Koppeling slipt, met andere olie

B@rt#89!

Die hard MF'er
14 feb 2008
577
0
Groningen
Hallo,

Ik heb eergisteren de olie en oliefilter van mijn Aprilia Pegaso 650 (1995, 66000 km) vervangen en nu slipt de koppeling. Ik heb er een hele goedkope soort olie in gegooid (procycle) 10w40 halfsyntheet en geschikt voor motoren, auto's boten ed. Besteld via motozoom.nl. Er zat eerst 10w50 in. Ik zit nu even te denken wat ik moet gaan doen:

1, Castrol 10w40 erin, is vast betere kwaliteit. of
2, 10w50 erin. of
3, koppeling loshalen en kijken of ie versleten is.

Wat kan ik het beste doen?

(De kabel staat niet te strak, heb ik net geprobeerd)

UPDATE 04-03

Inmiddels zijn de koppelingsplaten en de veren vervangen. Hierna was ik 80 km van het probleem af. Na 80 km slipt de nieuwe koppeling alweer. Dus ik heb de pro-cycle olie eruit gehaald en vervangen door Castrol olie. Nu slipt ie alleen nog in de 5e versnelling. Er zit genoeg vrije slag op de hendel dus daar mag het niet aan liggen.

Moet ik nou toch maar sterkere veren monteren? Want in principe zou dat niet nodig moeten zijn maar inmiddels is alles al vernieuwd en nog steeds slipt ie...
 
Laatst bewerkt:
Er moet olie in die geschikt is voor motoren met een natte koppeling. Dat is dus nu de verkeerde die er in zit. Als je gelukt hebt is vervangen door de juiste olie voldoende. Als je pech hebt, heb je nieuwe koppelingsplaten nodig.
 
Het is olie speciaal voor motoren ontwikkeld(dus natte koppeling) staat erop en het werkt extra goed tegen slippende koppelingen |(

Nee, niet alle motorfietsen hebben een natte koppeling. En auto's hebben nooit een natte koppeling. Dus als het olie is geschikt voor auto's en motoren is het niet geschikt voor jouw motor die een natte koppeling heeft.

Als er "motoren" opstaat kan dat overigens in veel vervallen verwijzen naar "motor" als in "aandrijving" en niet naar "motorfiets".
 
Nee, niet alle motorfietsen hebben een natte koppeling. En auto's hebben nooit een natte koppeling. Dus als het olie is geschikt voor auto's en motoren is het niet geschikt voor jouw motor die een natte koppeling heeft.

Als er "motoren" opstaat kan dat overigens in veel vervallen verwijzen naar "motor" als in "aandrijving" en niet naar "motorfiets".

Maar dan is de vraag weer...

Waarom zetten ze er op " werkt extra goed tegen slippende koppelingen"
Als het niet voorzien is voor een motor met natte koppeling :?
 
ik ken je motor niet maar over het algemeen:
als er 10W40 en 10W50 in kan is de hogere voor hogere temperaturen of hogere belasting.
mijn motor moet bijvoorbeeld 5W40 voor onder 0, 10W50 voor boven 0 en 10W60 gebruiken onze circuit billy's :)
dus rijd je hard op de motor? hard?, 50! rustig en ook nu al veel? 40!
maar ik ben geen expert
 
stond er niet: goed voor extra slippende koppeling.

motorfiets olie moet je hebben.
effe google
http://www.motozoom.nl/webshop/meer...=70029441&SID=9809470&SToken=621B00441E3B3937

Ja, die olie heb ik, alleen dan 10w40 en halfsyntheet. Ook op de soort van de link staat er een auto en boot symbooltje op (geeignet fur)

Er staat ´specialy for motorcycles´ op dus het is voor motorfietsen.

Maar zal de kwaliteit van deze olie dan zo belabberd zijn dat daardoor mijn koppeling gaat slippen? B|

(en dan geef ik de motor redelijk op zijn donder ja, volgas, maarja, dat moet gewoon kunnen)
 
Laatst bewerkt:
zoals ik kon zien moet jij 5w 40 syntetisch hebben.

mis dom maar zeg het toch.
je kan beter motorfiets olie op een auto gooien, dan auto olie op motorfiets (dat gaat meestal niet goed)

edit: heeft niks met de kwaliteit te maken , je heb gewoon de verkeerde olie.
juist bij zware belasting zal je koppeling met verkeerde olie gaan slippen.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij bestaat er bij 't gebruik van 10w40/50 geen enkel verband tot het wel of niet slippen van de koppeling.
Wat wel een rol kan spelen is van welk merk deze olie komt.
Iets met al dan niet toevoegen van de juiste additieven.

Langs de andere kant, kan het evengoed zijn dat ik de bal volledig mis sla.
Ben immers geen oliedeskundige.
 
Hallo,

Ik heb eergisteren de olie en oliefilter van mijn Aprilia Pegaso 650 (1995, 66000 km) vervangen en nu slipt de koppeling. Ik heb er een hele goedkope soort olie in gegooid (procycle) 10w40 halfsyntheet en geschikt voor motoren, auto's boten ed. Besteld via motozoom.nl. Er zat eerst 10w50 in. Ik zit nu even te denken wat ik moet gaan doen:

1, Castrol 10w40 erin, is vast betere kwaliteit. of
2, 10w50 erin. of
3, koppeling loshalen en kijken of ie versleten is.

Wat kan ik het beste doen?

(De kabel staat niet te strak, heb ik net geprobeerd)

Als dat de keuzes zijn dan kun je het beste nummer 1 kiezen.
 
Rijdt al jaaaaren met louis olie tot volle tevredenheid.
SV650 134.000km ermee en
GS500 70.000km ermee
TL1000s 30.000km ermee
Nog nooit iets gemerkt met slippende koppeling.
Dus ik denk dat het toch iets me je motor en koppeling te maken heeft.

Marc
 
Laatst bewerkt:
Procycle is eerste klas olie voor motorfietsen. :Y

Even goed kijken, en dan eventueel overwegen om het koppelingsetje te vervangen, of alleen sterkere veren proberen. (veren kosten je nog geen 20 euro)

Of nu gewoon wat rustiger rijden. :+
 
Laatst bewerkt:
Update,

Inmiddels zijn de koppelingsplaten en de veren vervangen. Hierna was ik 80 km van het probleem af. Na 80 km slipt de nieuwe koppeling alweer. Dus ik heb de pro-cycle olie eruit gehaald en vervangen door Castrol olie. Nu slipt ie alleen nog in de 5e versnelling. Er zit genoeg vrije slag op de hendel dus daar mag het niet aan liggen.

Moet ik nou toch maar sterkere veren monteren? Want in principe zou dat niet nodig moeten zijn maar inmiddels is alles al vernieuwd en nog steeds slipt ie... :(
 
Het is wel duidelijk dat die Pro-Cycle olie dus rotzooi is voor jouw koppeling. Ik zou eerst eens een flink stuk rijden met de Castrol olie erin. De koppelingsplaten bestaan uit materiaal dat olie opneemt. Het kan zijn dat je nog last hebt van wat rest Pro-Cycle. Als je originele platen en veren hebt gebruikt zou dat in ieder geval het probleem niet moeten zijn.
In het vervolg zou ik trouwens alleen nog maar een goede kwaliteit olie gebruiken en niet die goedkope zooi. Goedkoop blijkt in dit geval duurkoop te zijn. Zelf heb ik zeer goede ervaringen met Motul.
Heb je trouwens het oliefilter ook vervangen of is je huidige olie vervuild door de olie die in het filter is achtergebleven (dat is toch altijd een redelijke hoeveelheid)? Als dat laatste het geval is dan zou je nogmaals kunnen overwegen om er nieuwe olie in te zetten (dan wel met wisseling van het filter).
 
ik ken je motor niet maar over het algemeen:
als er 10W40 en 10W50 in kan is de hogere voor hogere temperaturen of hogere belasting.
mijn motor moet bijvoorbeeld 5W40 voor onder 0, 10W50 voor boven 0 en 10W60 gebruiken onze circuit billy's :)
dus rijd je hard op de motor? hard?, 50! rustig en ook nu al veel? 40!
maar ik ben geen expert

de multigrade is in het leven geroepen om deze onzin niet toe te hoeven passen. Gewoon een halfsybtheet of minerale 10W 40 en je kan het hele jaar door prima rijden.

@ TS > staat er JASO ma of JASO mb op de verpakking?
 
Laatst bewerkt:
Ja, die olie heb ik, alleen dan 10w40 en halfsyntheet. Ook op de soort van de link staat er een auto en boot symbooltje op (geeignet fur)

Er staat ´specialy for motorcycles´ op dus het is voor motorfietsen.

Maar zal de kwaliteit van deze olie dan zo belabberd zijn dat daardoor mijn koppeling gaat slippen? B|

(en dan geef ik de motor redelijk op zijn donder ja, volgas, maarja, dat moet gewoon kunnen)

ik kijk bij de link en zie dit staan

API SL/CF, ACEA A3/B3, JASO T903 MA

A3 betekent dat er frictieverminderaars inzitten. Hoe kunnen ze er dan JASO opzetten ( dat is namelijk nooit mogelijk) of JASO of A3 maar niet allebei.

Zoek een olie die niet A3 heeft maar wel JASO MA of MB

motul bijvoorbeeld, Hein Gericke eigen merk, o.i.d.

Ik zou maar eens gaan klagen bij motorzoom, stelletje barbaren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan