Koppeling probleem

Br00d

Die hard MF'er
9 apr 2008
302
0
Ureterp
Ey

Ten eerst gaat het hier om een CBR 600 F4I van 2002

Had de koppeling maximaal gespannen aan blok kant en kon niet spannen bij de hendel, dus wou er nieuwe platen in. Dus ding op de kant, nieuwe platen monteren, maar no way dat het meer wil werken. Ik doe iets verkeerd maar kan er niet achter komen wat.

Het probleem nu is dat de hendel van de koppeling pas voorbij de helft wat doet. Dus als ik alles dicht schroef, bij blok maximaal span, de hendel halverwege span hij niet goed ontkoppelt. Als je hem in zijn 1 zet en je koppelt, loopt die niet vrij.

De nieuwe platen set is even dik als de oude set, en alle platen vallen precies op de oude slijtage punten.

Hoe ik het gedaan heb:

Als eerst krijg je 2 ringen: een normale ronde ring en een zelfde soort ring maar dan bol. Een soort veer.

Ik heb deze volgorde van monteren aangehouden:

Bolle ring eerst met de bolle kant naar boven
Normale ring daar bovenop neergelegt
Grote gevoerde plaat daaromheen
stalen plaat
De gebruikelijke volgorde van staal/gevoerd
Laatste plaat "verzet"

Wat doe ik fout? Waarom ontkoppelt die niet? Waarom pakt de hendel pas zo laat? Ik weet het echt niet meer wat ik verkeerd heb gedaan/doe. Iemand hier die me eruit kan helpen?

Paar foto's voor de verduidelijking:

De 2 ringen waar ik oversprak die helemaal onderin de koppeling korf vallen:

2mgt8jl.jpg


Oude platen set van hoe hoog die komt:

nowy75.jpg


De druk plaat die je maar op 1 manier kan monteren, aangezien deze nokjes weer in de korf vallen. Hierdoor kun je deze (naar mijn mening) niet verkeerd monteren.

1zbb42g.jpg


Koppeling korf, daar waar de nokjes in vallen:

2q8scvm.jpg


Nieuwe plaat set op de juiste hoogte naar mijn mening? Valt op precies de oude slijtage sporen

30j45ds.jpg


Hoe de totale set hoort te zitten naar mijn mening?

al40gi.jpg



Iemand die weet wat ik verkeerd doe waardoor het asje pas voorbij de helft iets doet? Waardoor hij niet goed ontkoppelt?
 
Paar reacties naar boven heb ik een foto neergezet van het wphb. Daar staat niets. Alleen het lager dat in de drukplaat zit. Deze zit er wel losjes in. Kun je er makkelijk uit drukken. Maar volgens een lokale motorzaak maakte dat niets uit en is dat normaal.
 
ik neem aan dat die uitsparing in de as ergens aan trekt/duwt, is dit niet te ver versleten of datgene waaraan getrokken/geduwd word?
1mm slijtage daar is mischien al 10mm speling op je hendel,zoals ik het zie staat de hevel veel te dicht bij het punt van de onderste kabelbevestiging,dus mist er een onderdeeltje of er is overmatige slijtage,zou je zeggen.
 
Denk dat ik de koppelingkorf er toch maar af moet halen. Zien of daarachter iets verkeerd is of mist.

De pen waar die aan trekt heb ik niet vervangen voor een andere of vergeleken. Misschien ook maar eens doen. Het is een feit dat de pen op het deksel te ver naar rechts staat.
 
Heb geen idee of het druk lager versleten is. Eerste lager die ik tegenkwam voelde goed aan.

Onder de tank zit niet iets wat te maken heeft met de koppeling.

Ik trek de korf deze week maar eens los. Zien of daar achter is verkeerd/stuk is.
 
Koppeling heeft voorheen naar mijn zin nooit lekker gewerkt. Hij slipte niet, maar hij pakte veel te vroeg op. Het is gewoon het probleem van de onderstaande foto:

[afbeelding]

Het hendeltje staat veeeel te ver naar rechts. Deze moet veel meer naar het midden. Maar hoe kan ik dit stellen? ...........

eeeeh, ik zie draadeind zitten, dat helemaal op het einde is vast gezet.
Als je die nou eens wat meer naar links zet, dan gaat het heveltje ook naar links.
 
Klopt. Als ik dat niet doe, doet de koppeling helemaal niets. tot daar heeft die zijn vrije slag.

Dat is mijn probleem dus ook: Hij moet in het midden al weerstand bieden en dat doet die pas op de positie waar die nu zit.
 
... zit het hevel mechanisme niet gewoon verkeerd gemonteerd, heb zoiets ooit eens met een brommer van een vriend gehad die toen de platen had vervangen, geen idee of het vergelijkbaar is maar toch de moeite waard om te checken.

je koppelingspakket ziet er in elk geval niet raar uit en de enig plek waar je meer spelling kunt halen ten opzichte van dat pakket is in dat heveltje.
 
Probleem opgelost. Hoe? Geen idee....

Alles los gehad nagekeken, nagemeten en daarna schoongemaakt. Weer in elkaar en het was in 1 keer goed.... Snel dichtgeplakt de boel. Nu snel het remsysteem fixen en dan weer raggen.
 
Koppeling heeft voorheen naar mijn zin nooit lekker gewerkt. Hij slipte niet, maar hij pakte veel te vroeg op. Het is gewoon het probleem van de onderstaande foto:

[afbeelding]

Het hendeltje staat veeeel te ver naar rechts. Deze moet veel meer naar het midden. Maar hoe kan ik dit stellen? Zit er onder de korf stel mogelijkheden? Monteer ik iets verkeerd?

De kabel blijft toch echt een discussie punt 2. Het gaat er momenteel denk ik eerst om dat de hevel goed komt te staan.

Koppelingskabel aan het stuur helemaal los gooien, dan aan koppelingszijde de hendel op de juiste positie stellen met de stelschroeven die je op de foto ziet.
Daarna aan het stuur de koppeling instellen met een speling van +/- 1 - 1.5mm.

Als de koppeling dan nog slipt, klopt er iets niet. Of de kabel is te lang, of de koppeling zit niet goed in elkaar...
 
Wat me net nog te binnen schiet.....
Achter de korf zit een gehard stalen ring. Die moet er eerst op vóór de korf met lager gemonteerd word. Als je die vergeet, dan valt de forf/hele koppeling te ver naar binnen en krijg je de beschreven situatie. Zou ie het nu per ongeluk goed in elkaar hebben gezet dan?

Maar, mooi dat ie werkt, ook al heb je geen idee waarom.

8-)
 
Nee, die zat er tussen. Aangezien ik het niet voor elkaar krijg heb ik dus uiteindelijk alles los getrokken. Alle ringen opgemeten en gecheckt aan de hand van WPHB en andere websites waaraan ik kon zien dat alles overeen kwam zoals het hoort.

Dus toen alles schoon gemaakt, weer in elkaar gezet zoals het hoort en in 1 keer goed. Dus zou ook wel graag willen weten wat ik al die keren daarvoor verkeerd deed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan