrometers.
De olie blijft hierdoor enigszins kracht overbrengen.
Dit is sterker naarmate de olie dik of koud is.
 
Logisch, want als je in een bak met water roert draait ook alles mee wat niet vast verankerd ligt en als je een fiets op zijn kop zet niet exact dwars op harde wind dan gaan de wielen draaien.

Ik wist al in 1960 van mijn eerste "schakelbrommer" dat de olie bij draaiende motor altijd aan de platen sjort.
 
Ik wist al in 1960 van mijn eerste "schakelbrommer" dat de olie bij draaiende motor altijd aan de platen sjort.

Da's ver voor mijn tijd... :P Bedankt voor alle reacties...

Maar toch is het wel zo dat het achterwiel op bok met behoorlijk wat ' power' ronddraait... je kunt 'm niet met je hand tegenhouden. Gas geven gaat het wiel ook harder draaien, dus de platen zitten schijnbaar wel (iets?) tegen elkaar... ik zou toch zweren dat mijn vorige motor (een GSX-R600) dit niet had..
 
*zucht*

Oke blijkbaar wil je gewoon horen dat ie stuk is dus bij deze:

Oei dat is foute boel, die is echt flink kapot hoor! Direct naar de dealer ermee, zal wel veel centen kosten want denk dat het hele blok gereviseerd moet worden!

|(
 
je kunt hem wel met je hand tegenhouden, maar dat moet je wel durven :P

komt door de dikte van de olie (vooral bij kou) en de massatraagheid ervan enzo.
Niks aan de hand, lekker gaan rijden :)

Als je de auto van ons thuis in de winter start en je zet hem in zijn vrij en laat de koppeling los dan gaat hij rijden 8-)
als je niet remt dan, na paar km is dit over. (olie is dan beetje warmer)
 
is t zelfde bij een auto(bijv automaat) wieltjes van de grond automaat in P en wieltjes draaien langzaam rond en steeds sneller,tip voor de mensen in de autowereld doe je raampje even open als je dit doet t wil wel eens gebeuren dat de auto dichtspringt :P
bij een hogere snelheid en ja ik spreek uit ervaring :X
 
is t zelfde bij een auto(bijv automaat) wieltjes van de grond automaat in P en wieltjes draaien langzaam rond en steeds sneller,tip voor de mensen in de autowereld doe je raampje even open als je dit doet t wil wel eens gebeuren dat de auto dichtspringt :P
bij een hogere snelheid en ja ik spreek uit ervaring :X

dit heeft er maar weinig mee te maken.
als je de automaar in P zet kunnen de wielen trouwens niet draaien. (wordt geblokkeerd in de bak)
 
Ik heb een bijzonder 'probleem', het volgende:

Als ik de motor op de bok heb staan (achterwiel los van de grond), ik start de motor, trek de koppeling in en zet 'm zn 1, dan begint gelijk het achterwiel te draaien. Oftewel de koppeling doet niks. Dus met koppeling ingetrokken wordt het wiel aangedreven.

Zet ik 'm met 't achterwiel op de grond, dan werkt alles prima. Als ik 'm in zn 1 zet met koppeling ingetrokken, blijft ie gewoon staan en als ik de koppeling op laat komen dan wil ie er vandoor (zoals het hoort). Ook met rijden gaat het goed, koppeling in --> geen aandrijving meer.

Iemand hier een verklaring voor? Motor (R6 van 2007) heeft de hele winter stilgestaan en olie is vernieuwd (vol-syntheet van Elf 10W-50, op de verpakking staat 'Anti-Clutch Slippage')....

Ben al met de koppelingskabel aan het stellen geweest, daar wordt het niks anders van...


Zwaar foute boel,

een achterwiel hoort niet te draaien als de motor op de bok staat.
Ik denk dat je een moet proberen de koppelingsfrictieplaten uit te bouwen , glad te schuren en me chroommolibdeenprimer in te spuiten voordat je alles weer in elkaar zet.



:X O-) :+
 
Het kan natuurlijk ook zijn dat de koppelingsplaten aan vervanging toe zijn... dan doet ie het ook.
Als je er nog even vrolijk mee doorrijdt en de platen zijn inderdaad versleten krijg je hem straks ook niet meer fatsoenlijk teruggeschakeld en blijf je ook niet meer zomaar stilstaan bij de verkeerslichten met ingeknepen koppeling.

[me=Deadly_Paradox] heeft ook net een week met versleten platen rondgereden[/me] :X
 
Het kan natuurlijk ook zijn dat de koppelingsplaten aan vervanging toe zijn... dan doet ie het ook.
Als je er nog even vrolijk mee doorrijdt en de platen zijn inderdaad versleten krijg je hem straks ook niet meer fatsoenlijk teruggeschakeld en blijf je ook niet meer zomaar stilstaan bij de verkeerslichten met ingeknepen koppeling.

[me=Deadly_Paradox] heeft ook net een week met versleten platen rondgereden[/me] :X

R6 van 2007 :')
 
Gewoon niks aan doen, probeer anders eens een keer als je flink gereden hebt dit nog een keer. Dan zal je je achterwiel makkelijker tegenhouden, omdat je olie dunner is. Maar zoals iedereen zegt er is niks aan de hand, en ik denk zelfs dat dit topic dicht kan.

Groetjes en gewoon lekker rijden!! :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan