Koppeling: nat of droog :?

~Vincent~

MF veteraan
31 mrt 2003
3.204
0
Verhaal daarnet. Sommige motoos hebben een natte koppeling en andere een droge. De natte gaat langer mee. De droge moet om de 30.000K vervangen worden.

Wat is hier van waar en weten jullie welke een gsxf heeft?
Thx..
 
Het is sowieso onzin dat een droge koppeling om de 30 k vervangen moet worden.
Een maatje van me heeft een BMW r 100 die inmiddels 90k gelopen heeft en daar is de koppeling nog nooit uit geweest (ja, nieuw gekocht dus ik kan het weten).

Ik ken ook meerdere Guzzi's die ver over de 50k met een setje doen en daar wordt toch echt wel hard mee gereden........

Daarentegen ken ik ook zat jongens die met GSX-R/Fighters rijden en die staan toch heel wat vaker de platen te wisselen ;)

Het ligt niet zozeer aan het systeem alswel aan de hoeveelheid misbruik die het kreng voor zijn kiezen krijgt.
 
Nou je zit met de olie tussen je platen... het is natuurlijk helemaal niet de bedoeling om je koppeling te smeren.. maar het gebeurt wel.
Verder krijgen de koppelingshuizen wat meer op hun donder (aangenomen dat men dus geen koppelings-methode als in b.v een auto heeft, waar dit niet het geval is).
 
Tis logischerwijs wel zo dat een droge koppeling het gewoon minder lang uit houdt dan een natte.. maar 30k is wel erg kort :)

Droge koppeling zoals bij Guzzi en BMW (zelfde principe als een auto) heeft weer een veel groter contactoppervlak, slijt dan ook minder hard. Lijkt mij.

Zoals gezegd: alles is kapot te krijgen.

Zo heb ik bv. nog wel een kapotte koppelingsunit liggen, kun je zo krijgen :+ .
 
Droge koppelingen:
+minder snel doorslippen @ top
+minder platen
+minder roterende massa
-Slijten sneller
-Sneller overhit
-Kunnen minder lang slippen, i.v.m. overhitten

Natte koppeling:
+Slijten minder snel
+Worden gekoeld door de olie
+Langer slippen mogelijk
-Veel platen
-Veel weerstand v/d olie
-vervuilt de olie
-sneller doorslippen @ top


Voor echte racers wordt er gekozen voor de droge platen & dan nog vaak i.c.m. luchtkoelings gaten in de carter. Slijten als de ziekte en grijpen veel directer aan, zonder te slippen en zijn licht. natte koppelingen zijn duurzamer voornamelijk i.v.m. de koeling, maar geven slechter grip. Vandaar dat er dan meerdere platen er bij komt kijken, wat extra massa geeft. Door de koeling kan er echter wel veel beter naar een bepaalde powerband worden geslipt, voornamelijk voor 2T nogal van belang. Maar voor echte 2T-racer wordt gewoon een koppeling totaal opgebrand.
 
Tzal er wel weer vanaf hangen zeker, enerzijds rijstijl, anderzijds soort materiaal: kan enkel vergelijke, met auto's ikke, want men moto gaat nog nie zo lang mee: Ik heb koppelingsplaten van een auto (nieuw gekocht) moeten vervangen na 40K km, en ik heb anderzijds 3 tweedehands auto's reeds weggedaan met elk nog hun originele koppelingsplaten en alle drie tussen de 290K en 300K km !!!! das een versvhil tussen de 2 van maar liefst 700%.
Dat zal bij moto's ook wel es het geval kunnen zijn: Geef ze op hun donder en ze gaan maar 20K mee, verzorg ze en ze doen 120K ...
 
De extra massa van de natte platen is voor niet racers te verwaarlozen. Ik heb het zaakje toevallig net gedemonteerd en 't weegt niets.

Grappig om even te melden is dat de RGV, een 250 2takt, tot '95 geleverd werd met een natte platen koppeling. Logisch zou je zeggen, want 2takt=slippen met koppeling. Maar wat doen ze in `96 bij Soes? Monteren doodleuk een droge plaat op dat apparaat... :?
Zo zie je maar weer dat ook voor producenten de keuze soms lastig is. ;)

Voor niet racers is de duurzaamheid van belang & het is bij alle racers wel gebruikelijk om een droge plaat er op te zetten, ook voor 2T. Maar bij 2T wordt er nog meer geslipt dan een 4T, m.a.w. iedere race nieuwe platen er op.

Droge koppeling is behoorlijk wat lichter. Neem mijn eigen Cagiva Freccia die uitgevoerd is met 12 natte platen. Deze heeft ook een veel grotere koppelingshuis. Verder draait deze massa in bijna een 1 op 1 verhouding met de krukas, de reductie factor is nog heel klein & massa telt daar dan meer mee
 
Voor niet racers is de duurzaamheid van belang & het is bij alle racers wel gebruikelijk om een droge plaat er op te zetten, ook voor 2T. Maar bij 2T wordt er nog meer geslipt dan een 4T, m.a.w. iedere race nieuwe platen er op.

Droge koppeling is behoorlijk wat lichter. Neem mijn eigen Cagiva Freccia die uitgevoerd is met 12 natte platen. Deze heeft ook een veel grotere koppelingshuis. Verder draait deze massa in bijna een 1 op 1 verhouding met de krukas, de reductie factor is nog heel klein & massa telt daar dan meer mee
12 Platen? Goeie dag zeg...Da's nie mis. Ik heb d'r maar een stuk of zes (uit m'n hoofd (zes platen met frictiemateriaal bedoel ik))
 
Terug
Bovenaan Onderaan