Koppeling type Honda CG125

JanssensN

Rookie
1 dec 2019
3
0
Dag iedereen,

Eerste bericht op dit forum, ik hoop dat ik 'm juist zet. Sorry anders, dan verplaatsen jullie 'm maar!

Ik overweeg een motor te kopen en mijn enige ervaring is momenteel met huurdingetjes in verre landen. Bijvoorbeeld een Honda CG125 (en talloze Yemehe- en Hando-varianten). Nu is het pedaal om te schakelen bij die motoren iets anders dan wat de standaard is in Europa (1-N-2-3...). Bij die modellen ga je namelijk de hendel naar voren (met je tenen) 'klikken' om omhoog te schakelen en naar achter (met je hiel) om omlaag te schakelen. Ik hoop dat jullie weten wat ik bedoel, kan het niet beter uitleggen :+

In ieder geval, ik vroeg me twee dingen af. 1) Hoe heet zoiets? en 2) Is het in de Benelux te vinden? Mag het überhaupt?

Nog een foto voor het geval ik iets heel bizar vraag!

20150106_495b65ba31807c9638333bbf53f9be87_1420529039.jpg


Alvast bedankt!

Groeten
 
Ik rij woon werk op een CG125. Daarop heb ik ook een hak teen schakelpookje gezet.
Had je vroeger ook op de Honda cub brommers.
Pookje heb ik van Aliexpres voor een appel en 2 eieren. Maar je kan ook naar een oldtimer bromfiets winkel gaan om te kijken wat ze hebben.

(over het algemeen is het schakelpatroon gelijk aan andere motoren. Dus met je tenen terug schakelen en met je hak opschakelen.)

€ 13,83 | Motorfiets CG125 versnellingspook as start hendel voor Honda 125cc CG 125 gekoppeld opknoping igniton kick start hendel onderdelen
 
Laatst bewerkt:
Heb dit onlangs meegemaakt op een Bajaj Boxter, even wennen, de Bajaj schakelt ook anders namelijk N-1-2-3-4

Het is soms lastig waneer je afremt om waar te nemen of je nu in 1 of in N zit
 
Hoi,

Dankjewel voor de antwoorden, ik had echt geen idee waar te beginnen. Ik denk dat ik me beter voel met een N-1-2-3-4 koppeling, voelt op een of andere manier vertrouwder. Maar goed, dat is overkomelijk.
Toen ik in Afrika reed, was er een indicator op het dashboard om te weten in welke versnelling je zit, dat was ook wel handig.

Maar volgens jullie kan het dus gewoon gemonteerd worden op een motor die eigenlijk een "Europese" koppeling heeft? En dat is dan geen probleem om wettelijk correct rond te rijden (in België, maar ik neem aan dat het vergelijkbaar is met NL)?

Nog maals bedankt!
 
Even ter verduidelijking: Een koppeling verbind de krukas met de versnellingsbak.
Ik ga er vanuit dat je het schakelpatroon bedoelt.

Ik heb nooit een versnellingsindicator gehad. Zie het doel niet.

Je kan inderdaad gewoon zo'n schakelpookje/ schakelpedaal monteren. Heeft helemaal niets met illegale dingen te maken.
 
Oh ja, excuses, het is allemaal nieuwe terminologie voor mij. Bedankt!

Die indicator was wel handig omdat je met die motor gewoon doortrapte van 4 naar 1. Dat lijkt me wel schrikken als je zoiets per ongeluk doet...
 
Hoe je de versnellingsbak bedient maakt niet uit.
Echter je kunt dit niet zomaar wijzigen N-1-2-3-4 zal zo blijven en 1-N-2-3-4-5 (6) zal ook in die volgorde blijven schakelen.
 
a) het is niet verboden
b) het zal niet kant en klaar te koop zijn voor de meeste motormodellen in NL/BE
c) ook niet op elke motor al het zelf eenvoudig te realiseren zijn.
Omdat het hier zeer ongebruikelijk is, zul je hetzelfde probleem bij elke volgende motor die je koopt hebben, beter kun je nu meteen aan de gebruikelijke westerse manier van schakelen wennen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan