koppeling werkt niet

B07

MF veteraan
17 jul 2017
2.037
511
Spijkenisse
het gaat om een KTM 300 exc 2 takt.

Ik heb donderdag voor het laatst gereden en, toen merkten ik al dat de koppeling steeds korter werd, 1 keer voelde ik dat die bijna wou gaan rijden met de koppeling in gedrukt.

Na controle bleek het bak olie niveau laag, hij lekte bij de niveau plug langs het koperen ringetje.

Na het bij vullen met aanbevolen motor olie wou die helemaal niet meer ontkoppelen.
Koppeling en, platen bewegen wel gewoon als ik me hendel in knijp en, hydraulische olie van hendel is ook op niveau.

nu heb ik me koppelingsplaten eraf gehaald en, die zien er perfect uit met genoeg profiel blokjes er op.
Het gekke is dat nu me koppelingshendel vast zit, kan em niet meer in knijpen, is dat normaal als de platen eraf zijn?

ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen, ik zit er aan te denken om de platen schoon te maken (maar met wat, benzine?) met nieuwe olie in te smeren en weer in elkaar zetten.

een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat er iets met de koppeling hendel niet goed is, dat die niet ver genoeg de koppeling induwt maar, dat lijkt me sterk, alle platen liggen los met in geknepen hendel.

iemand nog tips, ga morgen weer verder kijken
 
Staat alles in lijn bij je koppelingshendel? Draai de stelschroef zover mogelijk terug of haal je hendel eraf en kijk of je de plunjer kunt indrukken.
 
voor zover ik kan zien op de plaatjes heeft deze motor een koppeling bedient door een kabel, ik gok daarom (op basis van je omschrijving) op een kabelbreuk.
Na het monteren van de koppelingsplaten en het terugplaatsen van het deksel zou je misschien de hevel verkeerd geplaatst kunnen hebben? (binnen in het deksel dus)
 
voor zover ik kan zien op de plaatjes heeft deze motor een koppeling bedient door een kabel, ik gok daarom (op basis van je omschrijving) op een kabelbreuk.
Na het monteren van de koppelingsplaten en het terugplaatsen van het deksel zou je misschien de hevel verkeerd geplaatst kunnen hebben? (binnen in het deksel dus)
Dat is een rare combinatie met juist niveau in het hydraulisch reservoir.
 
voor zover ik kan zien op de plaatjes heeft deze motor een koppeling bedient door een kabel, ik gok daarom (op basis van je omschrijving) op een kabelbreuk.
Na het monteren van de koppelingsplaten en het terugplaatsen van het deksel zou je misschien de hevel verkeerd geplaatst kunnen hebben? (binnen in het deksel dus)

is een hydraulische koppeling, heb de hevel niet los gehad
 
volgens mij kan je ook niks stellen aan een hydraulische koppeling.

aangezien ik de koppelings- plaatjes gewoon kan bewegen als ik de hendel inknijp zou je toch denken dat die ver genoeg ontkoppelt want alle plaatjes lijken dan vrij te liggen.
 
Zijn de koppelingsplaten origineel? Zo nee dan zou ik eens andere motorolie proberen. Heb zelf eens trw-lucas platen gemonteerd die gingen "opzwellen“ i.c.m de verkeerde olie.

Indien de platen origineel zijn kan het zoals hierboven al vermeld is aan klevende platen liggen.
 
dat is zeker dunner, dat merk je al als je het erin giet.

ik had al een hoop positieve verhalen gelezen over ATF als bakolie, vooral op Engelse en Amerikaanse sites dus, durfde de gok wel te nemem
 
het gaat om een KTM 300 exc 2 takt.

Ik heb donderdag voor het laatst gereden en, toen merkten ik al dat de koppeling steeds korter werd, 1 keer voelde ik dat die bijna wou gaan rijden met de koppeling in gedrukt.

Na controle bleek het bak olie niveau laag, hij lekte bij de niveau plug langs het koperen ringetje.

Na het bij vullen met aanbevolen motor olie wou die helemaal niet meer ontkoppelen.
Koppeling en, platen bewegen wel gewoon als ik me hendel in knijp en, hydraulische olie van hendel is ook op niveau.

nu heb ik me koppelingsplaten eraf gehaald en, die zien er perfect uit met genoeg profiel blokjes er op.
Het gekke is dat nu me koppelingshendel vast zit, kan em niet meer in knijpen, is dat normaal als de platen eraf zijn?

ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen, ik zit er aan te denken om de platen schoon te maken (maar met wat, benzine?) met nieuwe olie in te smeren en weer in elkaar zetten.

een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat er iets met de koppeling hendel niet goed is, dat die niet ver genoeg de koppeling induwt maar, dat lijkt me sterk, alle platen liggen los met in geknepen hendel.

iemand nog tips, ga morgen weer verder kijken

Ken de motor niet, maar lijkt op een verrotte kabel.
 
Na een stukje gereden te hebben begint die weer te duwen als ik voor het stoplicht sta met koppeling in.

Ik denk dat de koppelingsplaten krom zijn getrokken, toen ik met te weinig olie ree.

Ik ga maar nieuwe platen bestellen.
Als ik me motor op z"n zijkant leg, kan ik dan me platen vervangen zonder dat de olie eruit loopt?
 
zit geen speling op de hendel, die voelt gewoon normaal en, potje zit vol

Het gaat niet om speling in de hevel. Lees de reply nog eens.



Ik heb het idee dat je je fantasie gebruikt om te bedenken wat het zou kunnen zijn en daarna zonder te controleren of dat het ook echt is gaat sleutelen. Prima manier als je veel onderdelen wil vervangen en meer geld wilt investeren dan nodig.

Heb je deze guzzigek in "koppeling werkt niet" al gecontroleerd ?
Dat retourgaatje is belangrijk. Even nakijken, eventueel vrijmaken. Als dat het is kost het je 15 minuten en verder geen cent.
Dat is toch een optie, voor je koppelingsplaten gaat aanschaffen ?
Je denkt al dat het je koppelingsplaten zijn en wil nieuwe kopen terwijl je die nog helemaal niet gecontroleerd hebt :? |(

Edit:even teruglezend zie ik dat je ze wel gecontroleerd hebt

nu heb ik me koppelingsplaten eraf gehaald en, die zien er perfect uit met genoeg profiel blokjes er op.

en je hebt geconstateerd dat ze er perfect uit zien. Nu snap ik je keuze nieuwe koppelingsplaten te bestellen, ze zijn tenslotte 'perfect'.
Klinkt logisch :?

Ik begin een beetje te twijfelen of je weet waar je mee bezig bent.



Ik ga maar nieuwe platen bestellen.
Als ik me motor op z"n zijkant leg, kan ik dan me platen vervangen zonder dat de olie eruit loopt?

Je had die platen toch al gecontroleerd ?
Dan weet je toch het antwoord op de vraag die je nu stelt ?????
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het profiel van de platen bekeken, was iets minder als 1 mm, ik heb ze niet op rechtheid gecontroleerd.

Dat retour gaatje zit niet verstopt, daar heb ik al naar gekend.
heb het systeem gespoeld met nieuwe olie en, afgevuld.
Koppeling hendel is ook afgesteld.

Het antwoord op die vraag weet ik niet want, heb het de voorge keer gewoon afgetrapt en, niet de motor op de grond gelegd
 
Laatst bewerkt:
is een beetje late reactie maar, probleem was 1 dag na me laatste post verdwenen, tot nu toe doet die het nog steeds prima.

misschien verder in de leiding toch een vuiltje waar ik niet bij kon en, er uit is geschoten of zoiets :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan