Koppeling versleten ?

frans_man

Die hard MF'er
23 aug 2010
369
0
Hoi,

De situatie:

Motor zx-6r 2006 14000km.
Koppelt en schakelt superfijn, en schiet niet uit versnelling ofzo.
Nu was ik vanmiddag even wat wheelie's aan het oefenen. In zijn 1 schiet ie zonder en met koppeling zo omhoog.
In zijn 2 komt het voorwiel met geen mogelijkheid van de grond. De koppeling slipt gewoon door en zorgt ervoor dat het voorwiel net niet van de grond komt. Een collega motorrijder Lex87 van dit forum heeft ook een aantal pogingen gewaagt maar bij hem hetzelfde verhaal.

Eerst dacht ik dat het te maken had met de slipper clutch, maar na wat onderzoek heeft een slipper clutch alleen invloed bij afremmen en afschakelen.

Kan iemand hier wat duidelijkheid over geven?
 
Test het eens door in zn 6 te rijden met een toerental waarin je een beetje vermogen hebt. Geef dan goed gas, als de toeren harder stijgen als de snelheid weet je zeker dat t aan de koppeling ligt.
 
Te goed smerende olie? :?

Ja, full synthetische olie met extra smerende additieven (duurdere auto olie) smeert dan wel de prima de zuigers/cylinders en lagers, maar ook ongewenst de natte koppleingsplaten.


Heb je de zoekfunctie hier al eens gebruikt daarover?

Bovendien bestaat er ook gewoon full synth motorolie met additieven, en ja dat gooi ik erin, en nee daar slipt niets van in een moderne motor. Ook zou je dat meteen merken met rijden en niet alleen met een wheelie trekken als er verkeerde olie in zat.

Lijkt me verstandig hier niet een beerput over open te trekken voordat dit topic 34 pagina's groot wordt en TS geen antwoord meer krijgt.

Bij deze excuseer ik me ook vast voor de vorige off topic, en ben ik niet verantwoordelijk voor wat er hier misschien gaat volgen O-)


@TS:
Enige wat ik kan zeggen is wat al gezegd is, probeer eens in 'n hoge versnelling vanaf 100/120 volgas door te trekken.
 
~
Heb je de zoekfunctie hier al eens gebruikt daarover?

Bovendien bestaat er ook gewoon full synth motorolie met additieven, en ja dat gooi ik erin, en nee daar slipt niets van in een moderne motor. Ook zou je dat meteen merken met rijden en niet alleen met een wheelie trekken als er verkeerde olie in zat.

Lijkt me verstandig hier niet een beerput over open te trekken voordat dit topic 34 pagina's groot wordt en TS geen antwoord meer krijgt.

Bij deze excuseer ik me ook vast voor de vorige off topic, en ben ik niet verantwoordelijk voor wat er hier misschien gaat volgen O-)
quote]

Ik zal hem iets anders formuleren; Je hebt er toch geen auto olie ingegooid ???
Zonder verder op de details in te gaan ...
 
Laatst bewerkt:
Laat me raden.........de motor wou niet lekker van zn 1 naar zn vrij bij het stoplicht en toen heb jij dat even beter gemaakt door de koppelings kabel af te stellen

Nee, koppeling staat gewoon goed afgesteld volgens werkplaats handboek.
Heb vandaag even getest en de koppeling slipt niet in hogere versnellingen. Het lijkt er gewoon op dat ik de koppeling bijna niet kan laten schieten.
Vindt het zelf ook een raar euvel.
 
En dan als een scootertje wegscheuren idd..

Maar @TS: Heb je enige onderhouds historie bij die fiets dan? Dan is al wat beter te achterhalen of en zo ja wanneer de platen al eens vervangen zijn, wat het aannemelijk kan maken dat ze nu op zijn. Is ook zo kut als hij helemaal uit elkaar ligt en er een setje goede dikke platen te voorschijn komen..
 
Nu was ik vanmiddag even wat wheelie's aan het oefenen.

Ik weet niet of het handig is de onderhoudshistorie bij te houden.

Wheelien? leuk

-balhoofdlagers
-koppelingsplaten
-versnellingsbak
-ketting/tandwielen
-voorvork
-wiellagers
-voorband
-in sommige gevallen komen cilinders droog te staan (v-twin)

Mwoah slijtage wordt wat meer maar je moet het er voor over hebben. :]

maar dan niet zeuren achteraf
 
Okay je bent goed bezig.......wphb gelezen en vrije slag gekontroleerd
Vaak is het gewoon een te strakke kabel van daar mn postje

Als je wild op get gas gaat slipt de kopl. dus en doe je rustiger (schakelen) niet
Sorry maar dit is het begin van een slippende koppeling en dat merkje nu nog niet in de hogere versnellingen
Maar begin maar vast te sparen voor kopl.platen en een pakking
 
Laatst bewerkt:
Even voor de duidelijkheid, ik weet dat wheelien niet echt goed is voor de motor. Was ook de eerste keer dat ik het een beetje aan het oefenen was en ben niet van plan mijn motor af te ragge...

Heb inderdaad de vrije slag gecontroleerd en verdere info hierover opgezocht. Maar zoals eerder in dit topic al vermeld was, versleten koppeling betekent slippen in hogere versnellingen enz..

Als dit inderdaad het begin van een slippende koppeling is wat ik zelf ook wel vermoed, weet iemand hoeveel nieuwe platen + pakking + montage ongeveer gaat kosten?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb btw de onderhoudshistorie van de motor, deze heeft gewoon zijn beurten gehad.
Ik heb de motor met 9000km gekocht en er staat nu 14000km op. Heb de motor altijd goed warm gereden. Vindt het zelf wel een erg lage kmstand voor versleten koppelingsplaten.
Maarja je weet natuurlijk nooit hoe de vorige eigenaar ermee om is gegaan.
 
Dat is dan de vorige eigenaar geweest, ik rij altijd erg rustig O-)

Nee maar zonder gekkigheid, ik ben er altijd zuinig mee om gegaan.
Denk dat ik volgende week even naar de dealer ga, kijken wat hij ervan zegt.
 
Ja laat de koppeling gewoon helemaal schieten, hierna blijft de koppeling nog effe doorslippen.
Maar kan iemand een indicatie geven wat het kost om de koppelingsplaten te laten vervangen?
 
Ey bedankt voor alle info, maar heb het probleem al gevonden. Het was de olie. Heb de motor gekocht en de motorzaak heeft alle vloeistoffen vervangen, hij zal er wel goedkope rommel in hebben gegooid.
Heb er nu Motul 300V 4T Factory Line 10W40 ingedaan en de motor rijd en koppelt weer als een nieuwe :) Ik heb voor de zekerheid ook even de koppelingsplaten gekeken en deze zagen er eigenlijk nog als nieuw uit.
 
Ey bedankt voor alle info, maar heb het probleem al gevonden. Het was de olie. Toen ik de motor kocht heeft de motorzaak alle vloeistoffen vervangen, hij zal er wel goedkope rommel in hebben gegooid.
Heb er nu Motul 300V 4T Factory Line 10W40 ingedaan en de motor rijd en koppelt weer als een nieuwe :) Ik heb voor de zekerheid ook even de koppelingsplaten gekeken en deze zagen er eigenlijk nog als nieuw uit.

verkeerde knop :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan