Koppeling probleem?

penose1970

MF'er
10 nov 2011
31
0
Tiel
Allereerst een super 2012 voor iedereen!

En om het jaar mee te beginnen zit ik gelijk al met een probleempje... toen ik met mijn Suzuki GSX600F uit 1996 weg wilde rijden van mijn werk sloeg mijn motor af wanneer ik hem in de eerste versnelling zette.
Ik heb het een aantal keren opnieuw geprobeerd maar telkens slaat hij opnieuw af. Ook heb ik geprobeerd om vanuit de eerste versnelling te starten (gekoppeld), maar dan gaat de startmotor niet eens over.
Sinds een week merk ik wél dat de versnellingsbak kraakt wanneer hij in 1 wordt gezet.
Duidt dit op versleten koppelingsplaten? of zou er iets anders (ernstigers) aan de hand zijn? Iemand advies? Thanx alvast!
 
Het afslaan als je hem in de versnelling zet kan iets electrisch zijn. Bijvoorbeeld je zijstandaard schakelaar of neutraal schakelaar is defect..

Je tweede probleem is lastig te beoordelen.... je mag gerust langskomen in nijmegen dan kijken we even..
 
ik heb zelf een fireblade en als ik deze in zijn 1e versnelling zet met de zijstandaard nog uitgeklapt slaat ie meteen af, dit zou het probleem zoals TLRboy beschrijft kunnen zijn.
ik begrijp dat je een doorrijder bent ? , zou het dan door de kou kunnen komen?
of mischien blijven je koppelingsplaten wat plakken [door de kou?]
een kromme koppelingsplaat zou ook nog kunnen dat ie wat minder ontkoppelt,
dus dat ie wat blijft "aanslepen"
 
Bedankt voor de razendsnelle reacties allemaal:)
Ik heb gestart met een ingeklapte zijstandaard, het klinkt inderdaad wel voor de hand liggend dat hier het probleem zit... ik zal morgen op mijn werk (met de fiets) ;) eerst eens kijken of ik die sensor kan vinden, en ook eens kijken wat hij doet wanneer ik hem op de middenbok start en in zijn 1 zet.
 
Had vandaag hetzelfde probleem, motor liep als een zonnetje -> koppeling en in zijn 1 -> koppeling opkomen en motor viel uit.. was het zijstandaard schakelaartje, ff WD40 erop gespote en werkte weer als nieuw
 
@WL-Alex, bij mij slaat de motor gelijk af wanneer ik hem in zijn 1 zet... dus niet bij het op laten komen van de koppeling. ik zal morgen de WD40 bus eens gebruiken en hoop dat het wat oplevert.
Het blijft natuurlijk een oude fiets uit '96 en ik heb hem pas 2 maanden... de onderhoudshistorie zal ook niet helemaal geweldig zijn vrees ik
 
Mijn motor is nog ouder, 1991 :) als je koppelingsplaten niet loskomen krijg je hem denk niet heel makkelijk (en zonder geluiden) in zijn 1, planten blijven dan gok ik hangen .. weet niet of dit af te stellen is met de koppelingshendel ??
 
Ik kan me herinneren dat ik heel lang geleden bij mijn brommer destijds ook eens de koppelingsplaten heb vervangen... toen heb ik er een dag over gedaan en eindigde met 17 boutjes, moertjes en ringetjes waarvan ik niet wist waar ze vandaan kwamen;)
 
Ik heb hem vanochtend op de middenbok gezet en de sensor op de zijstandaard flink ingespoten met WD40.
Een uur later heb ik hem gestart en in zijn 1 kunnen zetten. Zojuist een paar succesvolle kilometers gereden (met keiharde zijwind overigens) en alles werkt weer naar behoren volgens mij.
Thanx voor de reacties allemaal:)
 
Terug
Bovenaan Onderaan