Koppeling probleem

herbert116

Die hard MF'er
25 okt 2009
781
90
Beste forum gebruikers,

Twee dagen geleden de koppelingshandle eraf gehaald om wat te bewerken. Daarbij viel de plunjer eruit, die in het pompje steekt en door de handle wordt bediend. (GSX1100F)
Alles weer in elkaar gezet en vanmiddag gereden. Na een tiental minuten merkte ik dat de koppeling ging slippen en ben uiteindelijk na 15-20 min. weer omgekeerd. Na iedere keer koppelen en schakelen ging hij meer slippen en op het laatst, zo'n 3 km van mijn huis, reed hij geen meter meer en moest ik de motor afzetten.
Heeft dit probleem te maken met de handle/plunjer waaraan ik heb gewerkt of zit het probleem letterlijk dieper, in het blok dus?

Ik stel jullie reacties zeer op prijs.

Met vriendelijke groet, Herbert
 
Ik ben niet bij het reservoir geweest. Heb ook niet gezien dat er remvloeistof is weggelekt. Overigens de "plunjer" waar ik het over had en die er is uitgevallen is een gewoon drukstaafje dat op zijn beurt de zuiger weer bediend. En die laatste is er niet uit geweest.
 
Het lijkt er op dat je iets verkeerd gedaan hebt met de drukstift waardoor je koppeling te strak is gaan staan/geen speling meer had.
Ik vrees dat je de platen wel hebt laten verbranden nu. Ruik je geen verbrande koppeling in je olie?
 
Beste jb37, bananeman100 en andere geinteresseerden,

Jullie hebben idd de vinger op de zere plek gelegd. Het drukstiftje zat niet ver genoeg in het ronde busje van de handle omdat dit busje wat verdraaid was. Hierdoor werd het stiftje ahw verlengd en stond de koppeling te strak met losgelaten handle. Ik heb dus een half uur lang met een nog gedeeltelijk ontkoppelde motor gereden, totdat ik uiteindelijk geen meter meer vooruit kwam.
Maar na een afgekoelde motor heb ik weer weer gestart en in z'n 1 met het voorwiel tegen de muur gedrukt. Eest sloeg de motor af en bij een tweede poging begon het achterwiel gewoon te slippen. Dus toch geen verbrande koppelingsplaten? Of kan ik nog onaangenaam verrast worden bij een warme motor?

Vriendelijk bedankt!
 
De platen zullen niet verbrand zijn, of iig niet volledig. Overigens is de test die je beschrijft niet zo heel erg best voor de rest van je motor. De belasting is op zijn zachtst gezegd nogal a-typisch voor een motorfiets.

Voor een warm motorblok zou ik zeggen proberen en zien wat er gebeurt.
 
Lekker aan stront laten dan. Zolang de werking van de koppeling goed is niets aan doen, is gewoon zonde. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de stalen platen, die zullen wel wat blauwer zijn.

Was ook niet van plan om er iets aan te doen zolang hij, ook bij een latere test met warme motor, niet slipt. Of dit laatste wel of niet te verwachten is heb ik nog niet mogen vernemen op het forum.
Overigens, is het eenvoudig te controleren of de stalen platen blauwer zijn? Blauwer dan wat? Moet dan alle olie eraf?

Bedankt.
 
Was ook niet van plan om er iets aan te doen zolang hij, ook bij een latere test met warme motor, niet slipt. Of dit laatste wel of niet te verwachten is heb ik nog niet mogen vernemen op het forum.
Overigens, is het eenvoudig te controleren of de stalen platen blauwer zijn? Blauwer dan wat? Moet dan alle olie eraf?

Bedankt.

Nee vooral niks aan doen. De verbrande resten frictie materiaal in je olie zijn een prima smeermiddel!
 
Met "niets aan doen" bedoelde ik vooralsnog geen nieuwe platen. Verdere testen inclusief olie onderzoek moet uitwijzen hoe erg het allemaal is geweest. Bedankt voor het meedenken.
 
Nee vooral niks aan doen. De verbrande resten frictie materiaal in je olie zijn een prima smeermiddel!
Kun je dan niet beter zeggen dat hij beter de olie kan verversen en olie filter vervangen,
ipv sarcastische opmerkingen te maken???

Of bemoei ik me nu met zaken die mij niet aan gaan :X
 
Laatst bewerkt:
Kun je dan niet beter zeggen dat hij beter de olie kan verversen en olie filter vervangen,
ipv sarcastische opmerkingen te maken???

Of bemoei ik me nu met zaken die mij niet aan gaan :X

Nee hoor, geen probleem. Ik begrijp alleen niet dat mensen hier vaak om raad vragen en vervolgens niets met de goedbedoelde adviezen doen.
Zoals helaas ook weer in dit geval;
Heel simpel; als je een half uur gereden hebt met een zo erg slippende koppeling dat je niet eens meer kunt rijden dan zijn je platen aan gort en is je olie totaal vervuild met verbrand frictiemateriaal. Als je niet wilt horen dat er wat kapot is en het geld gaat kosten vraag dan niet om advies maar rij er gewoon mee door tot er nog meer kapot gaat.
De tendens is hier vaak, iemand stelt een vraag en wil alleen maar horen dat het allemaal wel mee valt.
Jammer genoeg is dat vaak niet zo. Is dat voldoende verklaring voor mijn "sarcastische" reactie voor je?
 
Ik zou zeggen olie eraf (ca. 5 ltr), zo schuin als mogelijk tegen de muur plaatsen, carterdeksel verwijderen en de koppelingsplaten inspecteren.
Is er weinig aan de hand, dan kost je dit 1 carterdekselpakking (eventueel zelf te knippen).
Is er meer aan de hand, dan voorkom je erger. Kosten een set platen, een sloot olie en ook die carterdekselpakking.
Overigens bestaat er ook een modificatie die je aan de koppelingskorf uit kan voeren, waardoor hij makkelijker in de vrij schakelt en niet zo in de 1 klapt. Dus als je hem toch los hebt.

grtz,

Cees
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor, geen probleem. Ik begrijp alleen niet dat mensen hier vaak om raad vragen en vervolgens niets met de goedbedoelde adviezen doen.
Zoals helaas ook weer in dit geval;
Heel simpel; als je een half uur gereden hebt met een zo erg slippende koppeling dat je niet eens meer kunt rijden dan zijn je platen aan gort en is je olie totaal vervuild met verbrand frictiemateriaal. Als je niet wilt horen dat er wat kapot is en het geld gaat kosten vraag dan niet om advies maar rij er gewoon mee door tot er nog meer kapot gaat.
De tendens is hier vaak, iemand stelt een vraag en wil alleen maar horen dat het allemaal wel mee valt.
Jammer genoeg is dat vaak niet zo. Is dat voldoende verklaring voor mijn "sarcastische" reactie voor je?
Ja ik snap jou wel.
Maar door dat je af en toe van die vage opmerkingen maak, begin ik een beetje te tweifelen aan de behulpzame persoon die je eigenlijk in zo'n situatie zou moeten zijn.

Ik heb zoiets van, dat als een persoon mijn advies niet op wil volgen, hij/zij het vanzelf wel in de portomone gaat voelen.En ik maak er dan ook echt geen woorden meer aan vuil.
Kan er dan alleen maar om lagen _O-
 
Laatst bewerkt:
Ja ik snap jou wel.
Maar door dat je af en toe van die vage opmerkingen maak, begin ik een beetje te tweifelen aan de behulpzame persoon die je eigenlijk in zo'n situatie zou moeten zijn.

Ik heb zoiets van, dat als een persoon mijn advies niet op wil volgen, hij/zij het vanzelf wel in de portomone gaat voelen.En ik maak er dan ook echt geen woorden meer aan vuil.
Kan er dan alleen maar om lagen _O-

Heel scherp! ;)
 
Ik zou zeggen olie eraf (ca. 5 ltr), zo schuin als mogelijk tegen de muur plaatsen, carterdeksel verwijderen en de koppelingsplaten inspecteren.
Is er weinig aan de hand, dan kost je dit 1 carterdekselpakking (eventueel zelf te knippen).
Is er meer aan de hand, dan voorkom je erger. Kosten een set platen, een sloot olie en ook die carterdekselpakking.
Overigens bestaat er ook een modificatie die je aan de koppelingskorf uit kan voeren, waardoor hij makkelijker in de vrij schakelt en niet zo in de 1 klapt. Dus als je hem toch los hebt.

grtz,

Cees
Cees, die twee negtieve punten van dat schakelen komen me heel bekend voor en wanneer ik de koppeling toch uit elkaar heb - ik luister heus wel naar goede raad jb37 - wil ik die modificatie graag doorvoeren. Heb je hierover nadere details?
 
Ik zou zeggen olie eraf (ca. 5 ltr), zo schuin als mogelijk tegen de muur plaatsen, carterdeksel verwijderen en de koppelingsplaten inspecteren.
Is er weinig aan de hand, dan kost je dit 1 carterdekselpakking (eventueel zelf te knippen).
Is er meer aan de hand, dan voorkom je erger. Kosten een set platen, een sloot olie en ook die carterdekselpakking.
Overigens bestaat er ook een modificatie die je aan de koppelingskorf uit kan voeren, waardoor hij makkelijker in de vrij schakelt en niet zo in de 1 klapt. Dus als je hem toch los hebt.

grtz,

Cees
Heb ik daar speciaal gereedschap voor nodig, bijv. zegeringtang, momentsleutel, etc? Of volstaat een doppenset, inbussleutelset en schroevendraaier set?
 
Voor de demontage van je koppeling heb je geen speciaal gereedschap nodig.
Voor de modificatie heb je een draaibank (of een draaier in je kennisenkring) nodig.
Ik kan je de modificatie vanavond pas mailen.

grtz,

Cees
 
Terug
Bovenaan Onderaan