Koppeling kleeft of andere oorzaak + oplossing?

chrisscross

MF veteraan
28 okt 2003
21.394
6
Noord-Holland
As weekend ga ik naar Assen. Op een Laverda 750S met hydraulische koppeling (dus geen kabel) die al 2 jaar stil staat.

Laverda%20750S%20Formila%2098%20%203.jpg


Net even afgestoft een testrondje gereden. Opzich reed hij prima maar af en toe slipte de koppeling bovenin de toeren. Niet alle versnellingen! Alleen als ik vol gas door trek en snel overschakel bovenin de toeren. dan de ene keer wel en andere keer niet.

Heb ik last van een klevende koppeling?
Als de olie "versleten"is lijkt het mij dat hij dit in elke versnelling moet doen? En met een versleten koppeling ook...

Edit, toen ik hem startte kreeg ik hem moeilijk in zn neutraal. Na een kwartiertje rijden werd dit beter maar nog niet zo soepel als het hoort.

Hoe los ik dit op, alleen door de boel uit elkaar te halen en te reinigen? Heb ik eigenlijk niet zoveel zin in en heb ook geen pakkingen.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk verkeerde olie. De 750S Careneta (Laverda 750S zonder het woord Careneta erachter refereert aan de modellen zonder kuipwerk of zonder onderkuip.) is er berucht om. Veel moderne oliën met frictie-verlagende additieven zorgen bij dit type voor een slippende koppeling.

Grootste forum wereldwijd voor de "Zane" Laverda motoren. (Pré overname Apprillia, post verhuizing fabriek Laverda naar de stad Zane.) is dit Yahoo forum Hier kun je alle mogelijke info vinden.

En hier ook nog een link naar een Engelse webshop waar je (in eerste instantie) olie kunt aanschaffen speciaal voor dit type Laverda's en (als er toch meer aan de hand is of als de koppelingsplaten al verbrand en/of kromgetrokken zijn door het slippen) ook nieuwe koppelingshuizen, platen en tussenplaten kunt kopen.
 
Waarschijnlijk verkeerde olie. De 750S Careneta (Laverda 750S zonder het woord Careneta erachter refereert aan de modellen zonder kuipwerk of zonder onderkuip.) is er berucht om. Veel moderne oliën met frictie-verlagende additieven zorgen bij dit type voor een slippende koppeling.

Grootste forum wereldwijd voor de "Zane" Laverda motoren. (Pré overname Apprillia, post verhuizing fabriek Laverda naar de stad Zane.) is dit Yahoo forum Hier kun je alle mogelijke info vinden.

En hier ook nog een link naar een Engelse webshop waar je (in eerste instantie) olie kunt aanschaffen speciaal voor dit type Laverda's en (als er toch meer aan de hand is of als de koppelingsplaten al verbrand en/of kromgetrokken zijn door het slippen) ook nieuwe koppelingshuizen, platen en tussenplaten kunt kopen.

Ik heb zomaar even een foto van het web getrokken. Het is er idd 1 met volledige kuip. Deze motor is een paar jaar geleden in ons bezit gekomen en geen idee of de olie toen is vervangen. Het zou zomaar kunnen. Wel vreemd dat het toen niet opgemerkt is.

De olie uit de UK bestellen gaat erg krap worden voor volgende week vrijdag. Enig idee of dit (of soort gelijk) ook in Nederland te krijgen is?
 
Laatst bewerkt:
Ohja, dit was ik trouwens vergeten te melden. Ik kreeg de motor lastig in zijn neurtaal. Telkens schakelde ik er voorbij en moest echt moeite doen om hem te vinden. Na een kwartiertje rijen ging het makkelijker maar nog niet zoals het hoort.

In zn versnelling met koppeling ingeknepen kruipt hij niet naar voren dus geen ingeslagen huis.
 
