Koppeling doorslippen bij extreme belasting??

Sigma

MF veteraan
4 feb 2002
19.474
73
Antwerpen
Als ik met mijn ZX6R vol accelereer dan durft hij (niet altijd)in 4e en 5e versnelling van 10.500 toeren naar 12.500 toeren, ineens doorspringen zonder merkbaar te versnellen, het lijkt wel of mijn koppeling doorslipt. Is dit mogelijk wat anders? want mijn koppeling vertoont verder geen enkel teken van slijtage.
 
Tja, dan zit je een beetje met de keus tussen 'mogelijkheidtotslippendekoppeling' en 'blokdatveeltelangmeegaatdoorgoeieolie'.

Persoonlijk kies ik voor 2
misc.php
Wat zou het toch mooi zijn als er kleeftalseengekaanmetaalmaarnietaanfrictiemateriaalentussenplaten-olie bestond... :9
 
Is absoluut een slippende koppeling.
Rond dat toerental levert je motor max. vermogen, en daarom merkt je als eerste rond dat toerental dat je koppeling slipt, en niet bij bijv wegrijden.

Ik heb het ook gehad, de dikte van de platen was okee, maar je platen slaan met de nokken iets in op je koppelingshuis, hierdoor ontstaan kleinje kuiltjes, waardoor mijn platen niet meer netjes tegen elkaar kwamen, en dus slippen, ik heb de scherpe randjes van me platen gehaald, en lichtjes de kuiltjes opgeschuurd, waardoor de overgang minder werd.

Probleem is nu alweer heel lang weg.

Door deze "reparatie" liggen niet meer alle koppelingsplaten met dezelfde kracht tegen het koppelingshuis aan, dus is dit IMHO géén technish goed verantwoorde ingreep.
Een portie "geluk" leidt hier tot een weer goed werkende koppeling.

Groeten Paul.
 
volgens mij omdat in lagere versnelling de overbrenging minder is, waardoor hij makkelijker accelereert, en dus minder kracht staat op je koppeling dan bij een hogere overbrenging, vergelijk het maar met een racefiets in iin lage en hoge versnelling, de kracht die je moet leveren in een hogere versnelling om te accelereren is veel groter

:}

Groeten Paul.
 
tsja die vol-syth doet het mij iets te goed met smeren, ga bij de volgende olie wissel denk ik weer over op half-syth..

ivm koppeling probleem(is nu eigenlijk bijna weg alleen bij vol vermogen bij overschakelen willen de platen nog wel eens een paar milli sec nodog hebben om te pakken...
 
Heb ik als ik in de 4 of 5 bij 12-14 K toeren met koppeling opschakel... Ding blijft dan op 13-14K hangen, twee - drie secs... Zonder koppeling nada probleem Verder nergens last van... :)

Vaak is de oorzaak ongeschikte olie... Collega had dat nadat ANWB-beun 1/4 liter auto-olie in z'n CBR 600 had gepleurd als noodoplossing...
 
Hmmmz volle syntheet is niet per definitie beter hoor als een half syntheet. Probeer het uit, maar let wel op wat je doet. Want je kunt er wel dingen mee vernaaien.

Ik heb het probleem al eerder gezien.. ellende begon na full synth olie..

full synth olie kan ook te dun zijn he..denk daar aan..
 
Terug
Bovenaan Onderaan