Koppeling Suzuki Bandit 1200

tjorg

Rookie
9 feb 2016
2
0
Amsterdam
Beste Motorkenners,

Sins een paar weken doet de koppeling van mijn Suzuki Bandit vreemd als ik hem start.
De koppeling lijkt dan zwaarder te gaan dan normaal, en als ik de koppelingshendel vervolgens los laat lijkt hij nog steeds ingeknepen te zijn, want op dat moment kan ik hem gewoon in zn één zetten zonder dat er iets gebeurd(hij valt dan dus niet uit en heeft dus ook geen koppel).
De koppelingshendel zelf gaat wel gewoon terug en gaat weer even zwaar als ik hem daarna weer inknijp.
Dit probleem houd zich soms zo'n 5-10 minuten aan, totdat ik voel dat de koppeling weer normaal lijkt te werken. Daarna kan ik weer gewoon rijden en heb ik er geen last meer van tot de volgende ochtend. Sommige ochtenden is het probleem er niet en kan ik in één keer wegrijden.

Heeft één van jullie een idee waar dit aan kan liggen?

Ik hoop dat het probleem duidelijk is en zo niet dan vul ik de onduidelijkheden graag aan.

Alvast bedankt en vriendelijke groet.
 
Nja de hendel zelf lijkt gewoon normaal te gaan, behalve dat ik wat harder moet knijpen dus. En als dat het zou zijn zou het gek zijn dat hij het wel weer doet als hij warm is toch?
 
~
Volgens mij heeft 1200 hydraulisch. Ik zou nieuwe vloeistof doen en ontluchten.[/quoteIk zou willen weten wat het euvel is.
Als het remvloeistof is, dan vervangen. Maar oude remvloeistof an sich geeft dit probleem niet. Alleen sterk verontreinigde remvloeistof.
Als ontluchten nodig is, dan ontluchten. Meestal niet nodig na verversen, tenzij je dat niet goed doet.
Als het iets anders is,dan iets anders.
 
TS zegt dat ie blijft hangen, koppeling is hydraulis h, ik gok op vuil of een rubber wat niet fris meer is.
Dus; loshalen en schoonmaken, en inspecteren.
Gokken :)

Gewoon opzoeken wat het euvel is en de oorzaak. Die verhelpen.

Als dat reinigen is, dan is dat zo.
Als dat ontluchten mag zijn, dan is dat zo.
Etc....
 
Nja de hendel zelf lijkt gewoon normaal te gaan, behalve dat ik wat harder moet knijpen dus. En als dat het zou zijn zou het gek zijn dat hij het wel weer doet als hij warm is toch?

Heb je een punt in, gezien dat het overgaat als de motor warmer wordt zou je het aan de blokkant moeten zoeken en dan denk ik aan de slave cilinder, corrosie of/en vervuiling wat klemmen veroorzaakt wat overgaat als het spul door de warmte uitzet.
 
Ik verwacht dat de master cilinder intern dusdanig vervuild is dat de veer die er in zit onvoldoende kracht heeft om het zuigertje snel terug te drukken.

Wat ook nog kan is dat de binnenkant van de koppelingsleiding vergaan is er en slechte doorstroming daardoor ontstaat.

Als laatste kan ook de slave cilinder op het blok dusdanig vervuild/geoxideerd zijn dat deze de zuiger afklemt. Vervolgens door het opwarmen van het motorblok komt er iets meer speling en gaat alles wel weer soepel.
Zie ook post van robinjo

Idd ff zoeken dus waar of dat het probleem zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan