Koppeling ontkoppelt niet, NTV650 97 na verv. platen/kabel

Honda-noob

Die hard MF'er
16 apr 2017
292
65
Altena
Goedemiddag mensen,

Ik zit met een probleem: ik heb het idee dat mijn motor niet meer ontkoppelt. Ik zal dit even toelichten.

Het betreft een Honda NTV 650 uit 1997. Ik heb enige tijd geleden nieuwe koppelingsplaten en -veren erin gezet. Helaas door drukte ben ik niet toegekomen om het karwei direct af te maken.
Hoe dan ook: nieuwe platen er veren erin gedaan, nieuwe pakking op de koppelingsdeksel, alles weer dicht en een nieuwe koppelingskabel gemonteerd.

Hierbij gelet op de vrije slag/speling in de koppelingshendel!

Dus motor weer starten, in zijn neutraal uiteraard, jiffy ingeklapt (sensor werkt gewoon goed), koppelingshendel ingedrukt, en zet hem in zijn 1. Boem, in 1 x valt ie uit terwijl die ook naar voren springt.

Nu is het zo dat mijn koppelingshendel EXTREEM licht geworden (zonder moeite met pinkie te bedienen) is sinds het monteren van de nieuwe platen etc. Dus denk misschien iets met de hevel/drukstift?

Daarnaast, heb ik het e.e.a. gelezen over klevende platen en dat dat de boosdoener is. Weet dit echter niet zeker.

Helaas moet ik wel opnieuw een pakking plaatsen want toen het blok warm werd zag ik olielekkage bij mijn koppelingsdeksel. Dus sowieso moet dat ding weer uit elkaar. Maar ik dacht ik zet hier even mijn vragen neer voordat ik hem straks voor een derde keer los haal omdat ik iets vergeten ben :')

Dus wie kan mij helpen? Als er meer informatie nodig is hoor ik dat wel.
 
Nou mensen.

Het werkt. Eindelijk. En inderdaad met jullie hulp. Het lag aan 2 dingen:

- de buitenste frictieplaat idd zoals in de posts hierboven beschreven. Zou zweren dat ik alles goed had, maar bij nader checken bleek het te zijn dat de plaat met grotere binnendiameter aan de binnenkort van de koppelingskorf zat ipv aan de buitenkant. Nu dat eindelijk goed zit, konden ook de spring seat en anti-judder spring daar weer goed invallen. Dus dat is iig nu goed.

- na monteren van alles bleek dat het ontkoppelen alsnog niet goed ging. Koppelingshendel ingedrukt was alsnog vrijwel geen weerstand. Heb daarop het volgende besloten: kabel strakker zetten. Nu als ik mijn hendel in knijp heb ik wat speling en vervolgens voel ik een punt dat het zwaar gaat: op dat moment gaat de drukstift tegen het plaatje met veren duwen en kan ik ontkoppelen. Dit uitvoerig getest en het werkt :)

Nu is het zo dat mijn vrije slag eigenlijk alleen in mijn hendel zit. Op het heveltje zit geen vrije slag. Hiermee bedoel ik, dat als ik mijn hendel enkele mm's in knijp, het heveltje direct meebeweegt. Eerst wilde ik dit niet hebben want immers, dat betekende toch dat er ontkoppelt werd. Op de één of andere reden betekent het dat nu NIET. Ik voel pas dat er ontkoppelt wordt op het moment dat ik de hendel verder in knijp en deze zwaarder wordt. Naar mijn idee is het dus nu allemaal gelukt.

Heb een testritje gemaakt met stukje snelweg en alle versnellingen gepakt. Alles werkt naar behoren voor zover ik dat kan zien en voelen. Aangrijppunt van het koppelen ligt nu wel veel hoger/eerder dus daar moet ik nog wel aan wennen maar voor de rest: ik kan weer rijden!

Dus allemaal bedankt voor het meedenken. Blijkt het toch zoiets stoms en dom (van mij) te zijn zoals aannemen dat de frictieplaten er toch echt goed in zitten.

Goed zo. En speling is speling. Wat jij beschrijft klopt, de speling die je in de hendel voelt is niets meer dan de speling in het ontkoppelingsmechanisme. Als de hendel zelf ook speling heeft is het schanierpunt versleten, en das niet goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan