Koppeling Ducati 848 bj 2008 lichter maken

bkoppejan

MF'er
16 apr 2010
132
0
Klaaswaal
Goedemorgen allemaal,

Even weer een technische vraag met betrekking tot de koppelingscilinder van mijn Ducati 848. Ik ben even aan het kijken om deze cilinder te vervangen voor een ander exemplaar, dit om de handeling koppeling te verlichten, merk namelijk dat ik wat last krijg van mijn pols bij het veelvuldig gebruik maken van de koppeling.

Wat kan ik het beste doen/ gebruiken en welk merk is prijstechnisch interessant? en is dit makkelijk zelf te doen?

bedankt alast.
 
Zo zou je het inderdaad kunnen lezen:)
Zomaar slave cilinder vervangen wil niet een oplossing garanderen.

Wat je er ook op zet, je zal een x mm's 'travel' moeten hebben. En momenteel heb je een master cilinder die is afgestemd op je huidige slave cilinder.
Pas nog een ellenlange discussie over geweest.

En het merendeel van de kracht die je moet overbruggen, komt van de veren/diafragma in de koppeling.

Heb je al eens gezocht op pan-klare oplossingen hiervoor?

Je kunt zoeken op bijv 'easy clutch Ducatie 848' en dergelijke.
OF info inwinnen bij Ducati experts (Biggelaar Oisterwijk bijv.)
 
Ik heb een S2R100 gehad met droge koppeling en daar kon ik gewoon 2 van de 6 veren weghalen.
Probleem opgelost :+
Zegt natuurlijk niets over jouw koppeling,maar er is vast wel iemand die er meer van weet.
 
Meer rijden/ polsen trainen is écht geen gekke suggestie. (tenzij je dit probleem ook hebt als doorgewinterde rijder...)
Ik heb er zelf ook last van wanneer ik een tijdje niet heb gereden. Als je met grote intervallen de motor pakt dan belast je die spieren/pezen gewoon te weinig om er aan te wennen.

Allemaal gebaseerd op een aanname, dus als het niet voor jou geldt kan je het achterwege laten.
 
Als de hefboom met een cilinder werkt is het gemakkelijkste om de drukcilinder kleiner uit te voeren.
Dus er een bus in te persen en er een kleinere zuiger in te zetten .
Hierdoor wordt de overbrenging kleiner.
Nadeel is dat de handel verder moet te bewegen en die mogelijkheid moet hebben of men moet de speling op de koppeling kleiner maken.
Maar het moet wel goed blijven werken.
 
De zuiger in de slave cilinder zal groter moeten om de bediening van de koppeling lichter te maken. Gegbike heeft ze in het assortiment
848 - G&G Shop

Bij gelijke master cilinder;

Kleinere slave geeft een grotere slag slave bij gelijke slag master (hevel).
Of een gelijke slag bij kleinere slag master (hevel).
Kost meer kracht voor een gelijke slag bij slave.

Grotere slave geeft kleinere slag bij gelijke slag master/hevel.
Of een geljke slag bij grotere slag master/hevel.
De kracht die nodig is voor gelijke slag slave, zit nu in een grotere slag van de hevel. Daardoor lichter.

Bovenstaande uitgaande dat er een x slag bij de slave nodig is tbv ontkoppelen, en dat er mogelijkheid is voor een grotere slag van de hevel.

Heb ik zo n beetje goed?

Overigens vallen de kosten me nog mee.
 
Meer rijden/ polsen trainen is écht geen gekke suggestie. (tenzij je dit probleem ook hebt als doorgewinterde rijder...)
Ik heb er zelf ook last van wanneer ik een tijdje niet heb gereden. Als je met grote intervallen de motor pakt dan belast je die spieren/pezen gewoon te weinig om er aan te wennen.

Allemaal gebaseerd op een aanname, dus als het niet voor jou geldt kan je het achterwege laten.
Dat bedoelde ik ook na de winterstop heb je in het begin ook weer zoiets van wat gaat ie zwaar maar na een paar maal rijden is het weer over.
 
Er zijn diverse slaves tekoop die meer olie nodig hebben om dezelfde travel te hebben
Dus gaan lichter , alleen moet je je koppelingshandel wat verder in knijpen
En er zijn radiale koppelingspompen die wat soepeler werken
Veertjes zou ik niet doen want die koppeling heeft de veerdruk nodig
Als je omhoog schakelt hoef je niet tot nauwelijks de koppeling aan te raken
 
Lichtere veren is de slechtste oplossing die er is .
Denk hierbij aan al die mensen die er zwaar voor worden betaald om de koppeling zo makkelijk mogen lijk te maken ( ook voor dunne vingersprietjes ).
lAls dat goed was voor het mechaniek hadden ze dat ( misschien ook wel gedaan ).
 
Allemaal bedankt voor jullie reacties. Gezien de lage kosten om een koppelingscilinder aan te schaffen en te vervangen, ga ik dit eens eerst proberen. Volgens de lokale Ducati dealer eerst dit een vaak gebruikte oplossing. Dus ben benieuwd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan