Koppeling en nog eens koppeling..

Terminator

Die hard MF'er
1 jun 2001
524
0
Nieuwegein

Hey all,

Als ik opschakel van een naar twee geeft dat nogal een behoorlijke tik/klap. Ik heb het op andere fietsen ook wel gemerkt maar ik vind het wel uitzonderlijk hard.

En als ik m'n motor stationair laat lopen met de koppeling ingeknepen schitterend geluidje. Laat ik de koppeling los in z'n vrij dan hoor ik een licht rammelend geluidje. Niet erg hard maar ook niet echt een fijn geluid.

Normaal? :?
 
Kweet niet wat voor motor je hebt, maar als je een Yamaha rijdt, dan is het normaal. :P
 
Lijkt heel veel op wat ik had op m'n ouwe Tomos 4TL brommer. Koppeling in -> stil. Koppeling niet in -> herrie (beetje diesel geluid).
 
Dat rammelende geluidje is waarschijnlijk je distributieketting. Op het moment dat je je koppling gebruitk dan krijgt de motor wat meer weerstand waardoor die ketting strak getrokken wordt.
Sommige motoren hebben daar meer last van als andere. Volgens mij is het wel te stellen.
 
Hey all,

Als ik opschakel van een naar twee geeft dat nogal een behoorlijke tik/klap. Ik heb het op andere fietsen ook wel gemerkt maar ik vind het wel uitzonderlijk hard.

En als ik m'n motor stationair laat lopen met de koppeling ingeknepen schitterend geluidje. Laat ik de koppeling los in z'n vrij dan hoor ik een licht rammelend geluidje. Niet erg hard maar ook niet echt een fijn geluid.

Normaal? :?

Dat laatste had mijn CBR600 ook, nooit last mee gehad.
 
waar ik eerder aan denk:
Ruimte tussen koppelings huis en koppelingsplaten....is normaal

Koppelings platen hebben uitsteeksels die in uitsparingen vallen van het koppelingshuis...hier tussen ontstaat speling bij normaal gebruik.

En dat overschakelen van 1 naar 2 geeft bij BIJNA elke motor meer herrie dan bij bijv 2 naar 3 enz...
 

Da's dan weer mooi! Dacht het al maar wist het niet zeker...

Ennuh er zit wat speling in m'n gashendel. Ik heb even gekeken maar ik kan niet zo gauw een stelschroef vinden.

Het is trouwens een CBR.
 
Een beetje speling is normaal. Als het echter wat teveel wordt gaat dit behoorlijk irriteren. Dan gooit je brommer het gas er net iets later op dan jij verwacht.
 
Da's dan weer mooi! Dacht het al maar wist het niet zeker...

Ennuh er zit wat speling in m'n gashendel. Ik heb even gekeken maar ik kan niet zo gauw een stelschroef vinden.

Het is trouwens een CBR.

Meestal zit er bij je gashendel een stelmoer die op-of-over de kabel zit....
Anders zit het aan de carb kant (dus onder je tank :( )
 
als ik van 1 naar 2 schakel geeft dat een behoorlijke klap...
(alla "die-kan-niet-schakelen klap")

ook van vrij naar 1...

Schijnt bij sommige typen normaal te zijn.
 
hoi
heb ik ook hoor vooral als ik een stukje heb gereden dan even uitzet en dan weer start dan is het net of hele blok uitelkaar dondert hehehehe
maar als ik 5 m gereden heb is het weer weg aleen tik bij schakelen 1-2 blijft
 
En als ik m'n motor stationair laat lopen met de koppeling ingeknepen schitterend geluidje. Laat ik de koppeling los in z'n vrij dan hoor ik een licht rammelend geluidje. Niet erg hard maar ook niet echt een fijn geluid.

Normaal? :?

Ik weet dat als dit bij auto's zo is, dat het dan je druklager is wat je hoort, of dit bij een brommer ook zo is??Je nais sais pais.......
 
Terug
Bovenaan Onderaan