Koppeling plakt bij warme motor. DR650SE

G-Force

MF'er
31 jan 2003
234
0
Oosten des lands
Iets voor de techneuten...


De meesten motoren met een plakkende koppeling hebben dat bij een koude motor,
die van mij heeft dat juist bij een warme. Moet er meteen bij vertellen dat er een nieuwe set koppelingsplaten, lamellen en veren in zit, maar dat de oude er ook last van had, en ook deze was nog niet versleten. (de eerste plaat was wat verbrand, waarschijnlijk door het slepen.)
Ik dacht dus, mooie frisse set erin en het zal wel over zijn, maar helaas...
Koppelingshuis is niet ingeslagen. Er zit verse valvoline durablend 4t 10w40 in.
Alle bijbehorende onderdelen zijn juist gemonteerd volgens wphb. meerdere keren gecontroleerd.
Is dit nog nieuwigheid, of kan het iets anders zijn? Motor heeft 8500 KM gereden, overjarig model en veel stil gestaan.
Ik weet het echt niet meer... ;( alvast bedankt voor de tips!
 
Ik heb een dr350, die hetzelfde probleem had. Wanneer de bak in zijn vrij staat, met alle koppelingsplaten eruitgehaald, dan moet je de binnenkorf vrij soepel kunnen draaien. Als dit niet het geval is, dan is de ring die tussen de binnen- en buitenkorf licht ingesleten of iets in die richting. Dit was dus bij mij het geval.

gr
 
Hallo

Zit er een mechanische of hydraulische koppeling op :?
Ik heb dit ook gehad bij een nieuw type 2004 RSV mille de pomp was niet sterk-groot genoeg dus de plunjer werd niet diep genoeg ingedrukt.
Is opgelost was een modificatie.
Als je een hydraulisch systeem hebt zou ik eerst eens je olie vervangen.
En misschien zit er lucht in je systeem als i warm word krijg je een sponzefect de luchtbelletjes zetten uit en die moeten dan eerst samengeperst worden voordat je pomp druk opbouwt net als met je rempomp.
Als i mechanisch is moet je het aangrijpmoment wat vroeger zetten. O-)
De groeten en Suc6 :W
 
Laatst bewerkt:
Niet echt hulpvol maar ik kan me herinneren dat de stalen platen niet identiek zijn (2 stuks) en deze vooraan en achteraan (?) gemonteerd moeten worden. Maar jij zegt zelf dat dat allemaal goed is gedaan. Jij zegt dat als de motor warm is het probleem zich vordoet. Gaat dit geleidelijk, hoe meer op bedrijfstemp. hoe duidelijker het wordt? En hoe erg is het op z'n ergst?

1-1 GEAR ASSY,PRIMA
1-2 GEAR ASSY,PRIMA
2 WASHER (22X32X3.0)
3 SPACER
4 HUB, SLEEVE
5-1 NUT
5-2 NUT
6 WAVE WASHER
7 WASHER (20.2X44X13)
8 WASHER (22X44X2.0)
9 PLATE, DRIVE (T:3)
10 PLATE, DRIVE (T:3)
11 PLATE, DRIVEN, NO.1
12 SEAT, WAVE WASHER
13 RING, WAVE WASHER STOPPER
14 WASHER (117X132.5X1.2)
15 PLATE (117X132.5X1.20)
16 DISK, PRESSURE
17 SPRING
18 BOLT
19 RACK, RELEASE
20-1 BEARING
20-2 BEARING
21 PINION, RELEASE
22 OIL SEAL (10X17X5)
23 ARM, RELEASE
24 BOLT
25 BEARING, CL RLSE UP

full
 
Klopt ja, vanaf nummer 9 weet ik zeker dat alles goed zit, alleen het koppelingshuis zelf is niet
los geweest. De koppeling gaat plakken zo gauw de olie enigzins dun begint te worden. Dus al behoorlijk snel, 5 min. rijden. Daarna plakt hij steeds erger en krijg ik de motor steeds minder makkelijk in de versnelling. vanuit stilstand met een flinke KLAK, enz. Alleen rijden zoals ik dat op de 1100gs doe werkt dan nog. Beetje voordruk geven, gas dicht, koppeling in, dan valt hij er bijna vanzelf in, maar dat hoeft normaal gesproken nooit bij de DR.
 
Zitten er geen oliegaatjes in het huis om de tussenliggende delen te smeren? Misschien dat deze dicht zijn komen te zitten. Het is denk ik niet zozeer dat de olie dunner wordt maar alles wordt warmer en zet dus wat uit. Had je nummer 4 er ook af gehaald?
 
Zitten er geen oliegaatjes in het huis om de tussenliggende delen te smeren? Misschien dat deze dicht zijn komen te zitten. Het is denk ik niet zozeer dat de olie dunner wordt maar alles wordt warmer en zet dus wat uit. Had je nummer 4 er ook af gehaald?

Oliegaatjes zitten er inderdaad tussen, maar het koppelingshuis was verder brandschoon. Nummer 4 heb ik er niet af gehad nee, alles vanaf nummer 9.
Vanmiddag nog even wezen rijden, maar het schakelt gewoon lomp en ik hou er niet van om mijn materieel te mishandelen. Voorals als je wat vlot door wil rijden on of off the road, dan heb je er last van aangezien je met opschakelen (in het zand) soms zo snel sschakeld dat je de koppeling nauwelijks gebruikt. dan is het dus juist lastig als de zaak plakt...
 
Even voor de duidelijkheid: als je (warme) motor in zijn 1 zet wil hij ook al rijden met ingeknepen koppeling? Hier nog wat gevonden.


yea the clutch adjustment is pretty picky on these bikes. Thought mine was fried once. Adjusted to specs and still slipped. Then adjusted to my specs and worked ok after that. About 2000 miles ago. I am thinking maybe 3/8" play. And oil makes a big difference. I was using valvoline 10 40 motorcycle oil. Switched to Mobil 1 10 40 synthetic motorcycle oil (expensive) but no clunk when shifting and very smooth clutch action. Gona try Rotella synthetic next.

--------------------------------------------------------------------------------

voor de rest zal ik als ik jouw was een nieuw email adres nemen en bij alle DR forum sites (yahoo,thumpersite) aanmelden


ps: in mijn DR tijd had ik al meer gelezen over deze mobil 1 olie, weet alleen niet meer zeker wat er uiteindelijk is ingegaan. Misschien is een vol syntheet wel de oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Nee rijden wil hij niet met ingeknepen koppeling, eerder dat hij tussen het snel schakelen niet snel genoeg vrij komt. Beetje hakerig en plakkerig. Heb vanmiddag met mijn pa nog een stuk getest. Volgens hem is het eerder nieuwigheid, en inderdaad misschien eens andere olie proberen.
Al ben ik bang dat vol syntheet ook heftige gevolgen kan hebben. En volgens mij mocht je dan niet meer terug naar half? Maar een ander merk is zeker wel het proberen waard!
Alvast bedankt allemaal voor de tips tot nu toe!
 
Mmm, ik heb deze olie er nu in zitten, volgens mij toch wel jaso gekeurd en dan ook voor de natte motor koppeling, maar heb je voor mij een aanrader, iets wat je zelf veel gebruikt in dikke 1 cilinders?

Specs:

DuraBlend® 4T
SAE 10W-40,
JASO MA, API SG
Semi-synthetic
Good flow properties at very low temperatures
Excellent lubrication under all conditions
 
Ik heb trouwens ook gewoon durablend in m'n motor zitten en heb absoluut nergens last van. Zegt verder natuurlijk niks, de ene motor is de andere niet. Het kan overigens niet dat hij rottig schakelt door een te slappe ketting? Is weliswaar beetje onafhankelijk van koude of warme motor, zomaar een ideetje. Je schreef dat je met je oude platen hetzelfde euvel had en die zaten er 8500km in. Dus aan nieuwigheid is het niet echt te wijten. Welk bouwjaar is hij en heb je de motor al lang? Hoe is de verdere staat van de motor? Als er netjes en zorgvuldig mee is omgegaan is 8500km niks, als het een crossbak is kan er misschien wat anders aan de hand zijn dan de koppeling.
 
De brommerd is uit 98, zoals gezegd veel en lang stil gestaan, is verder als nieuw.
Nauwelijks slijtage of beschadigingen. Ketting gewoon goed.
Motortje loopt als nieuw. Kan gewoon niet off road gebruikt zijn. Heb zelf jaren gecrosst.
Olie blijft nog netjes doorzichtig na 500 km rijden. Meestal wordt die zwart bij motoren met iets
meer km's slijtage/marge. Enz. (geen probleem verder trouwens)
Achja, misschien een keer volsyntheet proberen...
 
ik weet het: dit is een superoud onderwerp; toch proberen, want ik heb hetzelfde probleem....
hoe is het uiteindelijk opgelost? ik ben heel benieuwd, want ik weet het niet meer.
 
olie is als nieuw. Olie is cf. specificaties én yamaha-lube (het is een yamaha wr 450)
platen niet krom. koppelingskorf is een weinig ingeslagen, dwz, het is voelbaar, niet meetbaar.
Zou dit het kunnen zijn? het is miniem ingeslagen.
Motor is van 2007, met 4000km
 
het niet goed vrijkomen van de koppeling, komt op veel enduro motoren voor en er is lang niet altijd wat aan te doen.

met een miniem ingeslagen korf zouden er nog geen problemen moeten optreden.
een andere olie proberen zou toch het eerste probeersel zijn als het probleem aan mijn eigen motor voorkwam.
 
ga ik zeker proberen, nog suggesties welke olie?

als ie koud is geeft hij geen klachten;
zou een dikkere variant (volgens het boek mag er zelfs 20W50 in) helpen?
 
20w50 oftewel een dikkere olie dan er nu in zit, lijkt mij niet bevordelijk voor het vrijkomen van de koppeling.
ik zou de dikte hetzelfde houden en overgaan op een ander merk.
vraag het eens aan de dealer of aan andere wr450 rijders welke olie ze gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan