Koppeling ingetrokken, maar wiel draait

SecOp

MF veteraan
18 jan 2004
11.700
30
Nijmegen
Ik val van het één in het ander :( :( .... (dit speelt ook nog: Olielampje gaat ff aan, maar er zit genoeg olie in)

Na de mega-meeting maar meteen ff ketting gesmeerd en wat is dit nu weer?
Ik zet de motor op de bok, hou de koppeling in en zet de motor in de eerste versnelling. Zonder dat ik de koppeling op laat komen, begint mijn achterwiel al te draaien? Is dat normaal? Moet de koppelingskabel worden afgesteld of is het nog iets anders?

Alvast bedankt voor je reactie.
 
Laatst bewerkt:
Ik zet de motor op de bok, hou de koppeling in en zet de motor in de eerste versnelling. Zonder dat ik de koppeling op laat komen, begint mijn achterwiel al te draaien? Is dat normaal? Moet de koppelingskabel worden afgesteld of is het nog iets anders?
Naast de koppeling goed afgestellen moet je ook de goede olie erin stoppen. Als de olie niet goed is kan de koppeling ook plakken namelijk.
 
Is een normaal verschijnsel. Als het goed is, en je houd het wiel tegen met de hand, blijft het daarna waarschijnlijk stilstaan. Dit is de weerstand van de olie tussen de koppelingsplaten. Hoe dikker (of kouder) de olie, des te meer draait het wiel mee in de eerste versnelling. In hogere versnellingen zul je het minder merken omdat de motor dan meer koppel moet leveren(en zal de wrijving van de (dikkere)olie te gering zijn om de koppelingsplaten te laten kleven.

De Kale
 
Is een normaal verschijnsel. Als het goed is, en je houd het wiel tegen met de hand, blijft het daarna waarschijnlijk stilstaan. Dit is de weerstand van de olie tussen de koppelingsplaten. Hoe dikker (of kouder) de olie, des te meer draait het wiel mee in de eerste versnelling. In hogere versnellingen zul je het minder merken omdat de motor dan meer koppel moet leveren(en zal de wrijving van de (dikkere)olie te gering zijn om de koppelingsplaten te laten kleven.

De Kale
Dat ga ik ff proberen, dank je. De motor was trouwens loeiheet, kwam net van de mega-meeting ;)


vrij normaal verschijnsel, vooral omdat hij nu onbelast draait...als je hem tegenhoud zal je zien dat hij ook daarna (maakt niet uit welke olie er dan inzit) het wiel weer begint met meedraaien

Ook dat tegenhouden zal ik eens ff proberen, thanks!
 
Is een normaal verschijnsel. Als het goed is, en je houd het wiel tegen met de hand, blijft het daarna waarschijnlijk stilstaan. Dit is de weerstand van de olie tussen de koppelingsplaten. Hoe dikker (of kouder) de olie, des te meer draait het wiel mee in de eerste versnelling. In hogere versnellingen zul je het minder merken omdat de motor dan meer koppel moet leveren(en zal de wrijving van de (dikkere)olie te gering zijn om de koppelingsplaten te laten kleven.

De Kale
:^
(rustig maar, er is niets aan de hand met je fazer ;) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan