Koppeling ontkoppelt niet, NTV650 97 na verv. platen/kabel

Honda-noob

Die hard MF'er
16 apr 2017
292
65
Altena
Goedemiddag mensen,

Ik zit met een probleem: ik heb het idee dat mijn motor niet meer ontkoppelt. Ik zal dit even toelichten.

Het betreft een Honda NTV 650 uit 1997. Ik heb enige tijd geleden nieuwe koppelingsplaten en -veren erin gezet. Helaas door drukte ben ik niet toegekomen om het karwei direct af te maken.
Hoe dan ook: nieuwe platen er veren erin gedaan, nieuwe pakking op de koppelingsdeksel, alles weer dicht en een nieuwe koppelingskabel gemonteerd.

Hierbij gelet op de vrije slag/speling in de koppelingshendel!

Dus motor weer starten, in zijn neutraal uiteraard, jiffy ingeklapt (sensor werkt gewoon goed), koppelingshendel ingedrukt, en zet hem in zijn 1. Boem, in 1 x valt ie uit terwijl die ook naar voren springt.

Nu is het zo dat mijn koppelingshendel EXTREEM licht geworden (zonder moeite met pinkie te bedienen) is sinds het monteren van de nieuwe platen etc. Dus denk misschien iets met de hevel/drukstift?

Daarnaast, heb ik het e.e.a. gelezen over klevende platen en dat dat de boosdoener is. Weet dit echter niet zeker.

Helaas moet ik wel opnieuw een pakking plaatsen want toen het blok warm werd zag ik olielekkage bij mijn koppelingsdeksel. Dus sowieso moet dat ding weer uit elkaar. Maar ik dacht ik zet hier even mijn vragen neer voordat ik hem straks voor een derde keer los haal omdat ik iets vergeten ben :')

Dus wie kan mij helpen? Als er meer informatie nodig is hoor ik dat wel.
 
Plakkende platen komt eigenlijk alleen voor bij lange stilstand.

Je hebt een mechanische bediening, toch?
Het feit dat het erg licht gaat, zegt je al genoeg.

Controleer of het aan de afstelling vd kabel ligt. Zo niet, dan ik er bij de platen/veren iets niet goed gegaan.
 
'Koppeling ontkoppelt niet(?)' > 'Koppeling ontkoppelt niet, NTV650 97 na verv. platen/kabel'
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank voor de reacties.
Wat ik mij dan afvraag, hoe kan het iets zijn met de afstelling vd kabel? Want heb juist heel erg gelet op vrije slag. En weet zeker dat de platen er beren goed gemonteerd zijn. Platen sowieso gelet op de verschillende type (beginplaat en rest van de platen, en die 'anti-judder spring'. Ga het sowieso nog wel controleren hoor maar ben nu ook gewoon nieuwsgierig hoezo het daar aan kan liggen. Stukje theorie achter de praktische handelingen :)
 
Dank voor de reacties.
Wat ik mij dan afvraag, hoe kan het iets zijn met de afstelling vd kabel? Want heb juist heel erg gelet op vrije slag. En weet zeker dat de platen er beren goed gemonteerd zijn. Platen sowieso gelet op de verschillende type (beginplaat en rest van de platen, en die 'anti-judder spring'. Ga het sowieso nog wel controleren hoor maar ben nu ook gewoon nieuwsgierig hoezo het daar aan kan liggen. Stukje theorie achter de praktische handelingen :)

HTML:
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/TcYsV063lk8" frameborder="0" gesture="media" allow="encrypted-media" allowfullscreen></iframe>
 
Ik gok dat je òf iets niet goed in elkaar hebt gezet (ontkoppelingshefboom die niet juist op zijn plek is gegaan bij het er opschuiven van het deksel), of het zijn geen originele platen (waardoor het platenpakket nu te dik is).
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reacties. Interessant filmpje ook.
@mastertommy, het zijn idd geen originele platen maar van EBC. Besteld bij Japparts voor mijn model motor. Zou dit daadwerkelijk zo een verschil kunnen geven? Heb inmiddels alles opnieuw gemonteerd, helaas heb ik vrijdag pas weer tijd om hier verder mee te gaan.
 
Die EBC set heb ik ook eens geplaatst in mijn ex-NTV. Als die goed geleverd is kan daar bijna niks mis mee zijn. Plaatsen is ook vrij recht toe recht aan. Enige waar het dan naar mijn idee mis zou kunnen gaan is de hefboom/drukstift...
 
Dag iedereen,

Ik heb er de afgelopen dagen weer aan gezeten. Het een en ander wijzer geworden maar nog steeds rijdt ie niet.

Heb complete koppelingskorf eraf gehaald en opnieuw gemonteerd met WPHB ernaast. Weet zeker dat alles goed zit. Daarnaast gekeken naar de hevel van de drukstift (dat staafje wat het plaatje met veren indrukt) en die was goed.

Eerste keer na monteren totaal geen weerstand in mijn hendel. Hevel bewoog wel. Na uitzoeken en spelen met hoe ver ik het drukplaatje met veren in kon drukken, besloot ik om de bouten niet zo strak in te draaien waardoor het plaatje nu meer naar buiten stond. Alles gemonteerd en ja hoor, weerstand in mijn hendel. Motor gestart in neutraal, ff warm laten worden, schakelen naar 1 op de bok. Achterwiel draaide flink, knijp koppeling in, totaal geen verschil, achterwiel blijft draaien. Bok eraf, motor starten, koppeling ingedrukt, schakelen naar 1 met voorrem erbij. Hij zit in zn 1, koppelingshendel vast of los maakt niets uit, rem een beetje los valt de motor direct uit.

Ik ben echt radeloos. Alsjeblieft iemand help mij. Ik weet echt zeker dat ik alles goed gemonteerd heb qua korf en platen. Zelfs de platen nog ff laten weken in olie.

Is dit een vorm van pakkende platen? Of ontkoppelt die gewoon niet (wat sowieso wel aan de hand is). Het ontkoppelen is toch dat mijn hevel een staafje naar binnen tegen het plaatje met veren drukt en dat die veren de platen tegen elkaar aan drukken? Zo ja, denk dat de platen niet verder ingedrukt kunnen worden.
 
klinkt alsof de gehele koppeling te ver naar binnen zit.
ben je de grote ring tussen korf en buitenste naaf niet vergeten?
zit de grote moer niet verder op de as dan voorheen?
als het hele platenpakket dikker is dan het vorige pakket, dan komt het drukplaatje met het lagertje erin ook verder naar binnen te zitten en krijg je dit ook.
vergelijk de pakketten eens met elkaar.
 
Dank voor de reacties.

Zal eens de platenpakket gaan opmeten

@Zot, hoe bedoel je precies? Als ik miin hendel inknijp, dan beweegt dit het heveltje op de blok. Hierdoor beweegt er een pin/staafje naar binnen. Zou niet weten van waar er iets naar buiten trekt oid.

@bananeman, wat bijzonder is dat de koppeling toen ik hem voor het eerst ging vervangen, deze idd een stukje naar buiten zat. Hij zat naar mijn mening ook niet echt heel goed tussen de tandwielen vast. Dat is wat ik mij nog herinner. Grote moer zit overigens wel ongeveer gelijk.

Hoe dan ook zal ik de handel weer eens open maken en kijken naar de diktes etc. Heb wem wat foto's maar kan deze op het moment niet posten helaas
 
Overigens bedenk ik me net, dat tijdens het installeren van de korf etc, ik de korf op de hoofdas kon ronddraaien terwijl deze in de 1e versnelling stond (terwijl motor uit stond). Normaal gesproken als je hem in de versnelling zet zou deze toch niet moeten kunnen draaien? Ook achterwiel kon ik gewoon ronddraaien...
 
Laatst bewerkt:
de buitenste korf zit aan de krukas en draait alleen als de krukas ook draait.
de binnenste korf kan alleen vrij draaien als de bak in vrij staat.
als de bak in de versnelling staat, draait de binnenste korf en ook het achterwiel.
 
@Zot, hoe bedoel je precies? Als ik miin hendel inknijp, dan beweegt dit het heveltje op de blok. Hierdoor beweegt er een pin/staafje naar binnen. Zou niet weten van waar er iets naar buiten trekt oid.
Volgens mijn hoofd zit dat heveltje op je koppelings deksel en trekt hij, maar mijn hoofd kan het fout hebben

~[edit]

1dvn-7db66b5c9b93be99cc66c0c94cbeaf40.jpg


hoofd heeft het goed *O*
 
Laatst bewerkt:
@zot klopt :). Heveltje worst iedereen getrokken door de kabel, en als Heveltje draait dan duwt ie aan de binnenkant een staafje naar voren. Deze komt dan volgens mij tegen drukplaat met veren aan en deze duwt de platen ineen. Denk ik.

@bananeman dus het zou goed kunnen dat terwijl de motor in de eerste versnelling staat deze alsnog kan draaien met het achterwiel? Dacht dat je motor dan hooguit 10 cm ofzo vooruit kan duwen totdat ie vast zit vanwege de versnelling
 
Terug
Bovenaan Onderaan