Koppeling Magna VF 500 C

Mr88

Rookie
29 apr 2020
22
14
Ik heb pas een Magna VF 500 C gekocht uit 1985. Prima motor, (het is mijn eerste fiets dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar toch…).

Als ik tijdens het rijden flink gas geef merk ik dat de motor meer toeren gaat draaien zonder dat hij sneller rijdt. Slippende koppeling dus. Wat raar is want als ik bij stilstand in de eerste versnelling wil optrekken met de rem er op, slaat wel de motor af, dus dat is goed..

Enfin, ik denk dus dat ik aan nieuwe koppelingsplaten toe ben (+ druklager). Wie heeft een tip waar ik dat soort onderdelen het beste kan kopen (ik woon in regio Utrecht). Of webwinkel?

Dank alvast. Mr88
 
Check voor de zekerheid eerst even of je motor niet olie met zogeheten friction modifiers bevat, olie bedoeld voor auto's. Olie met friction modifiers is niet geschikt voor motorfietsen met een natte koppeling, omdat die dan kan gaan slippen.
 
Als de olie ververst is in een motorzaak, is dat vrijwel zeker met de goede olie gedaan; anders is de enige mogelijkheid het proberen na te gaan welke olie is gebruikt; meestal is de laatste flacon/fles niet helemaal leeg en wordt de rest in de flacon (met aanduiding soort olie) bewaard voor bijvullen (vorige eigenaar vragen?). Dan weet je ook meteen de dikte van de gebruikte olie, om te checken of die klopt...
 
Dank voor deze tip. Ik heb even gecheckt wat voor olie er in zit. Het is Castrol Power RS 10W-40 / 4T
Volgens de beschrijving optimaliseert deze olie de wrijving in de koppeling en vermindert interne motorverliezen.
Klinkt goed zou ik zeggen...?
 
Dank voor deze tip. Ik heb even gecheckt wat voor olie er in zit. Het is Castrol Power RS 10W-40 / 4T
Volgens de beschrijving optimaliseert deze olie de wrijving in de koppeling en vermindert interne motorverliezen.
Klinkt goed zou ik zeggen...?
Die olie had ik ook in mijn GL gedaan,koppeling begon daardoor te slippen,beetje te veel anti wrijving dopes
in die olie vrees ik,en als de koppeling dan toch niet meer in nieuwstaat verkeerd kan je problemen krijgen,oude olie was Motul 5100 toen had ik er geen last van,dat is dus een mogelijke oorzaak.
 
Ik heb pas een Magna VF 500 C gekocht uit 1985. Prima motor, (het is mijn eerste fiets dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar toch…).

Als ik tijdens het rijden flink gas geef merk ik dat de motor meer toeren gaat draaien zonder dat hij sneller rijdt. Slippende koppeling dus. Wat raar is want als ik bij stilstand in de eerste versnelling wil optrekken met de rem er op, slaat wel de motor af, dus dat is goed..

Enfin, ik denk dus dat ik aan nieuwe koppelingsplaten toe ben (+ druklager). Wie heeft een tip waar ik dat soort onderdelen het beste kan kopen (ik woon in regio Utrecht). Of webwinkel?

Dank alvast. Mr88

ik snap dat dit logisch is bij een auto, dan zit het vlgs mij vaak al bij een complete koppelingset in, maar bij een motorfiets ?

ik geloof je graag op je woord als je zegt dat je weet wat er aan de hand is, maar hetzelfde verhaal kreeg ik van iemand die het ijzerslijpsel op zn ketting had staan die veel te los stond, maar het was toch de koppeling die die slipte...vlgs hem .
 
Ja ik heb veel gesleuteld aan auto's, motor is nieuw voor mij,.
Geen druklager dus bij motoren (weer wat geleerd) .
Maar die koppeling slipt wel |(
 
Ja ik heb veel gesleuteld aan auto's, motor is nieuw voor mij,.
Geen druklager dus bij motoren (weer wat geleerd) .
Maar die koppeling slipt wel |(
Heb je ook al gecontroleerd of de koppelingscilinder goed functioneerd/schoon is? Deze zit aan de linkerkant van je blok. Deze willen wel eens gaan lekken/vervuilen/vastzitten, wat ook een slecht functionerende koppeling veroorzaakt.
Afdekkapje voortandwiel verwijderen, drie boutjes van de cilinder losmaken (alles sleutel #8) en je kunt de cilinder in z'n geheel van de motor halen, zonder iets af te hoeven tappen oid. Wel van de koppelingshendel afblijven zolang de cilinder los is van het blok.
 
Heb je ook al gecontroleerd of de koppelingscilinder goed functioneerd/schoon is? Deze zit aan de linkerkant van je blok. Deze willen wel eens gaan lekken/vervuilen/vastzitten, wat ook een slecht functionerende koppeling veroorzaakt.
Afdekkapje voortandwiel verwijderen, drie boutjes van de cilinder losmaken (alles sleutel #8) en je kunt de cilinder in z'n geheel van de motor halen, zonder iets af te hoeven tappen oid. Wel van de koppelingshendel afblijven zolang de cilinder los is van het blok.
Als ze lekken word de druk minder en kan je niet of nog maar slecht ontkoppelen,als hij vast zou zitten werkt je koppeling helemaal niet meer.
Maar het kan geen kwaad deze eens te controleren,ze kunnen na zoveel jaar aardig vervuild zijn.
 
Ja ik heb veel gesleuteld aan auto's, motor is nieuw voor mij,.
Geen druklager dus bij motoren (weer wat geleerd) .
Maar die koppeling slipt wel |(

Er zit wel iets in wat vergelijkbaar is met de functie van een druklager.
Maar die slippende koppeling is niet zo'n probleem.
Koppeling deksel er af. Drukplaat van de koppeling los draaien. 5 of 6 boutjes met veer. Hele platen pakket er uit en diktes meten van de gevoerde platen. Stalen platen controleren op rechtheid/vlak zijn en blauwe brandplekken. Lengte van de koppeling veren na meten. Oja daarvoor is een werkplaats handboek wel handig.
Vervolgens vervangen wat versleten is.
 
Als ze lekken word de druk minder en kan je niet of nog maar slecht ontkoppelen,als hij vast zou zitten werkt je koppeling helemaal niet meer.
Maar het kan geen kwaad deze eens te controleren,ze kunnen na zoveel jaar aardig vervuild zijn.
Bij gebrek aan onderhoud bij deze dingen komt er een richel van aangekoekte "rem"vloeistof in de cilinder, waardoor de zuiger niet altijd helemaal terug komt, dit geeft ook het effect van slippende koppeling. Ervaringsdingetje, de ST1100 heeft er ook wel eens last van.
 
Hartelijk dank voor al deze tips. Ik ga ermee aan de slag. :t
Mijn gevoel zegt dat ik het moet zoeken in de (verkeerde) olie, want ik heb vandaag gemerkt dat de koppeling met koude motor goed pakt, maar als hij warm is, dan slipt hij en kom ik geen meter vooruit. Mijns inziens kan dat duiden op de olie die immers dunner wordt bij warme motor.
En anders koppelingsplaten vervangen. No big deal.
 
O en als het retour gaatje in de hoofdkoppelingcilinder verstopt zit of dat het zuigertje niet ver genoeg terug komt door een verkeerde of aftermarket hendel kan je koppeling ook gaan slippen.
Maar bij warme olie helemaal niet vooruit is meestal exitus gevoerde koppelingplaten
 
Dank voor alle reacties. Ik heb de koppelingsplaten vervangen en de slave-cilinder voorzien van nieuwe rubber afdichtingsringen (soort van zuigerveer).
Problem solved :-)
Ik moet trouwens wel zeggen dat het ontluchten van het hydraulisch systeem wel een "dingetje" is. De ontluchtingsnippel zit op de slavecilinder, maar de luchtbel zit boven in de mastercilinder.
List verzonnen en opgelost. :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan