koppeling vervangen van een BMW R1100S en ook een Oliekeerring van een ingaande Versnellingsbak As

BMW Freak1963

Rookie
27 dec 2020
3
5
Dit is een onderwerp speciaal als je een BMW R1100 S hebt van voor het jaar 2000 ABS is namelijk anders.
ik heb de afgelopen tijd bezig gehouden met vervangen van een oliekering en een complete koppeling van een R1100S dat is iets anders dan van een,
R1100RS of R1100RT je moet namelijk iets meer los maken voornamelijk het Sub en Achter Frame ABS unit met ECU Framepje voor de Accu ABS unit,
en ECU en dan is het in grote lijnen het zelfde als met een RS of RT het duurt ongeveer net zolang maar ja je hebt een hobby of niet.
ik was eigenlijk van plan om alleen de Oliekering van de ingaande versnellingsbak as te vervangen om dat ik wat olie bij moest vullen en voor een, versnellingsbak is dat wat raar normaal verbruikt dat nagenoeg niets.
Na een inspectie via de Ruimte die ontstaat als je de Startmotor demonteert zag ik dat aan de Versnellingsbak zijde vet was geslagen en dat was niet,
van de laatste tijd dus helaas de versnellingsbak moest eraf.
Nadat ik de versnellingsbak had gedemonteerd(dat doe je niet 123) en ook de Krukaskering zijde had geïnspecteerd(gelukkig geen lekkage)zag ik dat,
de koppelingsplaat er toch wel vreemd uit zag hij zag er erg rauw uit na demontage zag de drukplaat en behuizing er blauw verkleurt uit het,
frictie materiaal van de Koppelingsplaat was echt verbrand hoewel de dikte nog redelijk was.
De geschiedenis van mijn motor is dat het om een geïmporteerde Duitse Motor ging hij heeft wel een onderhouds historie maar er is flink mee geragd,
helaas.
tja het is een sportour Fiets met nadruk op tour ik denk dat de vorige eigenaar meer dacht aan Sport maar goed hij loopt weer goed.
ik heb nog een bijlage met een Word document erbij gevoegd daar staat mijn project nog beschreven met foto's en een verwijzing naar een Download voor een originele,
Repair manual van BMW R1100S Succes voor degene die dit zien zitten en de Groeten van Peter.
 

Bijlagen

  • Project BMW R1100S 1998 uitgevoerd op november.docx
    4,3 MB · Weergaven: 83
Ik vind het leuk dat je dit deelt.
Wel wil ik de opmerking plaatsen dat in plaats een bijlage, het makkelijker leest als je de tekst en foto’s in de OP zet.
Ik ga niet beoordelen of dit de juiste sectie is, daar zijn de AM’s voor😉
 
Bedankt voor je bijdrage.

Zoals @zantzakkie al aankaart is de startpost die je geschreven hebt niet heel goed leesbaar, als je dit in de toekomst nog wil aanpassen kan dit met de 'bewerk' knop onder aan je eigen reply.

1641504387917.png
 
beste
ik zie dat u uw koppeling van de r1100s vervangen heeft
Afgelopen weekend merkte ik tijdens toeren dat mijn koppeling bij volgas in de 6e versnelling ging slippen
Nu bemerk ik ook dat er op de koppelings handle geen enkele speling is
de koppeling is hydraulisch bediend (zoals u weet ) ik vraag mij af of daar iets aan in te stellen valt, m.a.w. of er iets van speling op de handle kan worden ingesteld om te voorkomen dat de koppeling enigszins wordt bediend waardoor het slippen zou kunnen worden verklaard
ik verneem het graag van u met dank en grt marc
 
Terug
Bovenaan Onderaan