Koppeling slap/soepel bij warme motor

Ruben3103

Rookie
8 dec 2020
25
5
Goedenavond allemaal,

Ik heb 2 weken geleden mijn eerste motor gekocht (Suzuki GS500 uit 95) en ben nieuw hier op het forum.

Het is me al een paar keer opgevallen dat mijn koppelingshendel soepeler wordt naar mate de motor warmer wordt.
Het lijkt er haast op dat mijn koppelingskabel langer wordt en dat de "vrije slag" toeneemt.
Op het moment dat ik 30 minuten of langer aan het rijden ben begin ik dit te merken en kan ik de koppelingshendel met steeds minder moeite in knijpen.
Als ik de kabel vervolgens na de rit span aan het stuur dan is hij de volgende ochtend te strak en is er helemaal geen vrije slag meer.

Ik heb online al wat rondgezocht maar kan helaas nergens vinden hoe dit komt en hoe ik dit kan oplossen of dat dit gebruikelijk is voor dit type motor.
Weet iemand hier misschien wat ik hier tegen kan doen?

-Nieuwe olie?
-Nieuwe koppelingsplaten/veren?

Aangezien ik de motor via marktplaats heb gekocht ken ik de onderhoudshistorie niet en ik vroeg met af of dit aan verkeerde/oude olie o.i.d. kan liggen.
 
Zeker met de huidige temperatuur is de olie vrij dik, op het moment dat de motor nog koud is. De platen kunnen dan wat meer plakken en daarnaast bewegen alle delen wat minder soepel. Op bedrijfstemperatuur loopt alles weer soepel en komt het allemaal makkelijker vrij. Sowieso zou ik lekker de olie verversen. Tot nu toe ook bij de motoren gedaan die ik kocht. Weet je zeker dat er goede prut in zit en kan je er weer op z'n minst een jaar er tegenaan. Zeker gezien je de onderhoudshistorie niet kent, is een beurtje geen verkeerde luxe. Dan heb je voor jezelf een nulpunt en vanaf dat moment is het onderhoud ook een stuk makkelijker bij te houden voor jezelf.
Met mijn 40 jaar oude brommertje knijp ik soms de koppeling eerst een stuk of 5 keer in als ik de motor net gestart is, in z'n vrij natuurlijk. Dat zorgt ervoor dat de platen wat beter vrijkomen en ze ook minder vooruit wil trekken bij het in de versnelling zetten met een koude motor.
 
Zeker met de huidige temperatuur is de olie vrij dik, op het moment dat de motor nog koud is. De platen kunnen dan wat meer plakken en daarnaast bewegen alle delen wat minder soepel. Op bedrijfstemperatuur loopt alles weer soepel en komt het allemaal makkelijker vrij. Sowieso zou ik lekker de olie verversen. Tot nu toe ook bij de motoren gedaan die ik kocht. Weet je zeker dat er goede prut in zit en kan je er weer op z'n minst een jaar er tegenaan. Zeker gezien je de onderhoudshistorie niet kent, is een beurtje geen verkeerde luxe. Dan heb je voor jezelf een nulpunt en vanaf dat moment is het onderhoud ook een stuk makkelijker bij te houden voor jezelf.
Met mijn 40 jaar oude brommertje knijp ik soms de koppeling eerst een stuk of 5 keer in als ik de motor net gestart is, in z'n vrij natuurlijk. Dat zorgt ervoor dat de platen wat beter vrijkomen en ze ook minder vooruit wil trekken bij het in de versnelling zetten met een koude motor.
Bedankt voor je reactie. Ik ga alle vloeistoffen dit weekend maar even vervangen voor de zekerheid!
 
Het heeft te maken met uitzetten van onderdelen van je koppeling welke warm worden denk hierbij aan je koppelingsplaten welke iets uitzetten in dikte door warmte en al die kleine beetjes bij elkaar zorgen voor iets meer vrije slag gewoon zo laten kabel niet strakker zetten .
ombouwen naar hydraulische bediening is een optie maar dat is weer iets ingrijpender en vergt kennis en sleutelkunst.
 
:?

Ik zat met mijn gedachten inderdaad bij de remmerij.
Maar de koppelingscilinder word ook wel wat warm, omdat ie achter een kappie zit strak naast het motorblok.
Dat klopt wel, maar niet zo warm dat eventueel water erin of iets dergelijks gaat koken. Ik denk dat ts z'n probleem vooral zit in warme/koude olie in combinatie met een koppeling die wel eens wil plakken.
 
Het enige wat ik kan bedenken is dat de boel zo bloedverziekend heet wordt dat door heel veel temperatuurverschil ook heel veel uitzetting plaatsvindt, maar dat kan haast niet. Dat gebeurt alleen met een 20tal stoplichtsprinten binnen enkele minuten. Als de koppeling altijd normaal aangrijpt, warm of koud, heeft dat IMHO niet iets met de olie van doen. Het kan nog zijn dat de korf heel erg ingevreten is.
iig los je het denk ik niet op met olie wisselen.
 
Bedankt voor alle reacties iedereen, ik begin in ieder geval met het vervangen van de olie en mocht het dan niet verholpen zijn dan ga ik maar eens naar de koppelingsplaten en veren kijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan