Koppeling ontkoppelt niet, NTV650 97 na verv. platen/kabel

Honda-noob

Die hard MF'er
16 apr 2017
292
65
Altena
Goedemiddag mensen,

Ik zit met een probleem: ik heb het idee dat mijn motor niet meer ontkoppelt. Ik zal dit even toelichten.

Het betreft een Honda NTV 650 uit 1997. Ik heb enige tijd geleden nieuwe koppelingsplaten en -veren erin gezet. Helaas door drukte ben ik niet toegekomen om het karwei direct af te maken.
Hoe dan ook: nieuwe platen er veren erin gedaan, nieuwe pakking op de koppelingsdeksel, alles weer dicht en een nieuwe koppelingskabel gemonteerd.

Hierbij gelet op de vrije slag/speling in de koppelingshendel!

Dus motor weer starten, in zijn neutraal uiteraard, jiffy ingeklapt (sensor werkt gewoon goed), koppelingshendel ingedrukt, en zet hem in zijn 1. Boem, in 1 x valt ie uit terwijl die ook naar voren springt.

Nu is het zo dat mijn koppelingshendel EXTREEM licht geworden (zonder moeite met pinkie te bedienen) is sinds het monteren van de nieuwe platen etc. Dus denk misschien iets met de hevel/drukstift?

Daarnaast, heb ik het e.e.a. gelezen over klevende platen en dat dat de boosdoener is. Weet dit echter niet zeker.

Helaas moet ik wel opnieuw een pakking plaatsen want toen het blok warm werd zag ik olielekkage bij mijn koppelingsdeksel. Dus sowieso moet dat ding weer uit elkaar. Maar ik dacht ik zet hier even mijn vragen neer voordat ik hem straks voor een derde keer los haal omdat ik iets vergeten ben :')

Dus wie kan mij helpen? Als er meer informatie nodig is hoor ik dat wel.
 
Zijn de platen nu bij demonteren wel goed doordrongen met olie. Bij montage van een natte koppeling leg ik de platen in voorbereiding van montage altijd in een badje met olie.

Droge platen blijven ook plakken, net als geval is bij lange stilstand.
 
Ja tijdens het demonteren en weer monteren heb ik de platen ij Deen bak olie gelegd en ze vanuit die bak direct in de koppelingskorf gezet, helemaal doorweekt met olie. Zou nog eventueel als de korf gemonteerd is ook olie eroverheen kunnen gieten.

Straks volgen foto's. Heb ook wat nieuwe info van Engelse fora, zal straks ff posten
 
Zijn de platen nu bij demonteren wel goed doordrongen met olie. Bij montage van een natte koppeling leg ik de platen in voorbereiding van montage altijd in een badje met olie.

Droge platen blijven ook plakken, net als geval is bij lange stilstand.
.

Dat is in dit geval onzin.
Hij heeft al geen druk op de koppelingshevel
Dus daar is in de montage iets misgegaan.
Het heveltje 180gr gedraaid ?.
Missende onderdelen bij het heveltje ?
En zo zijn er nog wel wat mogelijke oorzaken
 
.

Dat is in dit geval onzin.
Hij heeft al geen druk op de koppelingshevel
Dus daar is in de montage iets misgegaan.
Het heveltje 180gr gedraaid ?.
Missende onderdelen bij het heveltje ?
En zo zijn er nog wel wat mogelijke oorzaken

Wat de koppelingshevel betreft: hier zit in principe licht weerstand op , als in, hij gaat automatisch terug. Dit komt door het veertje wat aan de hevel vast zit, onderaan het blok. Zie schema en foto. Als ik echter de schroeven van de drukplaat met veren tot het einde vast draai, dan is er totaal geen weerstand bij mijn hendel. Deze gaat wel terug, maar alleen maar doordat dat kleine veertje de hevel en dus de hendel terug duwt. Voor zover ik weet zit het heveltje echt precies zoals die moet zitten volgens WPHB, en zijn er denk ik geen missende onderdelen.

Ik tel 3 verschillende koppelingsplaten 6,7,en 8.
Zitten die op de juiste volgorde gemonteerd?


Dat is een leuke: mijn EBC frictieplaten set bestaat uit 8 platen. 7 daarvan zijn identiek voor zover ik zag en 1 is smaller dan de rest. Deze smallere is de eerste plaat die erin gaat (type C volgens WPHB). Daarna volgen er 6 type B platen en volgens WPHB zou er dan een type C plaat in moeten. Nou, ik heb gekeken en ik zie geen verschil in de 7 andere platen. Ik zal deze eens opmeten, wellicht dat er 1 net iets dunner is.

Dus ik heb wel de smalle type C plaat er eerst in gedaan, en vervolgens de resterende platen om en om met de stalen platen en de laatste plaat eindigend in het aparte vakje, zie foto's.

Nu heb ik ook het e.e.a. gelezen op andere fora, namelijk:

- De EBC platen hebben te dikke uitstulpingen, waardoor deze minder beweegruimte hebben in de sloten in de koppelingskorf (zie foto omcirkeling 2). Hierdoor gaan ze moeilijk van elkaar af en vandaar de problemen.

- de hoofdas zit verder dan normaal van zijn plek, meer naar binnen in het blok (zet hier vraagtekens bij)

- de koppelingskorf is beschadigd aan 'sloten' waar de platen met uitstulpingen in vallen. Door deze kleine beschadigingen kunnen de platen niet goed meer los van elkaar doordat ze blijven haken.

- iemand reed een rondje om het blok met een motor die ook niet kon ontkoppelen, zette hem in de 3e versnelling, koppeling in en gaf flink gas. Zei dat de koppeling vast zat.

Dus genoeg informatie om nog eens nader te bekijken. Hieronder foto's en schema's

full

full

full
full

full


De platen. A en B zijn identiek, anders dan wat WHPB aangeeft. Moet ik dus nog nachecken.

Omcirkeling 1 geeft aan wat ik in een andere post zei: bij mijn oude situatie was mijn koppeling dus niet volledig in de tanden van het andere tandwiel gedrukt, nu wel. En dat hoort volgens mij dus wel volgens WHPB

full


Hierboven de drukstift (?) die de naar buiten komt en het drukplaatje met veren duwt.

full


Hierboven een foto van de 'oude' koppelingsplaten er nog in
 
Zoals je al aangeeft zit het koppelingshuis niet ver genoeg naar binnen dus in theorie is dan je drukstift te kort dus je moet je het probleem in de juiste plek voor het koppelinghuis gaan zoeken en niet in de platen.
 
ik wou een foto zien van de hevel gemonteerd en de kabel afgesteld. de positie waarin hij zich dan bevindt zegt veel over hoe de situatie vanbinnen is.

had je de kabel aangespannen zodat je de hevel nog nauwelijks met de hand kon bewegen (maw : max een mm of 2 en dan zou de stift tegen de koppeling moeten zitten).

Wat Bananeman dus zegt : je koppeling bevindt zich op dit moment te ver van het deksel, waardoor de drukstift geen kans heeft om te drukken. je aanpassing ongedaan maken .
 
Wat ik niet lees is dat je de platen vooraf in de olie heb gelegd... heb je ze droog gemonteerd, indien ja dan is er grote kans dat het setje blijft plakken.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik niet lees is dat je de platen vooraf in de olie heb gelegd... heb je ze droog gemonteerd, indien ja dan is er grote kans dat het setje blijft plakken.

Tot tweemaal toe gedaan. Ene keer een hele nacht, andere keer een paar uur.

Zit die ring wel achter de drukplaat?

Als je nummer 22 van het schema bedoeld, ja. Zeker weten.

wat heb je gedaan om de tandwielen beter in elkaar te laten passen?
want dat is de reden dat het nu niet meer werkt.

ik wou een foto zien van de hevel gemonteerd en de kabel afgesteld. de positie waarin hij zich dan bevindt zegt veel over hoe de situatie vanbinnen is.

had je de kabel aangespannen zodat je de hevel nog nauwelijks met de hand kon bewegen (maw : max een mm of 2 en dan zou de stift tegen de koppeling moeten zitten).

Wat Bananeman dus zegt : je koppeling bevindt zich op dit moment te ver van het deksel, waardoor de drukstift geen kans heeft om te drukken. je aanpassing ongedaan maken .

Kan morgenochtend een foto plaatsen van hoe de hevel afgesteld is nu alles gemonteerd is. Toen ik thuis kwam was het daar helaas te donker voor.

full


Bovenstaande schema laat erg simpel zien hoe het nu is en hoe het eruit zag.
Daarbij, de oude situatie: ik weet niet zeker of ie zo al zat toen ik hem open maakte, of dat het op een gegeven moment zo zat doordat ik al wat dingen gedaan had. Hoe dan ook maakt dat niet uit, want de oude situatie is dus hoe dan ook fout. De juiste situatie heb ik nu: de tandwielen zitten precies in elkaar, en de achterkant van de korf zit precies in de sloten in de olie pomp ding op de hoofdas.

Dus de korf zit wel gewoon goed op zijn plek in het blok. Maar jullie hebben nog steeds gelijk, de stift krijgt geen kans om (goed) te drukken. Ik verdenk dus ook 2 zaken:

- het lift plaatje (release plate, nr 11) zit te ver richting het blok doordat ik de bouten op de veren te ver aan draai (terwijl ik deze zet op 10 Nm).

- De nieuwe koppelingskabel is enkele cm's langer (replica, geen originele Honda, maar wel de 'juiste' voor mijn type motor). Hierdoor zou die niet goed het heveltje ver genoeg kunnen trekken waardoor de drukstift (nr 14) dus nog enkele mm's tot een cm extra mist met indrukken.

Dat of iets waar ik nog steeds niet op gekomen ben :')
Wel bedankt allemaal voor het meedenken. Ik word er oprecht helemaal gek van. Alles klopt volgens het boekje dus er moet ergens echt IETS zijn wat ik vergeet of verkeerd gedaan heb.

Wel ben ik nu met jullie hulp verder gekomen in mijn denkproces over dit probleem door te beseffen dat het zeer waarschijnlijk met de korf i.c.m. de drukstift te maken heeft en niet zozeer de platen
 
Laatst bewerkt:
Heb je de oude koppelingskabel nog?

Helaas niet nee.

Maar dan alsnog, zou de lengte van de kabel uitmaken als ie gewoon het heveltje beweegt als ik mijn koppelingshendel in knijp? Zelfs met enige vrije slag. Al zou de drukstift al maar een beetje duwen dan alsnog zou die dan zijn werk moeten doen. En te strak is geen vrije slag meer dus dat is ook geen optie.

Het moet wel met het liftplaatje te maken hebben. Kan niet anders.
 
als de korf echt op de goede plek zit, dan kan alleen een te dik platenpakket voor dit probleem zorgen.

Tis erg laat maar heb even nagedacht en uitgetekend (voor mezelf :+ ) wat dat dan betekent als je gelijk hebt en het platenpakket te dik zou zijn. Wellicht heb hier je toch een punt.

Dikkere platen = minder lengte van de aluminium 'torentjes' waar je de veren en bouten in schroeft = minder lengte van de veer bij volledig vast gedraaide bout = liftplaatje zit dus meer richting blok ipv deksel = meer ruimte tussen liftplaatje en drukstiftje.

zou dat het dan zijn...
 
Dat is een leuke: mijn EBC frictieplaten set bestaat uit 8 platen. 7 daarvan zijn identiek voor zover ik zag en 1 is smaller dan de rest. Deze smallere is de eerste plaat die erin gaat (type C volgens WPHB). Daarna volgen er 6 type B platen en volgens WPHB zou er dan een type C plaat in moeten. Nou, ik heb gekeken en ik zie geen verschil in de 7 andere platen. Ik zal deze eens opmeten, wellicht dat er 1 net iets dunner is.

Dus ik heb wel de smalle type C plaat er eerst in gedaan, en vervolgens de resterende platen om en om met de stalen platen en de laatste plaat eindigend in het aparte vakje, zie foto's.

Ik denk dat het hier al mis gaat.

In de platenset zit een zogenaamde judderspring met ring (5 en 13 in je tekening). Hier valt de dunnere plaat over heen. Nu zit de judder spring geklemd tussen de stalen plaat en de dikkere frictieplaat waardoor je dus je pakket van platen helemaal opsluit en je dus ruimte te kort komt.

Dus met een lege koppeling begin je met de normale frictie platen en als laatste stap gaat een stalen plaat, gevolgd door de judder spring/ring gevolgd door de smallere frictieplaat.

Let op bij montage van de stalen platen. Deze hebben een scherpe kant en een afgeronde kant. Meestal gaat de afgeronde kant van de stalen plaat richting het blok.
 
Laatst bewerkt:
Hey Honda Noob,
De plaat met het lager moet je gewoon aandraaien met het juiste moment. Die kun je niet losser laten. Ik zou eerst meten. Een lineaal tegen je deksel zetten (waar de pakking zit) en dan meten tot aan de druktstift. Dan ook meten vanaf je carter (waar de pakking zit) tot aan het lager waar de drukstift tegenaan komt. Je zou dan kunnen uitrekenen hoeveel ruimte er tussen die 2 zit. Die zou nagenoeg nihil moeten zijn. Mag wel een millimeter tussen zitten maar niet veel meer. als er meer ruimte tussen zit, zal de slag van je hevel waar de kabel aan zit al snel te groot worden en heb je geen slag meer om de drukplaat in te drukken. Het zou goed kunnen dat ze wel aansloten doordat de korf eerder wat meer naar voren zat. Als deze nu op de juiste plek zit, zul je de ruimte moeten opvullen door het lager op te vullen met een busje die er uit ziet als je drukstift. Dat zal nagenoeg niet slijten want hij draait in het lager. Zo'n cupje zit ook in de lagers van ducati koppelingen.

Je korf zat al niet goed, dus je hoeft het wat mij betreft niet te zoeken in hoe het zou moeten zitten. Ik denk dan eerder pragmatisch en zoek meteen naar een oplossing. Deze dus :P .
Zelf zou ik me dan verder geen zorgen maken want het is immers een Honda! Die gaat toch niet zo snel stuk :+
 
Bedankt voor de nieuwe informatie en het meedenken.
Zal straks of morgenochtend eens het eea opmeten. Dat zou dan iig al uitsluitsel moeten geven.

@Dutchy, wat die anti-judder spring betreft: kijk daarbij niet naar het plaatje van CMSNL maar het WPHB. Daar zie je dat de spring pas echt helemaal op het einde komt, ná de laatste frictieplaat en niet ertussen. Snap niet dat dat diagram laat zien dat ie tussen de laatste frictieplaat en de rest van het pakket moet zitten. Hoe dan ook, ik ga ook dit wel ff meten en uitvoerig, stap voor stap en letter voor letter bekijken.

Ik laat Hoe dan ook weten hoe het afloopt. Hebben wel gelijk een zwaar informatief topic met alle info over koppeling/platen/etc :')
 
Bedankt voor de nieuwe informatie en het meedenken.
Zal straks of morgenochtend eens het eea opmeten. Dat zou dan iig al uitsluitsel moeten geven.

@Dutchy, wat die anti-judder spring betreft: kijk daarbij niet naar het plaatje van CMSNL maar het WPHB. Daar zie je dat de spring pas echt helemaal op het einde komt, ná de laatste frictieplaat en niet ertussen. Snap niet dat dat diagram laat zien dat ie tussen de laatste frictieplaat en de rest van het pakket moet zitten. Hoe dan ook, ik ga ook dit wel ff meten en uitvoerig, stap voor stap en letter voor letter bekijken.

Ik laat Hoe dan ook weten hoe het afloopt. Hebben wel gelijk een zwaar informatief topic met alle info over koppeling/platen/etc :')

De laatste frictieplaat in het pakket heeft een veel grotere binnendiameter dan de rest van de frictieplaten. Die twee veerringen passen daar precies in, waardoor de veerringen inderdaad in een exploded view 'ertussen' zitten.

Verder is het WPHB dat je gebruikt geen uitgave van de fabrikant, en de platen die je gebruikt niet origineel. Er is dus genoeg wat hier fout kan gaan dat niet shocking news is. De beste tips zijn aan het begin van dit topic al gegeven.
 
Laatst bewerkt:
De laatste frictieplaat in het pakket heeft een veel grotere binnendiameter dan de rest van de frictieplaten. Die twee veerringen passen daar precies in, waardoor de veerringen inderdaad in een exploded view 'ertussen' zitten.

Verder is het WPHB dat je gebruikt geen uitgave van de fabrikant, en de platen die je gebruikt niet origineel. Er is dus genoeg wat hier fout kan gaan dat niet shocking news is. De beste tips zijn aan het begin van dit topic al gegeven.
Aanhaken

plaatje, meest linker plaat:
s-l1600.jpg


nr 8 op onderstaand plaatje:
full


nr 5 en 13 vallen in die plaat
 
Video, met italiaanse achtergrond geluiden:

HTML:
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/dsuSN-0OkkQ" frameborder="0" gesture="media" allow="encrypted-media" allowfullscreen></iframe>
 
Nou mensen.

Het werkt. Eindelijk. En inderdaad met jullie hulp. Het lag aan 2 dingen:

- de buitenste frictieplaat idd zoals in de posts hierboven beschreven. Zou zweren dat ik alles goed had, maar bij nader checken bleek het te zijn dat de plaat met grotere binnendiameter aan de binnenkort van de koppelingskorf zat ipv aan de buitenkant. Nu dat eindelijk goed zit, konden ook de spring seat en anti-judder spring daar weer goed invallen. Dus dat is iig nu goed.

- na monteren van alles bleek dat het ontkoppelen alsnog niet goed ging. Koppelingshendel ingedrukt was alsnog vrijwel geen weerstand. Heb daarop het volgende besloten: kabel strakker zetten. Nu als ik mijn hendel in knijp heb ik wat speling en vervolgens voel ik een punt dat het zwaar gaat: op dat moment gaat de drukstift tegen het plaatje met veren duwen en kan ik ontkoppelen. Dit uitvoerig getest en het werkt :)

Nu is het zo dat mijn vrije slag eigenlijk alleen in mijn hendel zit. Op het heveltje zit geen vrije slag. Hiermee bedoel ik, dat als ik mijn hendel enkele mm's in knijp, het heveltje direct meebeweegt. Eerst wilde ik dit niet hebben want immers, dat betekende toch dat er ontkoppelt werd. Op de één of andere reden betekent het dat nu NIET. Ik voel pas dat er ontkoppelt wordt op het moment dat ik de hendel verder in knijp en deze zwaarder wordt. Naar mijn idee is het dus nu allemaal gelukt.

Heb een testritje gemaakt met stukje snelweg en alle versnellingen gepakt. Alles werkt naar behoren voor zover ik dat kan zien en voelen. Aangrijppunt van het koppelen ligt nu wel veel hoger/eerder dus daar moet ik nog wel aan wennen maar voor de rest: ik kan weer rijden!

Dus allemaal bedankt voor het meedenken. Blijkt het toch zoiets stoms en dom (van mij) te zijn zoals aannemen dat de frictieplaten er toch echt goed in zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan