Koppeling giert (CB400F)

Sjaap

MF veteraan
20 dec 2001
4.699
0
Groningen
Jaja, CB400F problemen deel 3 :P

Bij langzaam rijden (km of 10/ 15 per uur) dan hoor je de koppeling wat gieren...Dit kan waarschijnlijk geen kwaad, maar echt een leuk geluid is het niet...Zodra ik sneller ga rijden dan hoor ik zelf het geluid niet meer, maar iemand die langs de kant van de weg staat hoort het wel...Iemand een idee wat dit is, en hoe ik er van af kom??
Thnx :)
 
Zeker weten dat het de koppeling is?
Bij RDZ zat er ook een gierend geluidje in , bleek de rotor van de dynamo te zijn die tegen de stator aanliep.
Maar verder geen idee wat je er aan kan doen en of het kwaad kan.
 
Het is zeker weten de koppeling...Het geluid is weg zodra je de koppeling in knijpt, of je gas los laat...
Heb toevallig vandaag nog de rotor eens bekeken, ziet er indrukwekkend uit :P Nooit geweten dat de spoelen aan de buitenkant van de rotor zaten ;)
 
Nee, serieus, ik hoor gewoon het motor geluid (aanzuiging enzo) maar geen gierend geluid...
Ik voel wel dat de koppeling een beetje "sponzig" pakt wanneer ik hard optrek (schakelen bij 8500 toeren ongeveer). Het is moeilijk te omschrijven...de eerste seconde dat ie hem in de hogere versnelling pakt voel ik even een beetje schokken.... :?
Dat schokken had ik ook eens met een brommer, nadat de koppelings kabel vervangen was was dit probleem ook voorbij, maar bij mn CBtje is dit schokken niet echt schokken...
Zou het kunnen komen doordat ik de olie heb aangevuld (100ml ofzo) met normale 10W40 van de Shell??
 
Nee, serieus, ik hoor gewoon het motor geluid (aanzuiging enzo) maar geen gierend geluid...
Ik voel wel dat de koppeling een beetje "sponzig" pakt wanneer ik hard optrek (schakelen bij 8500 toeren ongeveer). Het is moeilijk te omschrijven...de eerste seconde dat ie hem in de hogere versnelling pakt voel ik even een beetje schokken.... :?
Dat schokken had ik ook eens met een brommer, nadat de koppelings kabel vervangen was was dit probleem ook voorbij, maar bij mn CBtje is dit schokken niet echt schokken...
Zou het kunnen komen doordat ik de olie heb aangevuld (100ml ofzo) met normale 10W40 van de Shell??
sjaap, die olie van de shell,is dat wel olie speciaal voor motorfietsen??
anders kun je idd wel eens problemen gaan krijgen met de koppeling

oftewel oude olie eruit en echte motorfietsolie erin
 
Het is zeker weten de koppeling...Het geluid is weg zodra je de koppeling in knijpt, of je gas los laat...
Heb toevallig vandaag nog de rotor eens bekeken, ziet er indrukwekkend uit :P Nooit geweten dat de spoelen aan de buitenkant van de rotor zaten ;)
Als je de koppeling in knijpt belast je de lagers van de koppeling as in axiale(lengte)richting.Op deze as zitten tevens tand wielen in de versnellingbak.Het is dus mogelijk dat er iets met deze lagers aan de hand is.
Is het plotseling ontstaan ?
Ik lees net dat de olie bij gevuld is.
Als je aan de olie twijveld dan zou ik die vervangen.
 
Als je de koppeling in knijpt belast je de lagers van de koppeling as in axiale(lengte)richting.Op deze as zitten tevens tand wielen in de versnellingbak.Het is dus mogelijk dat er iets met deze lagers aan de hand is.
Is het plotseling ontstaan ?
Ik lees net dat de olie bij gevuld is.
Als je aan de olie twijveld dan zou ik die vervangen.

Het kunnen de lagers niet zijn denk ik, omdat het geluid namelijk weg is wanneer ik geen gas meer geef...dan is er dus geen verandering van de axiale krachten.
Het geluid zit er al in zolang ik hem heb....K let er de laatste tijd wel meer op. Er zit ook een rare (zachte) tik ergens...komt ook bij de koppeling vandaan... :(
Maargoed, sleutelen is mn hobby :P K heb met een weekje of twee vakantie, en dan draai ik het spul wel even uitelkaar voor inspectie. Meteen daarna nieuwe olie erin gooien. :)
Ben benieuwd of ik de koppelingsdekselbouten meteen loskrijg zonder gebruik van zwaar gereedschap...Iig, nieuwe RVS inbusbouten halen bij de Grobo :)
Ohja, die olie was gewoon automotor olie...maar mn brommer reed daar ook altijd goed op...dus dacht dat mn CBtje dat ook wel lustte.
 
Het kunnen de lagers niet zijn denk ik, omdat het geluid namelijk weg is wanneer ik geen gas meer geef...dan is er dus geen verandering van de axiale krachten.
Het geluid zit er al in zolang ik hem heb....K let er de laatste tijd wel meer op. Er zit ook een rare (zachte) tik ergens...komt ook bij de koppeling vandaan... :(
Maargoed, sleutelen is mn hobby :P K heb met een weekje of twee vakantie, en dan draai ik het spul wel even uitelkaar voor inspectie. Meteen daarna nieuwe olie erin gooien. :)
Ben benieuwd of ik de koppelingsdekselbouten meteen loskrijg zonder gebruik van zwaar gereedschap...Iig, nieuwe RVS inbusbouten halen bij de Grobo :)
Ohja, die olie was gewoon automotor olie...maar mn brommer reed daar ook altijd goed op...dus dacht dat mn CBtje dat ook wel lustte.
sjaap,
auto-olie, in je motor gooien, kan ervoor zorgen dat je koppeling slechter gaat werken, aangezien veel motoren (uitgezonderd o.a. BMW)een natte platen koppeling hebben, motorfiets-olie is daar wel voor geschikt
 
Hmm, ok...
Wat kost een litertje motorfiets olie eigenlijk??
Als ik mn koppeling opentrek, moet er iig nieuwe olie in. Dus ik denk dat ik die olie dan pas vervang nadat ik de koppeling heb bekeken.
(olie kan je natuurlijk wel hergebruiken, maar ik mors toch altijd wat en heb een schone opvang bak...)
 
Sjaap, ga je motor nou niet lopen verneuken om een paar centen te besparen op olie!!!! Gewoon goeie motorfietsolie erin, voor 15 piek per liter (7 eurootjes) ben je de man.
En laat eens een expert naar dat "gegier" luisteren, mijn CB giert en rammelt ook hier en daar, maar klinkt verder niet erg ongewoon.

Volgens mij is er namelijk niets aan de hand. Met een km-stand van 35000 (zoiets was het toch) kan er bijna nog niks versleten zijn, en zeker niet bij zo'n CB. Dan is het dus zonde om het blok los te gaan slopen, kun je beter gewoon gaan rijden!!
 
Sjaap, ga je motor nou niet lopen verneuken om een paar centen te besparen op olie!!!! Gewoon goeie motorfietsolie erin, voor 15 piek per liter (7 eurootjes) ben je de man.
En laat eens een expert naar dat "gegier" luisteren, mijn CB giert en rammelt ook hier en daar, maar klinkt verder niet erg ongewoon.

Volgens mij is er namelijk niets aan de hand. Met een km-stand van 35000 (zoiets was het toch) kan er bijna nog niks versleten zijn, en zeker niet bij zo'n CB. Dan is het dus zonde om het blok los te gaan slopen, kun je beter gewoon gaan rijden!!


Ehhhh, 14.000 staat er nu op :9
Ok, voordat ik zelf ga beunen, laat ik er wel even een 'expert' naar kijken...
Maar heb ook wel zin in sleutelen, dus ik hoop dat het uitelkaar moet |( ;)
 
Op maandag 17 juni 2002 10:35 schreef Sjaap het volgende:Ehhhh, 14.000 staat er nu op :9
Ok, voordat ik zelf ga beunen, laat ik er wel even een 'expert' naar kijken...
Maar heb ook wel zin in sleutelen, dus ik hoop dat het uitelkaar moet |( ;)

Je mag de mijne wel even lenen, moet nog afgesteld worden & kabels smeren enzo. En de nummerplaat rammelt. Leef je uit. :+
 
Is 't niet gewoon 't cb400 geluid uit de versnellingsbak? (ook errug goed hoorbaar bij afremmen op de motor.)

Heb bij de OBT een tijdje achter je gereden en bij het afremmen viel dat geluidje echt op. Misschien hoor je het anders of bijna niet als je er op zit?

Sjaap, 14Mm op een oud brik en nu al problemen? Ik denk dat je teveel naar het blok luistert ;) . Ik heb ook geprobeerd om van elk (bij)geluidje aan mijn motor(78Mm) te achterhalen wat het was en of het schadelijk was. Als het niet te hard klinkt en niet spontaan komt kan het bijna niet zo erg zijn met een 'nieuwe' motor.
(Goeie olie lijkt me ook wel goeie truuk)
 
Heb bij de OBT een tijdje achter je gereden en bij het afremmen viel dat geluidje echt op. Misschien hoor je het anders of bijna niet als je er op zit?

Sjaap, 14Mm op een oud brik en nu al problemen? Ik denk dat je teveel naar het blok luistert ;) . Ik heb ook geprobeerd om van elk (bij)geluidje aan mijn motor(78Mm) te achterhalen wat het was en of het schadelijk was. Als het niet te hard klinkt en niet spontaan komt kan het bijna niet zo erg zijn met een 'nieuwe' motor.
(Goeie olie lijkt me ook wel goeie truuk)


:^ :+

Nee Sjaap, ik kom hem niet brengen. Jij hebt toch 2 weken vakantie, ik niet... :P
 
Hmm, ok...
Wat kost een litertje motorfiets olie eigenlijk??
Als ik mn koppeling opentrek, moet er iig nieuwe olie in. Dus ik denk dat ik die olie dan pas vervang nadat ik de koppeling heb bekeken.
(olie kan je natuurlijk wel hergebruiken, maar ik mors toch altijd wat en heb een schone opvang bak...)
olie hergebruiken??? :? , nooit doen, je krijgt toch altijd vervuiling erbij, gewoon schone verse olie erin
 
enne, m'n cb'tje is ook zo'n lekker klinkende rammelende bak, nooit helemaal lekker gezeten voor m'n gevoel, totdat ik naar een cb meeting was geweest, hoorde ze allemaal lekker rammelen :9 :9 :9 :P , ineens was het gevoel voorbij :)
[edit]
OBT ervaring:
ik kreeg het zelfs voor elkaar dat iemand zat te luisteren naar z'n eigen motor waar dat gerammel toch vandaan kwam, totdat we stopten bij een pontje en hij in de gaten kreeg dat het gerammel bij mij uit het blok kwam, en niet bij hem
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Weet bijna zeker dat het aan die olie ligt (dat sponzige koppelen). Een CB'tje (en zéker een 400) maakt nou eenmaal herrie. Zijn ook een hoop versnellinkies voor zo'n klein motortje he? (ze bestaan trouwens, zelfs met een 7-bak (1980 model))

Gefeliciteerd nog, trouwens!
 
Terug
Bovenaan Onderaan