Koppeling ontkoppelt niet volledig

Rick89

Rookie
27 aug 2015
26
0
woerden
Sinds kort ervaar ik wat problemen met de koppeling, het gaat om een Gsx-r 1000 K6.

Motor gewassen, Ketting gesmeerd en daarna een stukje rijden. Schakelen voelde iets anders aan dan normaal maar gaf het verder niet heel veel aandacht.

Thuis weer op de paddock stand en als ik hem dan in de versnelling zet met de koppeling ingetrokken dan is het lastig om het wiel te draaien met de hand. In zijn vrij gaat hij zoals het hoort gewoon soepel en hoe hoger de versnelling waar ik hem in zet des de makkelijker wordt het draaien van het wiel met de hand.(logisch)

Het is nog niet zo erg dat de motor naar voren wil kruipen bij bijvoorbeeld een stoplicht.

Tijdens het ketting smeren en wassen hen ik hem ook even op de stand in zijn versnelling gehad met koppeling in en toen had ik deze problemen nog niet.

Ook viel het mij op dat er een vrije slag in zit als je hem in de versnelling zet(koppeling los) Misschien hoort dit gewoon, maar dat weet ik niet zeker. Dus heb er even een filmpje van gemaakt en toegevoegd. https://youtu.be/5UEhG9GGi_o

Tijdens smeren en wassen ook ketting gesteld en volgens goedhart stond hij wat aan de strakke kant, deze nog even wat losser gezet.

Iemand die deze problemen herkent? Morgen eens naar de platen kijken maar verwacht niet dat deze de problemen veroorzaken aangezien ze zo plotseling ontstaan zijn....
 
Mijn 1000 k5 was altijd wel gevoelig wat betreft schakelen en kettingspannjng, en wat betreft je koppeling kan ook door de olie komen, heb je hier wat aan gedaan?

Als je je koppeling open hebt moet je eigenlijk gelijk de eerste spring washer van de platen vervangen Door die van een 750, dan gaat snel optrekken met koppeling een stuk soepeler, de 1000k5/k6 heeft nog wel eens last van clutch chatter (klapperen) hier is op gixxer.com meer over te vinden
Ik heb dit toen ook gedaan en kon toen optrekken met de toeren op 7k en dan de koppeling slippend aan laten grijpen, daarvoor ging de motor dan heel erg trillen
 
Mijn 1000 k5 was altijd wel gevoelig wat betreft schakelen en kettingspannjng, en wat betreft je koppeling kan ook door de olie komen, heb je hier wat aan gedaan?

Als je je koppeling open hebt moet je eigenlijk gelijk de eerste spring washer van de platen vervangen Door die van een 750, dan gaat snel optrekken met koppeling een stuk soepeler, de 1000k5/k6 heeft nog wel eens last van clutch chatter (klapperen) hier is op gixxer.com meer over te vinden
Ik heb dit toen ook gedaan en kon toen optrekken met de toeren op 7k en dan de koppeling slippend aan laten grijpen, daarvoor ging de motor dan heel erg trillen

Ik lees niks over de speling in de hendel of de controle van de kabel,
Dat is toch het eerste waar je naar kijkt.
Als TS dat niet als eerste doet vraag ik me af of ie technisch genoeg is om de hele koppeling te demonteren.

Niet lullig bedoeld maar om erger te voorkomen.
 
Speling in de hendel idd, niet te veel want dan moet je hem ongemakkelijk ver inknijpen om te ontkoppelen, niet te weinig want dan gaat ie slippen.

Te strakke ketting kan ook voor gezeur zorgen, wiel steeds een stukje draaien tot je het strakste punt hebt gevonden en op dat punt ga je hem genoeg speling geven.

Als laatste, kromme tussenplaten van de koppeling zorgen er ook voor dat de koppeling niet meer geheel vrijkomt (ongeacht hoever je de hendel inknijpt) en zorgt zodoende voor hakerig schakelen en ook lastig in zn N gaan. Als je de koppeling vaak op zn flikker geeft zijn je tussenplaten krom laaaaaaang voor ie van slijtage begint te slippen. Een slippende koppeling is lang niet altijd de enige reden om tot vervanging van de koppeling over te gaan (al schijnen heel veel mensen dat wel te denken).
 
Tijdens het ketting smeren en wassen hen ik hem ook even op de stand in zijn versnelling gehad met koppeling in en toen had ik deze problemen nog niet.

Dus je wast je motor en stelt je ketting.
je stelt vast dat je motor niet goed ontkoppelt.
je gaat langs je dealer en die kijkt je ketting-speling na.
maar je vraagt niet wat hij van je koppeling vindt :?
 
speling op hendel is uiteraard eerst gechecked, zelfs even zonder speling gezet om zeker te zijn dat het niet aan te weinig spanning op de kabel ligt.

Olie is vervangen vlak na aanschaf in December van afgelopen jaar door motul 300v, koppelingkabel is toen ook vervangen omdat hij deels gebroken was.

verhaal op Gixxer over aanpassen van koppeling heb ik inderdaad eens gezien maar heb nog niet dusdanig hard opgetrokken vanuit stilstand dat ik problemen heb ondervonden.

Zal iig eens naar de platen kijken, maar koppeling heeft van mij nog geen opdonders gehad. Die avond wel flink doorgetrokken door aantal versnellingen heen maar dat zou de koppeling niet echt pijn moeten doen.
 
Dus je wast je motor en stelt je ketting.
je stelt vast dat je motor niet goed ontkoppelt.
je gaat langs je dealer en die kijkt je ketting-speling na.
maar je vraagt niet wat hij van je koppeling vindt :?

Ging langs om te vragen wanneer ze tijd hadden omdat ook de kleppen gesteld moeten worden en dus Koppelings probleem, ze zitten de komende tijd vol maar hij heeft even snel gekeken of het bijvoorbeeld niet de kabel was. Ze hebben op dit moment geen gaatje om heel de koppeling na te lopen... Afspraakje gemaakt voor kleppen stellen en koppeling kan ik zelf eerst wel even naar kijken.
 
Kijk even in de service manual pagina 2-16. Er zit een stel mogelijkheid op je koppeling zonder dat je deze helemaal uit elkaar hoeft te halen.

Je hoeft alleen rechts de inspectiedop open te draaien van het carterdeksel. Maar het is wel gek dat het ineens zich voordoet. De stelschroef heeft meer te maken met een koppeling die enigszins versleten is meen ik mij te herinneren. Maar het kan geen kwaad om het na te kijken.

service manual
http://www.servicemanualsgsxr.com/category/suzuki-gsx-r-1000/

http://motodataproject.com/product_info.php?products_id=85
 
Laatst bewerkt:
Platen even bekeken en in ieder geval met blote oog geen kromme plaat kunnen vinden, wel paar plekken op de metalen platen waar wat hitte in heeft gezeten en ze lijken wel een beetje opgeschuurd maar misschien is dat af fabriek al zo.

Ook gelijk speling afgesteld.

Ik hou het even in de gaten, nog 10 dagen en dan op vakantie, na de vakantie gaat hij richting goedhart
 
Terug
Bovenaan Onderaan