Koppeling probleem MTS1100

FastFriend

MF veteraan
13 dec 2002
6.537
68
Heerhugowaard
Van de week wat lastig ontkoppelen, dus ik denk laat ik de dot4 even verversen.
Gelijk maar even nieuwe 15w50 synthetische olie erin (op advies) en een vers filter
Nu gaat het ontkoppelen zo mogelijk nog slechter
Gisteren nog eens goed ontlucht (denk ik)
En probleem blijft
Slave cilinder zit goed vast op het blok (nav Posts op ducforum gechecked)
Iemand andere tips of trucs??
Kan er een belletje in slave cilinder zitten gezien locatie ontluchtingsnippel??
Is het de juiste soort olie?? (Natte koppeling)
 
Eerst van bovenaf verse erin en doorpompen
Wel bijvullen onderweg
Tweede keer met injectiespuit van onder vacuüm trekken en bovenaan deksel los

Het laatste wat je doet is altijd iets met overdruk. Die spuit is niet nodig, en als je daar wel blij van wordt, doe dat dan eerst.

Koppeling op druk houden, nippel open, en weer dichtdraaien voor de druk helemaal weg is in het systeem (dus voor de hendel het stuur raakt). Paar keer herhalen en dan testen. Niet opgelost > Ander probleem.
 
als je vaccum trekt, best teflon rond schroefdraad van ontluchtingsnippel draaien. je kan dan nl gemakkelijk lucht via de shroefdraad binnen trekken.

Dit, je slave cilinder zit helemaal vol met luchtbelletjes. Beste is nu om je nippel open te draaien en even met de hand je slave leeg te drukken. Nippeltje weer dicht voor dat je de slave loslaat.

Nu traditioneel ontluchten, moet voldoende zijn :]

EDIT:

Let wel op, in de meeste slave cilinders zit een veertje die hem uit drukt. Daardoor gaat hij al vloeistof aanzuigen als je hem loslaat. Wellicht verstandig om je hendel dicht te knijpen terwijl je dit doet en als je klaar bent met de slave leeg te maken even gecontroleerd de hendel loslaten en vloeistof bijvullen waar nodig. Anders trek je weer van boven lucht er in er ben je lang bezig.
 
Laatst bewerkt:
Die lucht wordt gelijk het slangetje ingezogen.
Met vullen dmv een injectiespuit van onder af is het wel raadzaam.
Zou je denken toch is het in de praktijk anders. Als je het er van onder in spuit (zo doe ik het ook altijd) is het vooral om de zooi te beperken maar je spuit de vloeistof er hoogstens een beetje uit rond de draad, geen lucht er in.

Omdat je onderdruk creeert ( en je bent van onder bezig en lucht wilt naar boven) trekt er gewoon lucht het systeem in.
 
Die lucht wordt gelijk het slangetje ingezogen.
Met vullen dmv een injectiespuit van onder af is het wel raadzaam.

daar kan je nooit 100% zeker van zijn. het meeste wel ja, en alleen al daarom moet je het doen, want zolang er luchtbelletjes in de slang te zien zijn, blijf je toch verder ontluchten ... tot in het oneindige ? ik wil zekerheid en geen belletje meer zien ;)
 
Probleem met ontluchting op slave zit hem oa in het feit dat ontluchtingsnippel op de aansluiting van de slang /leiding zit, dus wel op het hoogste punt , maar ook op het punt waar de remvloeistof de cilinder ingaat
Daarom ook zelf het vermoeden dat daar het probleem kan zitten
Idd eerste optie is even slave cilinder los van blok en handmatig induwen
 
Is sowieso een goede actie want dan kun je gelijk controleren of de slave cilinder niet toevallig lekt en dus de oorzaak is van de koppeling problemen.
Had ik als eerste gedaan btw.
 
Is sowieso een goede actie want dan kun je gelijk controleren of de slave cilinder niet toevallig lekt en dus de oorzaak is van de koppeling problemen.
Had ik als eerste gedaan btw.

tja,
ik heb als eerste ff vloeistofniveau gechecked, kwam erachter dat niveau wel goed was maar kwaliteit niet dus "even" wat verse rondgepompt,
dan is losschroeven vd slave cilinder net weer stapje te ver voor ff tussendoor,
dus dat wordt mn volgende actie als ik hem ipv buiten op de stoep, binnen heb met alle gereedschap bij de hand en mn werkkleren aan ;-)

Maar ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen
 
Probleem met ontluchting op slave zit hem oa in het feit dat ontluchtingsnippel op de aansluiting van de slang /leiding zit, dus wel op het hoogste punt , maar ook op het punt waar de remvloeistof de cilinder ingaat
Daarom ook zelf het vermoeden dat daar het probleem kan zitten
Idd eerste optie is even slave cilinder los van blok en handmatig induwen

Dan zou ik het simpelweg eens proberen de nippel open te draaien, slangetje erop en potje eronder.
En dan de zwaartekracht het werk laten doen,
ik heb zo al diverse keren mijn remmen ontlucht zonder de hendel aan te raken.
 
Van de week wat lastig ontkoppelen, dus ik denk laat ik de dot4 even verversen.
Gelijk maar even nieuwe 15w50 synthetische olie erin (op advies) en een vers filter
Nu gaat het ontkoppelen zo mogelijk nog slechter
Gisteren nog eens goed ontlucht (denk ik)
En probleem blijft
Slave cilinder zit goed vast op het blok (nav Posts op ducforum gechecked)
Iemand andere tips of trucs??
Kan er een belletje in slave cilinder zitten gezien locatie ontluchtingsnippel??
Is het de juiste soort olie?? (Natte koppeling)

In het kader van Domme vragen bestaan wel: Wat voor vloeistof/olie heb je waar in gedaan ?
 
In het kader van Domme vragen bestaan wel: Wat voor vloeistof/olie heb je waar in gedaan ?

In het kader van heldere teksten schrijven heb je volkomen gelijk,
Mijn eerste epistel herlezende begrijp ik je verwarring.
Ik heb dus de koppeling vloeistof ververst met dot4, welke ik in het daarvoor aan de linkerzijde van het stuur bevestigde reservoir van de koppelingpomp heb toegevoegd
En omdat ik toch bezig was de carterolie vervangen voor 15w50 voor motorfietsen.
Dus dan luidt de vraag mbt de carterolie, heeft deze de juiste viscositeit ??
En die andere vragen hebben dan betrekking op het vervangen van de koppeling vloeistof.
De vraag mbt de viscositeit van de carterolie stelde ik met de achterliggende gedachte dat deze ( de viscositeit, niet de vraag) van invloed kan zijn op de prestaties van de koppeling.
 
Laatst bewerkt:
Maar nogmaals wat is nu eigenlijk het probleem met de koppeling dat je hier mee aan de gang bent gegaan?
Want je omschrijving is wel erg vaag.

Komt hij niet goed vrij?
En zo ja hoe heb je dat gemerkt?
Wil de versnellingsbak moeilijk in zijn vrijstand?
Heb je probleemen met opschakelen of terug schakelen?
Blijft hij slippen?
 
Laatst bewerkt:
Maar nogmaals wat is nu eigenlijk het probleem met de koppeling datje hier mee aan de gang bent gegaan?
Want je omschrijving is wel erg vaag.

Komt hij niet goed vrij?
En zo ja hoe heb je dat gemerkt?
Wil de versnellingsbak moeilijk in zijn vrijstand?
Heb je probleemen met opschakelen of terug schakelen?
Blijft hij slippen?


Ook correct opgemerkt,
Ik had de indruk dat ik de hendel verder moest inknijpen voordat de motor ontkoppelde, en de vrijstaand moeilijker te vinden, en "kruipen" bij ingeknepen koppeling, dus niet volledig ontkoppelen.
Bij het openen van het vloeistofreservoir was de vloeistof donker, mat en waterig, maar het niveau niet onder minimum, dus ik weet het euvel aan te oude vloeistof.
Na het verversen leek het eerder erger dan minder erg, wat ik dus weet aan niet goed ontluchten.
Volgende stap is slave cilinder checken
 
Dan ben ik bang dat het een revisiesetje bestellen wordt voor de master cilinder op je stuur.
Mede omdat het na het verversen van de vloeistof eerder slechter als beter is geworden.

Denk dat er een cupje beschadigd is waardoor de pomp niet meer zijn volledige opbrengst heeft en de werkcilinder niet meer zijn volledige slag kan maken en daardoor de koppeling niet goed genoeg meer vrij komt.
 
idd ook een andere hendel gemonteerd, maar die komt van dezelfde motor van mijn zoon af, en dat werkte altjd prima

vandaag even de slave koppelingcilinder gedemonteerd,
ik denk even de zuiger terugduwen om evt. luchtbellen terug de leiding in te duwen, maar daar kan je bij deze dus niet goed bij.
toen maar even andersom gewerkt, juist meer olie erin gepompt zodat de zuiger "eruit" werd geduwd. (maar dat kan niet)
afijn, daardoor dus meer olie in de cilinder, en bij monteren wordt de zuiger weer terug geduwd, waardoor evt. luchtbellen terug de leiding in werden geduwd.
toen opnieuw ontlucht, en dat heeft gewerkt !!

morgen verder testen of het goed blijft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan