koppeling gaat zwaar

Aprilia4fun

MF veteraan
11 sep 2002
8.828
426
Had de laatste tijd het gevoel dat de koppeling zwaarder ging van de Honda CBR 900 .
Moest meer kracht zetten en het deed na een tijdje gewoon pijn aan de binnenkant van de pols.
Vooral stadsverkeer .
Dacht zal de kabel wel wezen die door ouderdom stroever gaat .
Had nog een nieuwe koppelingskabel liggen , dus vanavond aan de slag gegaan .
Had de nieuwe kabel gemanoeuvreerd en voor mijn gevoel mooi vrij liggen iets anders dan het eerst zat . (of komt dit zeer nauw ?)
Na montage bemerk ik eigenlijk weinig tot geen verandering moet nog steeds veel kracht zetten en na 30 keer inknijpen komt die pijn weer.


Moet de nieuwe kabel nog inlopen oid of toch de ligging van de kabel anders gemonteerd ?
Kabel had ik gekocht bij Roukama.
Kabel heeft een vrij dikke binnenkabel .
 
Laatst bewerkt:
Is raar, met nieuwe kabel zou dit idd terug soepel moeten gaan. Soms heb je wel kabels met een teflon voering ofzo binnenin, die gaan nog net ietsje leuker. Maar zolang hij geen al te krappe bochten maakt, maar mooi vloeiende bochten zou dit geen probleem mogen geven. Je hebt het boutje van de remhendel toch niet pot-potvast staan ofzo. Check even of dit soepel gaat. Voor de rest zou ik het niet drek weten, de lever op het blok komt niet rap vast te zitten en binnen de koppeling (openen drukplaat) ook niet.
 
Vanochtend nog ff naar de koppelingskabel gekeken en ingeknepen , maar hij voelt gewoon te zwaar aan , vindt deze ook zo`n "schrapend" geluid maken voor een nieuwe kabel ?

Ga de kappen/tank maar eens verwijderen om te kijken hoe de K kabel het beste geleid kan worden langs het frame .

Weet niet meer hoe het precies zat bij de oude kabel |(
 
waarom geen originele kabel?

volgende keer een touwtje aan de kabel binden voor je hem eruit rukt. Dan kun je de nieuwe aan het touwtje exact hetzelfde erin trekken.

soms is het zo simpel.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Zot het bouwjaar is 1993 .

Is denk ik idd beter om een originele kabel aan te schaffen .

Deze kabel ziet er wel precies eender uit , alleen het metalen bochtje dat bij de hendel komt is iets anders gevormd .
 
Laatst bewerkt:
Nou heb de K kabel er weer tussen uit gehaald en deze goed vergeleken met de oude .
Het verschil zat in de binnen kabel . De originele daarvan is de binnenkabel veel fijner uitgevoerd dan de imitatie kabel deze is ronduit grof uitgevoerd qua metalen draadjes.
Vandaar dat schraperige geluid, na smering met kruipolie liep deze een stuk beter .
De oude had z`n beste tijd gehad in het midden zat een "krak" .
Wilde geen imitatie erop dus naar de dealer en die had er nog 1 op voorraad en een originele (lucky me )

Plaatwerk eraf gehaald( koppelingskant) en "dashbord" plaatje eraf , heb je een aardig goed zicht op het verloop van de kabel.

Kabel eender gemanoeuvreerd zo als de tekening die ik had via internet , alles losjes vastgezet en op het oog afgesteld .
Yes hij ontkoppelde weer zoals het was nice and smooth :]
 
Dat klopt maar na langer zoeken vond ik een vergelijkbare foto die redelijk in de buurt kwam .
En met zelf goed kijken en plaatwerk demonteren kom je ook een end .
In ieder geval bedankt dat je voor me hebt gekeken .
 
Terug
Bovenaan Onderaan