Koppeling doorslippen bij extreme belasting??

Sigma

MF veteraan
4 feb 2002
19.474
73
Antwerpen
Als ik met mijn ZX6R vol accelereer dan durft hij (niet altijd)in 4e en 5e versnelling van 10.500 toeren naar 12.500 toeren, ineens doorspringen zonder merkbaar te versnellen, het lijkt wel of mijn koppeling doorslipt. Is dit mogelijk wat anders? want mijn koppeling vertoont verder geen enkel teken van slijtage.
 
Is absoluut een slippende koppeling.
Rond dat toerental levert je motor max. vermogen, en daarom merkt je als eerste rond dat toerental dat je koppeling slipt, en niet bij bijv wegrijden.

Ik heb het ook gehad, de dikte van de platen was okee, maar je platen slaan met de nokken iets in op je koppelingshuis, hierdoor ontstaan kleinje kuiltjes, waardoor mijn platen niet meer netjes tegen elkaar kwamen, en dus slippen, ik heb de scherpe randjes van me platen gehaald, en lichtjes de kuiltjes opgeschuurd, waardoor de overgang minder werd.

Probleem is nu alweer heel lang weg.
 
Maar waarom niet in 2e of 3e versnelling??
en enkel na stilstaan bij het tanken ofzo??

volgens mij omdat in lagere versnelling de overbrenging minder is, waardoor hij makkelijker accelereert, en dus minder kracht staat op je koppeling dan bij een hogere overbrenging, vergelijk het maar met een racefiets in iin lage en hoge versnelling, de kracht die je moet leveren in een hogere versnelling om te accelereren is veel groter
 
volgens mij omdat in lagere versnelling de overbrenging minder is, waardoor hij makkelijker accelereert, en dus minder kracht staat op je koppeling dan bij een hogere overbrenging, vergelijk het maar met een racefiets in iin lage en hoge versnelling, de kracht die je moet leveren in een hogere versnelling om te accelereren is veel groter

Het koppel in de motor verandert niet maar het koppel aan de uitgaande as verschilt per versnelling natuurlijk wel.
 
Het koppel in de motor verandert niet maar het koppel aan de uitgaande as verschilt per versnelling natuurlijk wel.

zoals jij het zegt zou hij juist in de lage versnellingen door slippen, en gizzmo bedoelt dat je in een hogeren versnelling een grotere wwerstand aan je uitgaande as hebt waardoor je koppeling eerder zal willen slippen.
 
zoals jij het zegt zou hij juist in de lage versnellingen door slippen, en gizzmo bedoelt dat je in een hogeren versnelling een grotere wwerstand aan je uitgaande as hebt waardoor je koppeling eerder zal willen slippen.

Klopt...
Ik ben er nog niet helemaal over uit...
Moet ik morgen nog maar eens rustig (nuchter) over nadenken.

Oh ja, niet vergeten naar je koppelingskabelafstelling te kijken??
 
Laatst bewerkt:
Had het vanmiddag ook. Was aan het versnellen in zijn 4 dacht ik en in de buurt van de 8000tpm. Was net van plan om te gaan schakelen en het gas wat dicht te draaien om rustiger te gaan rijden, geeft ie een gil, en gooit het toertal naar de 10500. Erg raar. Het eerste wat me door het hoofd schoot was iets in de trend van #%#^$^%$#$&%^#@$#$% koppeling verrot.... wordt een dure beurt komende week :(

Maar toen ik het probeerde te reproduceren, lukte het niet. Dus het zal wel los lopen denk ik. Zal ook eens zo'n half-synthetisch goedje in het beestje dumpen. zien of dat helpt.
 
Laatst bewerkt:
nee, gehoord van een chef-monteur bij een kawasaki dealer.... in nieuwe kawasaki motoren...

Tja, dan zit je een beetje met de keus tussen 'mogelijkheidtotslippendekoppeling' en 'blokdatveeltelangmeegaatdoorgoeieolie'.

Persoonlijk kies ik voor 2
misc.php
 
Terug
Bovenaan Onderaan