Koppeling piept

OTR-Nelis

MF'er
16 apr 2004
141
0
Winterswijk / Meddo
Vandaag lekker wezen crossen op de Schans in Lichtenvoorde.
Mooi weer ook!

Ik merk alleen dat bij het wegrijden in de 2 de koppeling iets piept (op moment van aangrijpen).
Ook grijp de koppeling vrij laat aan.
Verder is motorolie ok en hij slipt ook niet door met gas geven.

Deels denk ik aan versleten platen, maar hij slipt ook niet door bij vol gas op de weg, in geen enkele versnelling.
 
Platen resoneren misschien iets. Gebeurt wel vaker bij 525's. Mijn 2005 deed het ook wel eens. Is het echt piepen of meer een rauw fluiten?

Aha verplaatst, wordt zo vanzelfsprekend om alles in offroad te plaatsen :)

Tja weet niet is altijd moeilijk uitleggen een geluidje. Alsof er ijzer op ijzer pakt. In 1e wegrijden heeft die dat niet (dan slipt die ook minder natuurljk).
Maar nooit eerder opgemerkt.
 
Puur uit nieuwschierigheid, zit niet zo in de crosswereld, waarom rij je weg in de 2? Tegen wheelies? :)


de 1e versnelling is om snel weg te rijden op losse ondergrond vaak te kort.
als je in het in het zand in 2e versnelling optrekt, ontstaat er meestal wel voldoende wielspin om de te lange overbrenging op te vangen.

op deze manier sla je een schakelmoment over en ben je meestal sneller.

als TS het op een harde ondergrond doet, is het piepen of kreunen van de koppeling een teken dat er beter in de 1e versnelling op getrokken kan worden.
 
Laatst bewerkt:
de 1e versnelling is om snel weg te rijden op losse ondergrond vaak te kort.
als je in het in het zand in 2e versnelling optrekt, ontstaat er meestal wel voldoende wielspin om de te lange overbrenging op te vangen.

op deze manier sla je een schakelmoment over en ben je meestal sneller.

als TS het op een harde ondergrond doet, is het piepen of kreunen van de koppeling een teken dat er beter in de 1e versnelling op getrokken kan worden.

TS doet dit normaal alleen in (los) zand :) Daar gaat het mij dan ook om. Weet nog steeds niet wat het is.

Heb wel olie er af gedaan om binnenkort koppelingsdeksel er eens af te halen.
Bij het olie aflaten zaten er aan de aftapplug (met magneet) 7 stukjes ijzer aan varierend van 1 tot 3 mm. Dit heb ik nog niet eerder gehad...
 
TS doet dit normaal alleen in (los) zand :) Daar gaat het mij dan ook om. Weet nog steeds niet wat het is.

Heb wel olie er af gedaan om binnenkort koppelingsdeksel er eens af te halen.
Bij het olie aflaten zaten er aan de aftapplug (met magneet) 7 stukjes ijzer aan varierend van 1 tot 3 mm. Dit heb ik nog niet eerder gehad...


Dat is nie goe nie.

Ga maar eens gauw onderzoeken waar dat vandaan komt :Y
 
als er stukjes ijzer mee afkomen bij 't aflaten is er altijd str*nt aan de knikker. Niet mee wachten zo snel mogelijk (laten)oplossen

Ik snap dat iedereen begint te stijgeren als het gaat over metaaldeeltjes in de olie. Het gaat maar om een paar stukjes en je moet niet vergeten dat het hier over een offroad machine gaat waar wel eens "ruig" mee wordt gedaan.
De versnellingsbak heeft van deze motoren ook wel wat meer te verduren dan van een tourmotor...
 
Terug
Bovenaan Onderaan