Ik heb zomaar even een foto van het web getrokken. Het is er idd 1 met volledige kuip. Deze motor is een paar jaar geleden in ons bezit gekomen en geen idee of de olie toen is vervangen. Het zou zomaar kunnen. Wel vreemd dat het toen niet opgemerkt is.

De olie uit de UK bestellen gaat erg krap worden voor volgende week vrijdag. Enig idee of dit (of soort gelijk) ook in Nederland te krijgen is?

Loop een goede motorzaak binnen. De verschillende types 750S hadden vanuit de fabriek Agip 20/50. Geef aan dat je op zoek bent naar een olie geschikt voor een natte platenkoppeling in een Laverda van een type dat de neiging heeft tot slippen met moderne oliën. Een goede motorzaak met een beetje kennis van olie weet daar wel een olie voor. Dit probleem komt veel voor bij veel motoren uit het vorige millenium. Moderne motorfiets oliën halen extreem goede resultaten op het gebied van minimale slijtage maar doen dat voor een deel door toevoeging van zogenaamde "friction-modifiers". Wat je dus zoekt is een olie waar deze modifiers nog niet in die mate in zitten.

En just my two cents: Zane Laverda's bevatten nogal wat productiefouten en de algehele bouwkwaliteit is ondanks het gebruik van vele topcomponenten van A-Merken toch niet om over naar huis te schrijven. Het zijn mooie machines maar ze zijn niet echt geschikt als "Daily driver" Afhankelijk van wat je er voor betaalt hebt is het zeker het overwegen waard een paar van de bekendste en goedkoper te repareren fouten te herstellen.

Bottem line: Misschien even een jaartje geduld hebben en de fiets eerst nakijken of laten nakijken. Allemaal wel erg kort dag zo. Halverwege de rit naar Assen stranden is niet aan te bevelen in het TT week-end. Al is het maar omdat er nog tientallen andere motoren langs de A28 stil staan omdat de eigenaar dacht: "Goh, leuk, laat ik eens met mijn Norton/Cagiva/Laverda/BSA/Enzovoorts die tien jaar niet gelopen heeft naar de TT van Assen gaan. Dan sta je dus wel even te wachten op hulp ;)

Hier een link naar een site waar wat verbeteringen voor de "Zanes" worden beschreven.

Hier nog een link naar een site waar de diverse terugroepacties vanuit de fabriek worden beschreven. Sowieso voor zover ik weet niet van toepassing voor Careneta's (En jij hebt een 2000 model naar ik meen?) maar check toch even je framenummer.
 
Ohja, dit was ik trouwens vergeten te melden. Ik kreeg de motor lastig in zijn neurtaal. Telkens schakelde ik er voorbij en moest echt moeite doen om hem te vinden. Na een kwartiertje rijen ging het makkelijker maar nog niet zoals het hoort.

In zn versnelling met koppeling ingeknepen kruipt hij niet naar voren dus geen ingeslagen huis.

Bij warme motor makkelijker in neutraal? Bevestigt "olie-theorie": Platen, tussenplaten en huis gaan nou niet bepaald anders functioneren bij koude/warme motor. Olie wel.
 
Bij warme motor makkelijker in neutraal? Bevestigt "olie-theorie": Platen, tussenplaten en huis gaan nou niet bepaald anders functioneren bij koude/warme motor. Olie wel.

Oke, dan gaan we die vervangen.
De motor wordt sporadisch bereden. 2 jaar geleden ook naar Assen en een paar ritjes. Daarvoor was hij in het bezit van een andere eigenaar. Framenummer/kenteken heb ik zo niet bij de hand.
Ik neem de gok, ga olie verversen en op naar Assen. Voor de rest vertrouw ik hem wel hoor zolang ik maar niet te gek met hem doe.
 
Even een update:

nieuwe olie (Belray 10W50) en een nieuw oliefilter en de koppeling slipt niet meer. *O*

Hij loopt ook een stuk mooier en gaat soepel in zn vrij.
Bedankt dus voor het advies! :} :} :} Vrijdag met de tent naar Assen. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan