koppeling slipt

C0bra

MF veteraan
18 jul 2004
1.435
0
Enschede
Hoi allen,

Mijn koppeling slipt als ik hard doortrek. Dit is eigenlijk pas nadat hij bij een monteur is geweest voor onderhoud etc. Kan misschien iemand me uitleggen wat het wellicht kan zijn? ik ga maandag zowieso ff terug maar wellicht weet iemand nog wat dingen die ik zelf ff kan proberen?. Er is nieuwe olie ingekomen en nieuwe oliefilter.

Ik heb overigens een CBR 600 F2 uit 93 met 14800, miles- op de teller.

Ik vermoed zelf dat wellicht de olie niet goed is voor me blok die erin is gekomen ofzo?? half syntetisch meende ik. Of teveel olie? maar als ik de oliepeil check klopt het volgens mij wel. op het pinnentje staat netjes tot de helft (dus de eerste versmalling) volledig olie en daarboven dus niet. Of is dit teveel?


Iemand wat tips?

thx
 
Slippende koppeling (nattekoppelingen)krijg je niet door half en volsynthetische motorolie,dit is wel het geval als je autosynthetische olie in je blok zou gebruiken.
Dit komt omdat in auto-Synthetische olie wrijvingverminderende additiven worden
toegevoegd.
Synthetische met mineraal olie mixen maakt onder normale omstandigheden niets uit, alleen de minerale olie zal de hoogwaardige kwaliteit van de synthetische olie teniet doen.
 
Klinkt bekend...
Heb pas met m'n off the roadje ook veel last gehad, nu zou het over moeten zijn, hoop ik. Was bij mij een verhaal van verkeerde olie. Had volsyntheet gebruikt ipv halfsyntheet (om compleet te wezen, kocht hem met waarschijnlijk een halfsyntheet erin, ververst met volsyntheet, toen ververst met mineraal, en nu schoongemaakt en gevuld met halfsynytheet). Vandaag heb ik de koppeling eruit geplukt, dacht eerst dat die versleten zou zijn, maar is nog goed. Heb de platen ontvet om alle sythetische olie eraf te krijgen, halfsyntheet in het blokje en gaan. Het lijkt tot nu toe beter (en ik hoop dat het zo blijft), ik heb er alleen koud mee gereden, maar dan was het normaalgesproken ook het ergst. Het schijnt dat je met een volsyntheet vlugger een slippende koppeling hebt.
(ps, rij nu met Motorex)
Hoop dat je wat mee kunt...

 
hmm nou ik hoop nie dat ze nu versleten zijn. Ik ga maandag wel ff terug en hopelijk kunnen ze het oplossen. Koppeling heb ik al nagekeken maar die staat wel goed dus het moet wel de olie zijn dan :(
 
koppelings veren niet met het juiste moment aangedraaid :? Ik weet niet of ze je blok open hebben gehad.

nee blok is dicht gebleven. Ik ben gisteren van enschede naar deventer geweest en weer terug achterlangs etc. En de motor rijdt super totdat ik in de 2 doortrek tot 10 a 12 duizend toeren, en dan doorschakel naar de 3 hier begint hij dan opeens te slippen, niet veel maar je hoort het wel.

Anyway zodadelijk ff bellen en dan even langs de monteur.

Er zit trouwens 10w40 valvoline op.
 
Slippende koppeling (nattekoppelingen)krijg je niet door half en volsynthetische motorolie,dit is wel het geval als je autosynthetische olie in je blok zou gebruiken.
Dit komt omdat in auto-Synthetische olie wrijvingverminderende additiven worden
toegevoegd.
Synthetische met mineraal olie mixen maakt onder normale omstandigheden niets uit, alleen de minerale olie zal de hoogwaardige kwaliteit van de synthetische olie teniet doen.
Helemaal mee eens :}

(ik zou "I'm with stupid" willen gebruiken als ik wist hoe :o )

Zou alleen wel droevig zijn wanneer een motordealer auto-olie zou gebruiken :?
 
Slippende koppeling (nattekoppelingen)krijg je niet door half en volsynthetische motorolie...

Heb ik anders 3x last van gehad.
Elke keer dat ik wisselde van een onbekend oliemerk (zat dan nog in de motor en werkte prima) naar castrol GPS (10w40 halfsyntheet) had ik last van een slippende koppeling bij stevige belasting.

En het mooiste is dus dat dat effect verdween na ongeveer 5 ritjes of 1000km.
Geen idee waarom dat zo is maar ik heb het dus al 3 keer gehad. Zal wel te maken hebben dat de koppelingsplaten zich volzuigen met olie ofzo. Gewoon een paar keer op bedrijfstemperatuur laten komen was bij mij genoeg.

En zolang je het ding niet overbodig laat slippen (wat met rustig rijden toch hopelijk niet gebeurd) zou ik eerst eens even een tijdje zo door rijden en kijken of het vanzelf veranderd. (mits de koppeling dus goed is afgesteld :+ )
 
En zolang je het ding niet overbodig laat slippen (wat met rustig rijden toch hopelijk niet gebeurd) zou ik eerst eens even een tijdje zo door rijden en kijken of het vanzelf veranderd. (mits de koppeling dus goed is afgesteld :+ )

Hmja gisteren ook veel gereden en ik heb het alleen als ik heel hard door jakker in de 2 en dan doorschakel naar 3 dan begint ie te slippen. Koppeling heeft genoeg speling voor hij werkt zeg maar.
 
Hoi allen,

Mijn koppeling slipt als ik hard doortrek. Dit is eigenlijk pas nadat hij bij een monteur is geweest voor onderhoud etc. Kan misschien iemand me uitleggen wat het wellicht kan zijn? ik ga maandag zowieso ff terug maar wellicht weet iemand nog wat dingen die ik zelf ff kan proberen?. Er is nieuwe olie ingekomen en nieuwe oliefilter.

Ik heb overigens een CBR 600 F2 uit 93 met 14800, miles- op de teller.

Ik vermoed zelf dat wellicht de olie niet goed is voor me blok die erin is gekomen ofzo?? half syntetisch meende ik. Of teveel olie? maar als ik de oliepeil check klopt het volgens mij wel. op het pinnentje staat netjes tot de helft (dus de eerste versmalling) volledig olie en daarboven dus niet. Of is dit teveel?


Iemand wat tips?

thx
Probeer eens volsynthtische olie, dit is vaak de oplossing voor slippende koppelingen. (ondanks nieuwe platen).
 
Ik heb zelf ook dit probleem gehad. Ik had mijn vorige motor voor onderhoud weggebracht. Bij de garage hebben ze inplaats van half- volsyntheet erin gedaan :( . Eerst leek het mee te vallen, maar het werd steeds erger :? . De olie was al helemaal in de platen getrokken, waardoor spoelen met andere olie niets uithaalde. De koppelings platen kun je niet ontvetten en je ziet er verder niets aan. De enigste oplossing was het vervangen van de platen. na dit gedaan te hebben reed hij weer als vanouds. Ik kan maar een advies geven ga naar die zaak terug en vraag welke olie ze in je motor hebben gegooid. Je moet zeker weten welke olie in je motor zat toen je hem wegbracht. Enne als ze inderdaad verkeerde olie hebben gebruikt, gewoon eisen dat ze de koppeling vervangen op hun kosten.

sterkte ermee
 
Terug
Bovenaan Onderaan