Koppeling probleem

Danny R1

Die hard MF'er
19 apr 2006
482
36
Weert
Hallo, mijn koppeling lijkt soms te slippen. Bij hoge toeren zie je de toerenteller door gaan maar weinig versnelling. Dit doet die niet altijd. Ook als je de koppeling intrekt dat "fluit" het een keer van onderuit ergens. Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn???
 
Ook als je de koppeling intrekt dat "fluit" het een keer van onderuit ergens. Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn???
Als ik veel erwtensoep heb gegeten fluit ik ook ergens van onderuit. Maar zoals jij het beschrijft slipt je koppeling.

Controleer eerst of je beneden nog wel vrije slag hebt.
 
Dat fluitende geluid zou veroorzaakt kunnen worden door een versleten druk/taats lager in de koppeling. Op het moment dat je de koppeling bedient komt daar namelijk kracht op te staan en dan kan dit lager lawaai gaan maken als deze versleten/beschadigt is.
Enige manier om daar achter te komen is het koppelingsdeksel te verwijderen en de koppeling uit elkaar te halen. Kun je gelijk de dikte van de gevoerde platen controleren/na meten en de koppelingsveer/veren. Ook gelijk de staat waarin de stalen platen zich bevinden kun je dan controleren.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou eerst controleren of je koppeling nou slipt, of niet.

En zo ja, hoe dat komt.

En als het idd de platen zijn, maak je de boel open. Dan vervang je de platen, en de tussenplaten controleer je (en ev vervangen indien nodig).

Vervang meteen het lagertje.

Nadat alles weer in elkaar zit, controleer dan alles. En let ook weer op dat geluid..
 
Dan is er ook nog de mogelijkheid van verkeerde of verouderde olie. Dat verklaart overigens het fluitende geluid niet. Dat lijkt toch echt te wijzen op een versleten onderdeel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan