Koppeling slipt

RSV-Kees

Die hard MF'er
1 apr 2006
355
0
Gemeente Utrechtse Heuvelrug
Ik ben in het bezit van een R1 uit 2003.

Het volgende is het geval, deze motor had 2 jaar stil gestaan ivm schade. Nu ik hem geheel circuit klaar heb gemaakt met nwe olie enz kom ik er achter dat de koppeling doorslipt in hogere toerental.

Het kan zijn dat het aan de olie ligt er zit in full synth Motul in.

Wat moet ik doen nwe olie en dan geen full synth of gewoon koppelingsplaten vervangen.

Motor heeft nog niet veel gereden 14000, maar zegt natuurlijk ook niets misschien vorige eigenaar met vinger aan de koppeling gereden.

Wie heeft er raad.

mvg
Kees
 
als je koppelingsplaten slippen moet je het toch voornamelijk daar zoeken denk ik.

stap 1 :
vervang eerst je veren eens. kost maar een tientje en goede kans dat dan je probleem over is.

stap2 :
je koppelingsplaten vervangen. je stalen platen niet, die gewoon even opschuren.
 
vaak zie je bijna geen verschil met de nieuwe.
als je ze opmeet kunnen ze wel iets dunner zijn dan nieuwe platen.
maar het is beslist niet altijd zo dat je van een afstand al kunt zien dat ze niet goed meer zijn.
als de koppeling al lang slipt, hebben de stalen platen vaak blauwe plekken.
 
Laatst bewerkt:
+1

maar ik zou eerst alleen je veren vervangen. dat is heel goedkoop.

is het dan nog niet opgelost dan pas je platen.

en die stalen platen zou ik pas als laatste doen. eerst een beetje ruwschuren.

koppelingsplaten is erg eenvoudig. en waarschijnlijk hoef je niet eens je olie weg te laten lopen. gewoon op je zijstandaardzetten is voldoende.

wel je nieuwe platen een nachtje in de olie laten weken!
 
als de TS een wphb heeft ,even de max.slijtwaardes vd platen(staal&gevoerd) uit het wphb,
vergelijken met wat er uit de korf komt.

indien tegen de max.versleten,vervangen door nieuwe.
niet gaan schuren aan de stalen ,dat is imo zinloos,je maakt ze dunner immers.

just a thought :)
 
wat bananaman ook al zei, en wat ik zelf ook meemaak.
je voeringsplaten kunnen nog wel binnen de toleranties vallen, maar wil niet
zeggen dat ze dan nog goed zijn.

opschuren van de stalenplaten helpt wel degelijk. het is alleen een beetje ruw maken.

en het kunnen ook gewoon je veren zijn. dat is het eerst wat ik zou doen.,
nieuwe veren er in, en gelijk 20% zwaarder ofzo (lees ietsie langere veren).
ff je voeringsplaten controleren of die binnen de toleranties vallen.
en je metalen platen als ze blauw zijn, wat opruwen.

goede kans dat je dan nergens problemen mee hebt. en ben je maar 15 euro kwijt.

als dat niet helpt pas je platen vervangen. en als allerlaatste je metalen platen.

zo pak ik het tenminste aan.
my 2 cents
 
Toch schijnt het gebruik van synthetische olie, terwijl dit niet voorgeschreven is, vaker te lijden tot slippende koppelingen.
Zelf ook zoiets aan de hand gehad.
We zijn snel geneigd om dure olie te gebruiken onder het mom van: het is dan vast beter.
Niet doen dus.
 
De goedkoopste oplossing is een ringetje onder de veren te leggen waardoor de spanning iets toeneemt.



als de windingen niet op elkaar komen te liggen bij ingetrokken koppeling, en de binnendiameter van de ring groter is dan het cilindervormige gedeelte waar de bout in gaat, dan kan dat.
maar koppelingsveren zijn niet echt duur, dus of dit nou de beste oplossing is.
 
Laatst bewerkt:
ja je koopt automatische de duurdere olie want die zal wel goed zijn!!

Ik had er Motul full synt er in gedaan met nwe filter, heb nu normale Motul gehaald type weet ik niet uit mijn hoofd.

Heb gekeken nwe platen en veren komen op €110,- zal je veren ook gewoon bij de motorzaak kopen of krijg je dan de normale std veren?
 
voor mijn motor kan je een aantal types kopen, gewoon bij de motorzaak.
dus dat zal voor jou ook wel waarschijnlijk.
ga voor de 20% zwaardere uitvoering.
en ik zei al veren kosten weinig, platen zijn duur.
en goede kans dat je met alleen je veren vervangen al het probleem
oplost.
als je tenminste niet continue hebt zitten gieren met je koppeling, dan kan je
er wel vanuitgaan dat je platen ook er aan zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan