Koppeling werkt niet goed, bandit 650 k6

Zundappiej

Die hard MF'er
14 nov 2006
657
0
Gouda
Goedemorgen,

In augustus met de motor naar Schotland geweest met de familie en zelf op een BMW K1200RS gereden vanwege de bagage en mijn eigen bandit 650S uitgeleend aan mijn moeder.
Hoorde haar al wat klagen over de koppeling maar had dit niet direct aan de motor gewijd... als jullie begrijpen wat ik bedoel O-)

Echter thuisgekomen wil ik zelf weer op mijn motor rijden, blijkt dat de motor nog maar nauwelijks ontkoppelt. Wanneer je bijvoorbeeld stil staat in de versnelling zonder rem heeft de motor de neiging vooruit te rollen. Ook wanneer de motor uit staat en je hem probeert te verplaatsen is dit nauwelijks te doen.

Hierop hebben we de koppeling aangedraait maar helaas heeft dit niet veel geholpen. (Het lijkt wel een beetje geholpen te hebben.)

Misschien heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand hier raad mee?
Ben ook bang dat er dus ook al een tijdje mee gereden is.... '(
Mijn vader had het er al over dat het blok uit elkaar moest?
Iemand ideeen?
Bij voorbaat dank! :)

Jeroen

PS. in de tussentijd vermaak ik me op een VFR800 O-)
 
Hoeveel is de vrije slag in je hendel?

Je kunt de motorfiets met de motor uit nauwelijks verplaatsen. Is dit in de versnelling en met het koppelingshendel ingetrokken?
 
Hoi Savage,

Om dat te controleren moet zeker het blok uit elkaar? En zou dat niet een beetje vroeg zijn? de motor is 3,5 jaar oud en heeft rond de 35.000km gereden.

@KeesH
De vrije slag is onveranderd en niet zo groot, het verplaatsen is inderdaad in de versnelling met de koppeling ingetrokken, dan is de motor bijna niet te verplaatsen.
In zijn vrij is de motor normaal te verplaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Neuh, het blok hoeft er niet voor uit elkaar, enkel het koppelingsdeksel moet er af dan ben je al bij de platen. Tsja, wat heet vroeg, misschien is er wel erg veel met slippende koppeling opgetrokken of zo?
De ene 35.000 km is de andere 35.000 km niet

Hoi Savage,

Om dat te controleren moet zeker het blok uit elkaar? En zou dat niet een beetje vroeg zijn? de motor is 3,5 jaar oud en heeft rond de 35.000km gereden.

@KeesH
De vrije slag is onveranderd en niet zo groot, het verplaatsen is inderdaad in de versnelling met de koppeling ingetrokken, dan is de motor bijna niet te verplaatsen.
In zijn vrij is de motor normaal te verplaatsen.
 
1. olie verversen/kwalitatief zeer goede olie toepassen. oftewelplakkende koppeling.
2. koppeling handel afstellen. stel hem eens af zodat er net geen spelling op de handel zit.

alle andere opties die zijn ge oppert kunnen het bijna niet zijn.
 
Ingeslagen koppelingskooi ?
Hij had hem uitgeleend aan zijn moeder. Zou die de kooi dan in elkaar hebben geslagen?
(grapje Jaap)
Maar het is inderdaad mogelijk dat daar het probleem zit, of dat bijv. de tabs op de platen zijn afgeplat of iets verbogen. Ook de platen op zichzelf kunnen niet meer helemaal vlak zijn. Visuele inspectie moet hier uitkomst bieden.
Maar ik zou beginnen met een grondige controle van het systemen dat de platen bediend. Te beginnen bij de handel aan het stuur, helemaal naar beneden, tot in het blok toe. Daarvoor hoeft het blok niet "uit elkaar" zoals eerder werd gesuggereerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan